Options
Ikimokyklinio ugdymo įstaigose veikiančių savivaldos komandų poveikis vaikų ugdymo proceso kokybei
Lazauskienė, Audronė |
Darbo tema aktuali, nes, išanalizavus ikimokyklinio ugdymo įstaigų veikiančių savivaldos komandų poveikį, gerinant vaikų ugdymo proceso kokybę, bus pasiūlyta būdų, kaip aktyviau įtvirtinti reformuojamoje ikimokyklinėje ugdymo įstaigoje savivaldų komandų veiklos naująsias nuostatas. Tyrimo objektas: Vilniaus miesto ikimokyklinio ugdymo įstaigose veikiančių savivaldos komandų poveikis ugdymo proceso kokybei. Tyrimo problema: nagrinėjama kaip Vilniaus miesto ikimokyklinio ugdymo įstaigoje veikiančios savivaldos komandos gali turėti poveikį vaikų ugdymo proceso kokybei. Sprendžiant šią problemą, galima iškelta tokia hipotezę: ikimokyklinėse ugdymo įstaigose veikiančios savivaldos komandos turi poveikį vaikų ugdymo proceso kokybei. Tyrimo tikslas: atskleisti ikimokyklinėse ugdymo įstaigose veikiančių savivaldos komandų poveikį vaikų ugdymo proceso kokybei. Tyrimo metodai: mokslinės literatūros ir švietimo dokumentų analizė, anketinė apklausa, protokolų turinio (content) analizė, statistinių duomenų analizė, kompiuterinių duomenų apdorojimas. Tyrimo uždaviniai: išanalizavus mokslinę literatūrą, teoriškai apibrėžti ikimokyklinio ugdymo proceso kokybės sampratą; mokslinės literatūros ir švietimo dokumentų analizės pagrindu atskleisti ikimokyklinio ugdymo įstaigose veikiančių savivaldos komandų poveikį ugdymo proceso kokybei; nustatyti savivaldos komandų poveikio ugdymo proceso kokybei būklę Vilniaus miesto ikimokyklinio ugdymo įstaigose; atskleisti savivaldos komandų poveikį ugdymo proceso kokybei atliekant ikimokyklinės ugdymo įstaigos atvejo analizę. Ikimokyklinio ugdymo įstaigų savivaldos komandų veiklos organizavimas tirtas 2013 m. Apklausoje dalyvavo Vilniaus m. dešimties ikimokyklinio ugdymo įstaigų darbuotojai. Respondentais pasirinkti Vilniaus miesto ikimokyklinio ugdymo įstaigų pedagogai, vadovai, logopedai. Tyrime dalyvavo 231 respondentai. Darbą sudaro penki etapai: 1.Ikimokyklinio ugdymo proceso kokybės samprata; 2. Ikimokyklinių ugdymo įstaigų savivaldos komandų samprata ir paskirtis; 3.Ikimokyklinių ugdymo įstaigų savivaldos komandų veiklos vadyba; 4.Ikimokyklinių ugdymo įstaigų savivaldos komandų poveikis vaikų ugdymo proceso kokybei; 5.Vilniaus m. x ikimokyklinės ugdymo įstaigos savivaldos komandų veiklos dokumentų content analizė. Pirmoje darbo dalyje aptariama, kaip ikimokyklinio ugdymo įstaigų vadovai, pedagogai bei logopedai suvokia ikimokyklinio ugdymo proceso kokybės sąvoką, kokie veiksniai turi poveikį vaikų ugdymo proceso kokybei. Antroje dalyje nustatyta ikimokyklinėse ugdymo įstaigos veikiančių savivaldos komandų sampratos reikšmė, aptarta, kokiose raidos etapuose sėkmingai veikia ikimokyklinės ugdymo įstaigos savivaldos komandos, kas skatina pedagogus aktyviai dalyvauti savivaldos komandų veikloje. Trečioje dalyje tirta ikimokyklinio ugdymo įstaigų veikiančių savivaldos komandų veikla, kokie klausimai dažniausiai nagrinėjami įstaigos ugdymo proceso kokybės tobulinimui. Ketvirtoje dalyje nustatytas ikimokyklinėse ugdymo įstaigose savivaldų komandų vaikų ugdymo proceso kokybei poveikis. Penktoje dalyje atlikta Vilniaus m. x ikimokyklinės ugdymo įstaigos savivaldos komandų protokolų turinio (content) analizė. Atlikto tyrimo duomenų analizės pagrindu daromos išvados: 1. Išanalizuotas ikimokyklinėse ugdymo įstaigose savivaldos komandų veiklos poveikis ugdymo proceso kokybei: ugdymo programų kūrimu, aprobuoja strateginį planą, ugdymo turinio planavimu, organizavimu, įgyvendinimu, vertinimu ir įsivertinimu bei ugdytinių rezultatų pasiekimais, projektinės veiklos vykdymu, konkursų, renginių organizavimu vaikams bei įstaigos bendruomenei, analizavimu vaikų ugdymo/si ir įstaigos veiklos kokybė, nuolat įstaigos bendruomenės informavimu aktualiais klausimais, sprendžiant pedagoginės problemas ir ieškant sprendimo būdų. 2. Nustatyta, kad ikimokyklinėse ugdymo įstaigose savivaldų komandų veiklos poveikis vaikų ugdymo(si) proceso kokybei yra didelis: vaikų ugdymo(si) proceso kokybei bendrai, į vaiką orientuoto ugdymo(si) praktikai įstaigoje, įstaigos bendradarbiavimo su šeima kokybei, ugdymo įstaigos veiklos kokybei, įstaigos ikimokyklinio ugdymo(si) programos kokybei, vaikų ugdymo(si) modeliui, formoms įstaigoje, vaikų rezultatams pasiekti. 3. Dalis trukdžių, turinčių, respondentų požiūriu, neigiamos įtakos savivaldos komandų raidos etape interesų derinimas ir konfliktų sprendimas. Šis savivaldos komandinio darbo organizavimo aspektas yra įstaigos vadovybės kompetencija. Vadovas turi išvengti konfliktų ir stresų. Gebėjimas spręsti konfliktus yra vienas iš svarbiausių vadybinių gebėjimų, nes visiškai konfliktų išvengti neįmanoma. 4. Dalis trukdžių, turinčių, aktyviai dalyvauti savivaldos komandinėje veikloje, respondentų požiūriu, neigiamos įtakos strateginiai švietimo dokumentai bei ugdytinių tėvai. 5. Išryškėjo procentinis santykis, kurie ugdymo proceso turinį nagrinėja nekokybiškai: dešimtadalis ugdymo įstaigų veikiančių savivaldos komandų niekada nenagrinėja filosofinio požiūrio į vaiką ir jo ugdymą(si), švietimo pagalbos skirtingų ugdymo(si) poreikių turintiems vaikams, bendradarbiavimo su socialiniais partneriais bei ikimokyklinio ugdymo programų tobulinimo.
