Use this url to cite publication: https://hdl.handle.net/20.500.12259/50767
Options
Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 3 straipsnio 2 dalis ekonominio tikslingumo požiūriu
Type of publication
Straipsnis kitoje duomenų bazėje / Article in other database (S4)
Author(s)
LT | ||
Sirbikytė, Gintarė | Advokatų kontora Čerka ir partneriai | LT |
Title
Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 3 straipsnio 2 dalis ekonominio tikslingumo požiūriu
Other Title
The 2nd part of the article 3 of the law on administrative proceedings of the Republic of Lithuania from the point of view of economic expediency
Is part of
Viešosios teisės raida : de jure ir de facto problematika : mokslo studija / red. G Mesonis. Vilnius : MES, 2013
Date Issued
Date Issued |
---|
2013 |
Publisher
Vilnius : MES, 2013
Is Referenced by
Extent
p. 278-295
Field of Science
Abstract
The 2nd part of the article 3 of the law on Administrative Proceedings (LAP) obliges the administrative court to disassociate from the assessment of the circumstances significant for the case with regard to economic expedience. This rule is often used formally in the case law as the pretext to avoid the data analysis of the economic character. Of course, LAP article 3(2) guarantees the implementation of the right of discretion of the administrative authority; however the discretion has legal limits and thus it the object of judicial control. All the authorities have to create such organization rules of economic activity, which would secure the implementation of the economic system determined in the 1st part of the article 46 of the Constitution. Accordingly, all the authorities have to assess the future consequences of legal regulation on the Lithuanian economy, while the main criterion should be considered to be the economic effectiveness. The right of discretion protects only such voluntary choice of the politician, which was made following the maximal attempts to determine the alternatives, and thus the most effective solution was selected. It is evident that it is necessary to have the analytical methods of economic relations chosen and used properly for such an assessment. One of the possible methods to analyze the economic relations was developed in the theory of transaction costs. The costs of transactions are the costs of the operation of whole economic system, which are caused by the risk of non-implementation of promises (personal or State’s). Accordingly, the objective of all the authorities is to achieve as low costs of transactions as possible. For this purpose it is necessary to create such an institutional environment, where the costs caused by non-implementation of the promise would exceed the benefit of non-implementation and, what is most important, would be unavoidable. [...]
Tradicinės ekonomikos mokslo ribos plečiasi ir vis labiau jis skverbiasi į kitas mokslo šakas. Ekonomistai tiria ir tokius socialinius reiškinius, kaip politika, santuoka ar savižudybės. Tačiau ryškiausiai matoma šiuolaikinio ekonomikos mokslo plėtra (kartu ir įtaka) yra orientuota į teisę, kuri laikoma įrankiu visuomenės gerovei pasiekti. Lietuvos teisės diskurse taip pat pripažįstama, jog socialinės normos gali sėkmingai egzistuoti ilgą laiką, jei jų teikiama nauda yra didesnė nei sąnaudos joms sukurti ar palaikyti, t. y. jog teisingumas ir efektyvumas daugeliu atvejų sutampa. Neatsižvelgiant į minėtąją natūralią teisės ir ekonomikos simbiozę, Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo (ABTĮ) 3 straipsnio 2 dalyje įtvirtinta, kad teismas nevertina ginčijamo administracinio akto bei veiksmų (ar neveikimo) politinio ar ekonominio tikslingumo požiūriu. Todėl vienas iš šio darbo tikslų yra atsakyti į klausimą, ar ekonominio tikslingumo požiūriu ABTĮ 3 straipsnio 2 dalis gali būti taikoma sprendžiant ginčus dėl administracinių aktų teisėtumo. Antra, šiuo darbu siekiama paskatinti tarpdisciplininę diskusiją tarp Lietuvos teisės ir ekonomikos tyrėjų bei praktikų. Kaip ir bet kuri teisinė analizė, šis darbas taip pat pradedamas pirmiausiai nuo Konstitucijos ir požiūrio į jos 46 straipsnio 1 dalį. Antrojoje darbo dalyje išreiškiama nuomonė dėl Lietuvos teismo gebėjimų analizuoti teisę ekonominio tikslingumo požiūriu, o trečiojoje – apžvelgiama su ABTĮ 3 straipsnio 2 dalimi susijusi praktika. Ketvirtojoje dalyje dėstomas požiūris į ekonominius santykius, o išvadų dalyje ekonominio tikslingumo požiūriu įvertinama ABTĮ 3 straipsnio 2 dalis.
Type of document
type::text::journal::journal article::research article
Language
Lietuvių / Lithuanian (lt)
Coverage Spatial
Lietuva / Lithuania (LT)