Options
Vaikų kalbos fonotaktikos raida
Disertacija siekima iÅ¡analizuoti ketveriųâaÅ¡tuonerių metų amÅŸiaus vaikų fonotaktikos ypatybes taikant iÅ¡galvotų ÅŸodÅŸių pakartojimo testÄ . TiriamÄ jÄ medÅŸiagÄ sudaro 480 ketveriųâaÅ¡tuonerių metų tipinÄs kalbos raidos vaikų testo duomenys, rinkti Kauno miesto, Kauno rajono ir Kauno apskrities miestų darÅŸeliuose ir mokyklose. Disertacijos tyrimas atliktas taikant ir derinant tarpusavyje keletÄ metodų: skersinio pjÅ«vio metodu sudaryta tiriamųjų imtis, eksperimentiniu metodu (iÅ¡galvotų ÅŸodÅŸių pakartojimo testu) rinkta tyrimo medÅŸiaga, kuriai analizuoti taikyti klaidų analizÄs, gretinamasis ir statistiniai metodai. Tyrimo rezultatai atskleidÄ pagrindines garsų junginių ir skirtingos struktÅ«ros ÅŸodÅŸių įsisavinimo ypatybes: 1.lytis neturi statistiÅ¡kai reikÅ¡mingos įtakos fonotaktikos dÄsnių įsisavinimui; 2..amÅŸius lemia garsų, jų junginių ir skirtingos struktÅ«ros ÅŸodÅŸių įsisavinimÄ ; 3.garsų ir jų junginių iÅ¡tarimo tikslumas priklauso nuo ÅŸodÅŸio struktÅ«ros: tiksliai garsÄ iÅ¡tarti sunkiau ilgesniuose ÅŸodÅŸiuose ir ÅŸodÅŸiuose, turinÄiuose priebalsių samplaikÄ ; 4.vaikų taikytos ÅŸodÅŸių tarimo paprastinimo strategijos atskleidÄ pagrindines garsų ir jų junginių tarimo ypatybes, bÅ«dingas skirtingo amÅŸiaus vaikams. Darbo rezultatai gali bÅ«ti aktualÅ«s ir naudingi rengiant praktines kalbos lavinimo uÅŸduotis tipinÄs kalbos raidos vaikams, taip pat logopedams ir spec. pedagogams galÄtų bÅ«ti naudingi dirbant ir su kalbos sutrikimų turinÄiais vaikais. Å io tyrimo metodologija ir tyrimo rezultatai turi perspektyvÄ tapti tolimesnio mokslinio darbo pagrindu tiriant vaikų, turinÄių kalbos sutrikimÄ , ir / ar dvikalbių / daugiakalbių vaikų lietuvių kalbos fonotaktikos dÄsnių įsisavinimo ypatybes.
The aim of the dissertation is to analyse the features of phonotactics of 4;00-5;11 years old children, applying the non-word repetition test. The present research uses the combination of several methods: a cross-sectional method was used in order to collect the sample; an experimental method (non-word repetition test) was used to collect the research data; in order to analyse the data, error analysis, comparative, and statistical methods were employed. Summing up the results of the research, the following conclusions can be made: 1.Sex does not have influence on the acquisition of phonotactics 2.The age of the research participants influences the acquisition of sounds, their clusters, and words with different structure 3.The pronunciation accuracy of sounds and their clusters depends on the word structure: it is more difficult to pronounce a sound in longer words and in the words with a consonant cluster. 4.The universal strategies applied by children of different age were used for simplifying the pronunciation and reflect the acquisition path of sounds and their clusters. The results of the present dissertation might be useful and topical in preparing practical speech development tasks for typically developing children. Therefore, these results might be useful for speech therapists and special pedagogues who work with children having language impairment. The methods and the results of the present dissertation might also become the basis for future scholarly research, analyzing the features of phonotactics acquisition of children with language impairment and/or bilingual/multilingual children.