Options
Viešosios politikos vertinimas Lietuvoje: diegimas, mastas ir reikšmingumas
VieÅ¡osios politikos vertinimas neseniai pradÄtas taikyti Lietuvoje ir tam tikra Å¡io įrankio įtaka jau pastebima administruojant ES StruktÅ«rinių ir Sanglaudos fondų paramÄ . TaÄiau informacija apie vertinimÄ kol kas nÄra tobula. Vertinimas institucionalizuojasi Lietuvos administracinÄje sistemoje. Vertintojas â naujas socialinis vaidmuo, o kaip ÅŸinome iÅ¡ antropologijios ir sociologijos, bet kokiam vaidmeniui bÅ«dingos teisÄs, pareigos, lÅ«kesÄiai ir kt. Be to, vertintojo vaidmuo susijÄs su kitais vaidmenimis â politikais, administratoriais, pilieÄiais. Kiekvienai duotai santykių porai egzistuoja elgesio taisyklÄs, arba normos, ir atitinkamos galios konfigÅ«racijos, tad reikia ne vien laiko, bet ir valios, vertinimui į darbotvarkÄ Ä¯traukti. Vertinimo įtvirtinimo procese vertintojui suteikiama teisÄ uÅŸduoti specifinius klausimus, reikalauti tam tikros informacijos ir įpareigoti ÅŸmones naudoti vertinimo rezultatus. Analizuojant vertinimo funkcijos raidÄ , svarbu ÅŸinoti, kaip atsiranda vertinimo įtaka, tarpininkauja, yra blokuojama ir plÄtojasi, arba, kalbant instrumentiÅ¡kai, â kaip gali bÅ«ti padidinta bet kokio vertinimo įtaka. Politikos vertinimo tyrinÄjimas, kaip ir daugelis kitų retrospektyvinių vieÅ¡osios politikos instrumentų, susiduria su duomenų trÅ«kumu.
Evaluation of public policy has been applied in Lithuania only recently, and a certain impact of this tool is noted while administering the support of the EU Structural and Cohesion Funds. However, the information about evaluation has not been perfect yet. Evaluation is institutionalized in the Lithuanian administration system. An evaluator is a new social role, and, as we know from anthropology and sociology, rights, duties, expectations, etc. are typical for any role. In addition, the role of an evaluator is related to other roles, i.e. politicians, administrators or citizens. Rules of behaviour exist for any given pair of relationship or the norms and corresponding configurations of power; thus not only time, but also will is necessary to include evaluation into the agenda. In the process of evaluation consolidation, the evaluator has the right to ask specific questions and demand for certain information and charge the people to use evaluation results. While analyzing the development of the evaluation function, it is important to know how evaluation influence appears, mediates, is blocked or develops or, speaking instrumentally, how the influence of any evaluation may be increased. The research on policy evaluation, as well as many other retrospective instruments of public policy, faces the lack of data.