The topic is relevant because the analysis of the impact of pre-school education institutions operating in self- teams impact on improving children's quality will suggests the ways how to consolidate the new provisions in reformed pre-school educational institution municipal teams operating. The object of investigation: Vilnius pre-schools operating in self-command effects on the quality of the educational process. The problem of investigation: the research problem deals with how Vilnius city pre-school self- command teams can have an impact on the quality of children's educational process. To address this problem, a hypothesis can be: pre-school education institutions operating in self- command has an effect on the quality of children's educational process. The aim of investigation: is to reveal pre-school education institutions operating on children's self- command of the educational process quality. The methods of investigation: analysis of education and literary documents, questionnaire survey, research of content, statistical analysis, computer data processing. The objectives of investigation: analysis of scientific literature to define the pre-theoretical concept of the quality of the educational process, educational literature and document analysis to reveal the basis of pre-school education institutions operating in self-command effects on the quality of the educational process, to establish self-command effects the quality of the educational process with Vilnius city pre-school education; reveal self-teams impact the quality of teaching in pre-school education institution case study. Pre-school institutions of self-government teams studied the organization in 2013. Respondents were chosen from Vilnius city pre-school teachers, managers, speeches. The study involved 231 respondents. The work consists of five phases: 1.The concept of quality of the pre-educational process; 2. Pre-school institutions of self-government teams concept and purpose; 3. The management of pre-school institutions of self-government team of educational institutions; 4. Pre-school self- command effects on children's educational process quality of; 5.Vilniaus m . x pre -school institutions of self-government teams analysis of documents content. The first part discusses pre-school leaders, teachers and speeches perception of the quality of pre-school educational process concept, what factors have an impact on the quality of children's educational process. The second paragraph displays pre-school education institutions operating in the self- concept of the value of teams. Also, it discusses the evolution stages of successfully running pre -school institutions of self-government teams, which encourages teachers to actively participate in the activities of self- command. The third part studies activities in pre -school institutions of self-government teams operating, the issues that are usually dealt with the institution of the educational process of quality improvement. In the fourth part there are set the effects of self- command process quality in pre-school education. The fifth part presents the analysis of the content of Vilnius city x pre -school institutions of self-government command protocols. The conclusions due to the survey analysis: 1. There are analyzed the activities on the quality of teaching of pre-school institutions of self-government teams: curriculum design, approve the strategic plan, curriculum planning, organization, implementation, assessment and evaluation of pupils' achievement, the execution of project activities, competitions, organization of events for children and the community institutions, analysis childhood education/learning and the quality of institutions, community agencies constantly raising issues of solving educational problems and their quest for solutions. 2. It was found that pre-school education teams municipal activities on children's education (learning) process is a high quality children's educational (learning) process quality in general, a child- centered education (teaching) practice establishment of cooperation between family quality of educational institutions operating quality institutions of pre-school education (learning) program quality, children's education (learning) model forms the office, children's results. 3. A part of interference with the respondents' point of view, the negative impact on the development of self- command phase adjustment of interests and conflicts . The self- organization of the teamwork aspect is the institution 's governing authority . The leader has to avoid conflict and stress. The ability to resolve conflicts is one of the most important managerial skills, as conflicts cannot be avoided completely. 4. A part of interference with and actively participate in the activities of self-command, according to the respondents’ point of view, the negative impact on the strategic documents on education and learners' parents. 5. There was showed the percentage who examines the contents of the educational process badly: a tenth of educational institutions operating in teams never had to consider the philosophical approach to the child and his education (learning), education support different educational (learning) needs of children with co-operation with the social partners and the development of pre-school programs.