Use this url to cite publication: https://hdl.handle.net/20.500.12259/105341
Options
An investigation into the impact of emotional quotient (EQ) on Iranian EFL learners’ language achievement
Author(s)
Zokaee, Mojtaba |
Suzani, Samad Mirza |
Title
An investigation into the impact of emotional quotient (EQ) on Iranian EFL learners’ language achievement
Other Title
Emocinio koeficiento (EQ) poveikis anglĹł kaip uĹľsienio kalbos besimokantiems iranieÄŤiams
Is part of
Darnioji daugiakalbystÄ—, 2020, nr. 16, p. 91-111
Journal Issue Title
Date Issued
Date Issued | Issue | Start Page | End Page |
---|---|---|---|
2020 | 16 | 91 | 111 |
Abstract
The contribution of emotional quotient and its dimensions to the students’ language achievement have been widely acknowledged; however, the association between the two variables has been varied in different contexts. In this vein, this study aimed to investigate the relationship between emotional quotient (EQ) and language achievement (LA) of Iranian EFL students, and the extent to which EQ components can predict their language achievement. To this end, 138 undergraduate Iranian EFL learners from three different Iranian universities in Shiraz, Iran were selected through the census sampling technique to participate in the study. General English questions (adapted from university entrance exam) and the Persian validated version of the Schutte Self-report Emotional Intelligence Test (SSEIT) were employed to collect data on language achievement and emotional quotient, respectively and SPSS software was used to analyze the data. A total of 103 students, aged 18 to 27, returned the questionnaires. Findings revealed a significant correlation between EFL learners’ EQ and their LA, while EQ explained 6.7% of the variability of students’ LA, and none of the subscales of the EQ had a linear relationship with LA. Given the positive correlation between EQ and LA, educational policy-makers and education providers are recommended to focus on these factors that can leverage students’ and teachers’ emotions in the learning environment.
Emocinis koeficientas ir jo spektrų įtaka mokantis kalbos plačiai pripažinti, tačiau ryšys tarp minimų kintamųjų vertintas skirtingai pagal aplinkybes. Šio tyrimo tikslas – išsiaiškinti ryšį tarp iraniečių, besimokančių užsienio kalbos (anglų), emocinio koeficiento (EQ) ir kalbos mokymosi rezultatų (LA) bei kiek galima prognozuoti EQ komponentų įtaką kalbos mokymosi pasiekimams. Pritaikius surašymo atrankos metodą tyrimui buvo atrinkti 138 iraniečiai, bakalauro studijų studentai, besimokantys užsienio kalbos (anglų), iš trijų skirtingų Irano universitetų Shirazo mieste. Duomenims apie kalbos pasiekimus ir emocinį koeficientą rinkti pasinaudota bendrosios anglų kalbos klausimais (stojimo į universitetą egzaminu) ir persų kalba patvirtinto savęs įvertinimo emocinio intelekto testo „Schutte test“ (SSEIT) versija. Duomenys analizuoti SPSS programine įranga. Klausimynus analizei grąžino 103 studentai, kurių amžius – 18–27 metai. Rezultatai parodė reikšmingą koreliaciją tarp užsienio kalbą (anglų) studijuojančiųjų EQ ir jų LA. Nors EQ paaiškino 6,7 % studentų LA nepastovumą, nė viena iš EQ subskalių neturėjo linijinio ryšio su LA. Atsižvelgiant į teigiamą EQ ir LA ryšį, švietimo politikos formuotojams ir švietimo paslaugų teikėjams rekomenduojama sutelkti dėmesį į veiksnius, kurie gali pagerinti studentų ir mokytojų emocijas mokymosi aplinkoje.
Type of document
type::text::journal::journal article::research article
Language
AnglĹł / English (en)