Options
Krikščioniškos šeimos pašaukimo vizija Jono Pauliaus II mokyme
Date Issued |
---|
2021 |
This article examines the vision of the Christian family vocation in the teaching of Pope Saint John Paul II. Attention is given to the concept of a Christian family, which is conceptualized in two ways – as a married couple and as a Universal Church, i.e. the People of God. The article deals with the problem of the purpose and mission of a Christian family in the modern world. How do Christian women or men understand their purpose in families and society to which they belong? How does one succeed in being „salt of the earth“, how does one maintain their Christian identity persevering as a good Catholic, Christian and spouse? The analysis of the teaching of John Paul II emphasizes that the family vocation is closely intertwined with the vocations of man and woman and helps to disclose their differences through the communion of two persons. The gift that a man and woman give to each other as spouses performs both the function of procreation the Creator assigned to them and enables them to fulfil their union of love and life. In Gratissimam Sane John Paul II encourages spouses not to fear the demanding and true love which „creates the good of persons and of communities; it creates that good and gives it to others“ (GS 1994, 14). The pope emphasizes also a significant role of the family as a domestic church, urging spouses to pray for their family’s vocation. The main mission of a Christian family as the Universal Church is to preserve the treasure of faith; to engage in a new evangelization process involving not only individuals but also groups of people; to establish an interreligious dialog. Thus, Christian education is perceived as a constant process of personal maturity and identification with Christ.
Straipsnyje analizuojama krikščioniškos šeimos pašaukimo vizija Jono Pauliaus II mokyme. Aptariama krikščioniškos šeimos sąvoka, kuri suvokiama dvejopai – kaip sutuoktinių pora ir visuotinė Bažnyčia, t. y. Dievo tauta. Darbe keliama problema: kokia yra krikščionio / kataliko paskirtis ir pašaukimas šeimoje bei visuomenėje? Kaip šiuolaikiniame sekuliariame pasaulyje išlikti „žemės druska“? Kaip išlaikyti krikščionišką tapatybę, išlikti geru kataliku / krikščioniu ir geru sutuoktiniu? Tyrimo analizė atskleidė, kad Jono Pauliaus II mokyme šeimos pašaukimas neatskiriamas nuo moters ir vyro pašaukimo, kurių skirtingumas išryškėja šeimoje per asmenų bendrystę. Sutuoktinių „savęs dovanojimas“ šeimoje atlieka svarbiausią Kūrėjo jiems skirtą reprodukcinę funkciją ir išpildo gyvenimo bei meilės bendrystę. Laiške šeimoms Gratissimam Sane pabrėžiama reikli sutuoktinių meilė, kurianti asmeninį ir bendruomeninį gėrį (GS 1994, 14), sukurianti glaudžius ryšius tarp asmenų ir kartų. Popiežius iškelia šeimos kaip namų bažnyčios svarbą, ragindamas sutuoktinius melstis už savo šeimos pašaukimą, kad liktų ištikimi savo sandorai su Dievu. Krikščioniškos šeimos, kaip Visuotinės Bažnyčios, misija – saugoti tikėjimo lobį, įsilieti į naująją evangelizaciją, apimančią ne tik asmenis, bet ir žmonių grupes; formuoti brandžią krikščionių bendruomenę ir užmegzti tarpreliginį dialogą. Taigi krikščionio ugdymas suvokiamas kaip nuolatinis asmeninės brandos ir panašėjimo į Kristų procesas.
Journal | Cite Score | SNIP | SJR | Year | Quartile |
---|---|---|---|---|---|
Logos (Lithuania) | 0.3 | 0.63 | 0.19 | 2021 | Q2 |