Vaidyba: darbas su tekstu II
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Dalykas yra skirtas išsiaiškinti pagrindinius klausimus, susijusius su vaidmens kūrimo procesu. Dirbant su tekstu siekiama įvaldyti autoriaus tekstą, analizuojant kūrinio temą, idėją, svarbiausią uždavinį, svarbiausius įvykius, aplinkybes, veikėjus, jų tarpusavio santykius, potekstę. Siekiama išmokyti studentus atskleisti personažo charakterį, pagrindinę autoriaus mintį, ištirti ir įvertinti kalbos ypatybes, logiką, vyksmo nuoseklumą, analizuoti ir interpretuoti autoriaus tekstą, pasitelkiant studento kūrybiškumą, intelektą, emocijas, psichofizines savybes.
Dalyko anotacija užsienio kalba
This subject is designed to understand the main questions connected with the process of character building. The purpose of working with text is to understand the author’s text, analyze the main theme, idea, problem, events, conditions, characters and their interconnections. The course seeks to train students to reveal the character, the main idea of the text, to distinguish and appreciate language features, logic, the consistency of process, to analyze and interpret author’s text through a student’s creativity, intellect, emotions and psychophysical characteristics.
Būtinas pasirengimas dalyko studijoms
„Vaidybos pagrindai I“, „Judesio menas I“, „Pažintinė praktika“, “Vaidybos pagrindai II“, „Specialybės kalbos kultūra“, „Judesio menas II“, „Dramos istorija ir analizė“, „Vaidyba: darbas su tekstu I“, „Scenos kalba I“, „Klasikinis šokis“.
Dalyko studijų rezultatai
1. Analizuoti kūrinio įvykių eigą, nustatant įvykių grandinę ir jų pasekmes, identifikuojant pagrindinį įvykį.
2. Skirti ir identifikuoti esminius, svarbiausius kūrinio įvykius, kuriais remdamasis autorius kūrė siužeto veiksmą, nuo antraeilių.
3. Nustatyti logišką ir nuoseklią įvykių eigą, veiksmo vystymosi perspektyvą ir kontraveiksmą.
4. Atlikti veikėjų charakterių analizę, suprasti jų poelgius, nustatyti veikėjų ryšį su pagrindiniu įvykiu.
5. Atlikti veikėjų santykių analizę, įvertinti jų poelgius ir nuststyti visų personažų santykių ryšį su pagrindiniu veikėju.
6. Suvokti ir perteikti kūrinio svarbiausią uždavinį ir esmę žodiniu veiksmu, įkūnijant autoriaus sumanymą.
7. Atskleisti ir perteikti kūrinio idėją ir su ja susijusį teksto turinį.
Dalyko turinys
1. Aktoriaus darbas su tekstu. Etiudai padedantys suvokti veikėjų uždavinius, jų siekius, konflikto priežastis.
2. Monologo teksto analizė. Tikslus aplinkybių įvertinimas. Dėmesio objekto nustatymas. Veiksmo kūrimas žodžiu.
3. Teksto poveikis: tikslas, potekstė, perspektyvos.
4. Monologo teksto interpretacija. Režisūriniai aspektai.
5. Erdvės padalijimas, eiga ir kiti techniniai aspektai.
6. Personažo analizė. Monologas.
7. Dialogo teksto analizė. Teksto logika, loginiai kirčiai, loginės ir psichologinės pauzės.
8. Dialogo personažų interpretacija. Režisūriniai aspektai.
9. Personažai: motyvacija, veiksmai, aplinkybės. Kūrinio potekstė tiesioginėje kalboje. Autoriaus požiūrio į personažą ir jo veiksmus analizė.
10. Dialogo repeticija. Personažų individualių charakterių emocinės būsenos, jų kalbos stilius, intonacijos, kalbėjimo ritmo atskleidimas. Režisūriniai aspektai.
11. Dialogo erdvė, eiga ir kiti techniniai aspektai.
12. Personažų dialogo analizė. Dialogas.
13. Monologo esmė, sandara, dramaturgija. Monologo eigos - ritmo, tono- ryšys su atlikėjo sumanymu ir dėmesio objektu.
14. Dialogo ištisinis veiksmas, aplinkybės, dramaturgija.
15. Monologo ir dialogo personažų analizė; monologas arba dialogas.
Dalyko studijos valandomis
Kontaktinis darbas:
Praktikumai – 45 val.
Savarankiškas studento darbas:
Savarankiškas studento darbas (tame tarpe – pasirengimas kolokviumui ir egzaminui) – 85 val.
Viso: 130 val.
Studijų rezultatų vertinimas
Kolokviumas – 30%
Kiti tarpiniai atsiskaitymai (individualių ir komandinių užduočių atlikimas) – 20 %
Egzaminas – 50 %
Literatūra
1. 1992 Rodenbourg P. The Right to Speak Rout-ledge
2. 1994 Keith Johnston Don‘t Be Prepared“ Loose Moose Theatre Co., Calgary, Alberta, Canada
3. 2000 Jurij A. Vasiljev “Imagination-Movement-Voice, Variations for a Training” Urban
4. 2008 Michailas Čechovas “Apie aktoriaus techniką” Jonava
5. 1947 Konstantinas Stanislavskis ”Aktoriaus saviruoša” Valstybinė grožinės literatūros leidykla
Papildoma literatūra
6. 2006 K. Linkater Freeing your natural voice Drama Publi-shers
7. 1961-1965 V. Šekspyras. Raštai Vilnius
8. http://www.amazon.co.uk /Glagolim-ru-Audiovideo-tehnike-rechi-CD-ROM/dp/5911460203