Options
The term of globalization in the economic and management aspects, its manifestation forms and tendencies at the turn of the century
Krikštaponytė, Ingrida | Kauno technologijos universitetas, ingrida@mail.com | LT |
LT |
Date Issued |
---|
2002 |
Šiandien globalizacija vaidina labai svarbų vaidmenį, tačiau jos sąvoka suvokiama labai skirtingai. Išskiriamos penkios skirtingos koncepcijos: globalizacija kaip internacionalizacija; globalizacija kaip liberalizacija; globalizacija kaip universalizacija; globalizacija kaip modernizacija; globalizacija kaip deteritorizacija. Tradiciškai globalizacijos sąvoka ekonominiu požiūriu apima besiplečiantį tarptautinį išteklių ar gamybos veiksnių (darbo jėgos, kapitalo, prekių) judėjimą. Pagrindinės jėgos, paskatinusios globalizacijos atsiradimą: racionalizmas kaip dominuojantis žinių pagrindas; tam tikri kapitalizmo plėtotės pokyčiai; technologinės komunikacijos ir duomenų perdavimo inovacijos; reguliavimo priemonių formavimasis. Globalizacija plėtojosi skirtingomis stadijomis, kurios turi skirtingus bruožus. Iš esmės globalizacija prasidėjo 1960 metais, paplitus technologijai ir komunikacijos tinklams. Globalizacijos suteikiama nauda įmonėms yra didelė. Tos įmonės, kurios eksportuoja ar investuoja užsienio šalyse, turi daug galimybių plėtoti savo veiklą, mokėti didesnius atlyginimus darbuotojams. Pasaulis gyvena naujame amžiuje, kuriame pagrindiniai žaidėjai yra didelės korporacijos, finansinės grupės ir finansinis sektorius. Globalizacija siekia ne užkariauti rinkas, bet sujungti turtą (kapitalą), protą ir technologinius pasiekimus, kad patenkintų pasaulinius poreikius. Globalizacija paprastai pasireiškia per tiesiogines užsienio investicijas. Jos tendencijos taip pat pastebimos ir Lietuvoje. Jei įmonės nori tapti globalinėmis žaidėjomis, joms reikia organizacinio pasitikėjimo, aiškios strategijos, aistros mokytis ir lyderystės, kad sujungtų visus šiuos veiksnius.