Improvizacija ir mono žanras
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Dalykas skirtas išsamiai susipažinti su šokio ir teatro monospektaklio žanru - istorine raida bei praktikomis skirtingose kultūrose. Siekiama supažindinti studentus su monospektaklio žanro išraiškos priemonėmis (scenografija, muzika, medijomis, scenine erdve) ir jų pritaikymu sceninėje praktikoje; analizuojamas personažo kūrimo procesas, aktoriaus ir šokėjo raiškos priemonės. Pasitelkiant studento kūrybiškumą, intelektą, emocijas, psichofizines savybes, siekiama išmokyti analizuoti ir kurti vaidmenį, individualiai interpretuoti kuriamo personažo monologus bei ištisinį jo veiksmą šokio ir dramos spektaklyje. Studentai mokysis savo kuriamu vaidmeniu scenoje lakoniškai, spontaniškai ir savitai įkūnyti tiesą.
Dalyko anotacija užsienio kalba
The subject is designed to present in detail with the genre of dance and theater mono-performance - historical development and practices in different cultures. The aim is to acquaint students with the means of expression of the mono-performance genre (scenography, music, media and stage space) and their application in stage practice; the process of character creation, the means of expression of the actor and the dancer are analyzed. Using the student's creativity, intellect, emotions, psychophysical qualities and the aim is to teach to analyze and create a role, to individually interpret the monologues of the created character and his continuous action in dance and drama performance. Students will learn to embody truth in a laconic, spontaneous and unique way with their role on the stage.
Būtinas pasirengimas dalyko studijoms
„Vaidybos pagrindai I“, „Judesio menas “, „Scenos kalba“.
Dalyko studijų rezultatai
1. Užtikrinti, kad studentai žinotų kaip išskirti monospektaklio žanro istorijos etapus bei gebėtų susieti ir palyginti skirtingų kultūrų praktiką.
2. Sudaryti studentams sąlygas diskutuoti apie monospektaklio specifiką. Žodžiu analizuoti ir nustatyti kūrinio įvykių eigą, atskiriant esminius sceninio veiksmo įvykius nuo antraeilių, nustatant personažo veiksmo vystymosi perspektyvą ir kontraveiksmą.
3. Padėti studentams įgyti žinių kaip skirti ir pritaikyti monospektaklio šokio ir vaidybos technikas. Užtikrinti, kad studentai žinotų kaip atskleisti ir perteikti judesiu, veiksmu bei tekstu kuriamo personažo svarbiausią uždavinį ir esmę.
4. Užtikrinti, kad studentai žinotų kaip atlikti veikėjų charakterių analizę, suprasti jų poelgius ir nustatyti visų personažų santykių ryšį su savo kuriamu veikėju.
5. Sudaryti studentams sąlygas atskleisti ir perteikti kuriamo personažo svarbiausią uždavinį ir esmę veiksmu bei tekstu, įkūnijant autoriaus ir režisieriaus.
6. Sudaryti studentams sąlygas pritaikyti monospektaklio žanro išraiškos priemones, atskleidžiant ir perteikiant kūrinio idėją ir
su ja susijusį kuriamo personažo charakterį. sumanymą.
Dalyko turinys
1. Monospektaklio istorija (supažindinimas su monospektaklio žanro pirmtakais antikiniame teatre ir vėlesnėje teatro raidoje). Monospektaklio žanras skirtingose kultūrose (graikų teatras, japonų tradicinis teatras, rusų „skaitoviško“ teatro tradicija ir kt.)
2. Aktoriaus / šokėjo išraiškos priemonės, naudojama monospektaklyje: balsas, judesys. Balso ir judesio panaudojimo galimybės, lavinimas, ritmika. Balso ir judesio svarba perteikiant personažo charakterį, psichologines būsenas.
3. Monospektaklio dilema: aš ir personažas. Personažo kūrimas, santykyje su aktoriaus / šokėjo individualybe. Personažo analizė: motyvacija, veiksmai, aplinkybės. Autoriaus požiūrio į personažą ir jo veiksmus analizė.
4. Svarbiausias uždavinys. Ištisinis veiksmas. Etiudai padedantys suvokti veikėjo uždavinius, jo siekius, konflikto priežastis.
