Improvizacija

  • Dalyko kodas: MVD 4007
  • Dalyko grupė: C
  • Apimtis ECTS kreditais: 5
  • Pavadinimas anglų kalba: IMPROVIZATION
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    Doc. Goda Piktytė

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Improvizacijos žanre aktoriai naudoja vaidybos improvizacijos techniką tam, kad kurtų istorijas be išankstinio pasirengimo, spontaniškai. Paprastai naudojami publikos pasiūlymai, kaip istorijos pagrindas ir kryptis, o dialogai, scenografija ir eiga kuriami ekspromtu. Improvizacijos technikos padeda studentams sustiprinti komandinį darbą, rizikuoti, prisiimti atsakomybę už situaciją scenoje ir vystyti kūrybiškumą.

Dalyko anotacija užsienio kalba

Actors use improvisational acting techniques to perform spontaneously. Improvisers typically use audience suggestions to contribute to the content and direction of the performance as they create dialogue, setting and plot extemporaneously. Improvisational theatre techniques can help management educators enhance class discussion and role-play, build teamwork, encourage risk taking, and stimulate creativity.

Būtinas pasirengimas dalyko studijoms

„Vaidybos pagrindai I“, „Judesio menas “, „Scenos kalba“, „Choreografija“, „Vaidybos pagrindai II“, „Improvizacija ir mono žanras“, „Klasikinis šokis“, „Komunikacija: balsas ir kalba“, „Modernus ir šiuolaikinis šokis“, „Vaidyba darbas su tekstu“, „Muzikalumo ugdymas“, „Judesio meno teorija ir istorija“/ „Dramos istorija ir analizė“, „Meninio ugdymo tyrimai I“, „Režisūra“, „Šokio kompozicija“, „Kūrybinio teksto rašymas“, „Vokalas“, „Meninio ugdymo tyrimai II“, „Šokio improvizacija“, „Medijos atlikėjų menuose“ / „Vaidyba ir šokis naujosiose medijose“, „Bendroji ir raidos psichologija“, „Sveikatos ugdymas“, „Pedagogika“, „Emocinio intelekto ugdymas“, „Pedagogo asistento praktika“, „Ugdymo turinio kūrimas ir valdymas“, „Šokio ir teatro didaktika I“, „Įtraukusis ugdymas“, „Šokio ir teatro didaktika II“, „Pedagoginė praktika globojant mentoriui“.

Dalyko studijų rezultatai

1. Padėti studentams įgyti žinių, kaip kurti „čia ir dabar“ be iš anksto žinomos siužeto linijos.
2. Sudaryti studentams sąlygas taikyti teatro improvizacijos žinias.
3. Padėti studentams įgyti žinių, kaip spontaniškai ir neordinariai reaguoti scenoje.
4. Suteikti studentams supratimą, kaip panaudoti įvairias išraiškos priemones.
5. Padėti studentams įgyti žinių, kaip vystyti sceninę ir vaidybinę intuicijas.
6. Užtikrinti, kad studentai žinotų, kaip jausti publiką ir mokėti tiesiogiai su ja bendrauti.
7. Užtikrinti, kad studentai žinotų, kaip naudoti žanrų įvairovę.

Dalyko turinys

1. Teorinis teatro improvizacijos pristatymas. Supažindinimas su pagrindinėmis taisyklėmis.
2. Praktiniai užsiėmimai. Išugdyti gebėjimą reaguoti į partnerių veiksmus ir aplinką. Neblokuoti.
3.Praktiniai užsiėmimai. Vienos temos užduotys. Kuriamos istorijos „čia ir dabar“ dėstytojui (ar kam nors kitam) pasakius vieną žodį.
4. Praktiniai užsiėmimai. Statusai. Vaidinami įvairūs statusai, staigūs jų keitimai.
5. Praktiniai užsiėmimai. Žanrų kaita. Ta pati istorija vaizduojama įvairiais žanrais (baletas, drama, serialas ir t.t.)
6.Praktiniai užsiėmimai. Lėlės ir kaukės. Užduotys naudojant lėles ir kaukes.
7. Praktiniai užsiėmimai. Dinamika, tempas. Užduotys susijusios su tempo kaita – suvaidinti tą pačią istoriją ir per 45 sekundes ir per 3 minutes.
8. Praktiniai užsiėmimai. Energetika. Įvairios vaidinimo „temperatūros“. Emocijų kaita.
9. Praktiniai užsiėmimai. Istoriniai kontekstai. Užduotys keičiant istorines aplinkybes.
10. Praktiniai užsiėmimai. Pantomima. Judesio reiškimas žodžiu.
11.Praktiniai užsiėmimai. Spontaniškumas. Netikėti istorijos posūkiai.
12. Praktiniai užsiėmimai. Aplinka. Aplinkos kūrimas rekvizitų pagalba ir be jų.
13. Praktiniai užsiėmimai. Publika. Kontaktas su žiūrovu. Publikos pasiūlymų priėmimas.
14. Praktiniai užsiėmimai. Parodija.
15. Praktiniai užsiėmimai. Ilgo spektaklio kūrimas be iš anksto žinomos siužeto linijos. Viskas kuriama čia ir dabar.

Dalyko studijos valandomis

Pratybos 45 val.
Iš viso kontaktinio darbo val. 45 val.
Savarankiškas darbas 88 val.
Iš viso 133 val.

Studijų rezultatų vertinimas

Kolokviumas – 30%
Kiti tarpiniai atsiskaitymai (individualių ir komandinių užduočių atlikimas) – 20%
Egzaminas – 50 %

Literatūra

1. 2007 Abbott J. The improvisation book. (London: Nick Hern Books)
2. 1991 Coleman J. The Compass:The improvisation Theatre that Revolutionized American COmedy (Chicago:University of Chicago Press)
3. 1981 Johnstone K. Impro: Improvisation and the theatre. (London: Methuen)
4. 1994 Keith Johnston Don‘t Be Prepared (Loose Moose Theatre Co., Calgary, Alberta, Canada)
5. 1990 Nachmanovitch S. Free Play: Improvisation in Life and Art (New York: Penguin – Tarcher)
6. 1967 Spolin V. Improvisation for the theater (Evanston, Il: North-western University Press)
7. 2002 Stephen Book Book on Acting: Improvisation Technique for the Proffesional Actor in Film, Theatre and Television (Silman-James Press)
8. 2018 Keith Johnstone Impro: Improvisation and the Theatre (Bloomsbury Academic)
9. 2019 Improv Without Expectation: Blank Lined Journal 6x9 – Theatre Broadway Musical Notebook I Theater Actor Gift for Thespians and Theatre Geeks (Theatre Publishing)
10. 2015 Alison Goldie The Improv Book: Improvisation for Theatre, Comedy, Education and Life (Oberon Books)
11. 2017 Viola Spolin Improvisation for the Theater: A Handbook of Teaching and Directing Techniques (Martino Fine Books)
Papildoma literatūra
1. 2011 Krasner D. An Actor's Craft: The Art and Technique of Acting (Palgrave Macmillan)
2. 1992 Rodenbourg P. The Right to Speak (Routledge)
3. 1992 Brook Peter Tuščia erdvė („Scena“)
4. 2009 Candlin, Fiona; Guins, Rainford, eds. The Object Reader (Routledge, London/New York. 2009. TCA145)
5. 2007 Dixon S. Digital performance : a history of new media in theater, dance, performance art, and installation. (MIT Press)
6. 2016 Philip Bernardi Improvisation Starters Revised and Expanded Edition: More Than 1,000 Improvisation Scenarios for the Theater and Classroom (Writer's Digest Books; Second edition)