5. Personažų individualių charakterių emocinės būsenos. Konfliktas ir ištisinis veiksmas.
6. Etiudai, padedantys suvokti personažo veiksmų motyvaciją, logiką ir nuoseklumą duotose aplinkybėse.
7. Vidinis tempas ir ritmas. Personažo charakterio išlaikymas ir išbaigtumas. Vidinė etika ir drausmė. Logika ir nuoseklumas.
8. Etiudai, padedantys suvokti veikėjų charakterio išlaikymą ir išbaigtumą, sukurto charakterio ryšį su ištisiniu veiksmu ir pagrindiniu uždaviniu.
9. Etiudo ištisinis veiksmas, aplinkybės, dramaturgija. Ištisinis veiksmas ir pagrindinis uždavinys.
10. Etiudo veiksmo ritmas, jo ryšys su atlikėjo sumanymu ir dėmesio objektu. Etiudo erdvė, eiga ir kiti techniniai aspektai.
11. Monospektaklio žanro išraiškos priemonės: aktoriaus / šokėjo ir režisieriaus / choreografo darbas su scenografija. Scenografijos specifika monospektaklyje.
12. Monospektaklio žanro išraiškos priemonės: muzika ir sceninė erdvė. Aktoriaus / šokėjo ir režisieriaus / choreografo darbas su kompozitoriumi, scenografu, muzikos parinkimas, scenografijos sukūrimas monospektakliui.
13. Monospektaklio žanro išraiškos priemonė: medijos –monospektaklio sudedamoji dalis. Atlikėjo ir režisieriaus / choreografo darbas su medijomis.
14. Atlikėjo – žiūrovo kontaktas monospektaklyje. Praktinis mokymasis.
15. Mono etiudų analizė: uždaviniai, ištisinis veiksmas, logika ir nuoseklumas, pagrindinis uždavinys, konfliktas. Dalyko rezultatų aptarimas ir apibendrinimas.
Dalyko studijos valandomis
Pratybos 45 val.
Iš viso kontaktinio darbo val. 45 val.
Savarankiškas darbas – 40 val., pasirengimas kolokviumui ir egzaminui 48 val. 88 val.
Iš viso 133 val.
Studijų rezultatų vertinimas
Kolokviumas – 30 %
Kiti tarpiniai atsiskaitymai (individualių ir komandinių užduočių atlikimas) – 20 %
Egzaminas – 50 %
Literatūra
1. 1994 Keith Johnston Don‘t Be Prepared (Loose Moose Theatre Co., Calgary, Alberta, Canada)
2. 2008 Michailas Čechovas Apie aktoriaus techniką (Jonava)
3. 1992 Brook Peter Tuščia erdvė („Scena“)
4. 2001 Thimothy Mooney Acting at the Speed of Life (TMRT Press)
5. 2011 Nick O‘Brien Stanislavski in Practice: Exercises for Students (T&F Books UK)
6. 2009 Jean Benedetti An Actors Work on a Role (T&F Books UK, 1 edition)
7. 1993 Michael Chekov On the Technique of Acting
8. 1997 Auslander P. From Acting to Performance (Routledge)
9. 2004 Smith-Autard J.M. Dance composition. (London: A&C Black Publishers)
10. 2014 Olsen A. The Place of Dance: A Somatic Guide to Dancing and Dance Making
11. 2018 Keith Johnstone Impro: Improvisation and the Theatre (Bloomsbury Academic)
Papildoma literatūra
1. 2011 Krasner D. An Actor's Craft: The Art and Technique of Acting (Palgrave Macmillan)
2. 2007 Physical Theatres: a Critical Reader / ed. by J. Keefe and S. Murray. (Routledge)
3. 2006 Wilson M. Storytelling and theatre: contemporary storytellers and their art. (Palgrave Macmillan)
4. 1992 Graham McFee Understanding Dance (Routledge)
5. 1997 Humphrey D. The Art of Making Dances (Princeton Book Company)
6. 2019 Improv Without Expectation: Blank Lined Journal 6x9 – Theatre Broadway Musical Notebook I Theater Actor Gift for Thespians and Theatre Geeks (Theatre Publishing)
7. 2015 Kelly Leonard, Tom Yorton Yes, and: How Improvisation Reverses No, But Thinking and Improves Creativity and Collaboration--Lessons from the Second City (Harper Business)