Švietimo politika (SSP3008)
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Kurso metu studentai supažindinami su pagrindinėmis švietimo politikos, sociologijos ir ekonomikos teorijomis, reikalingomis švietimo politikos ir sferos supratimui bei jos analizei. Kurse bus analizuojamos socialinės problemos švietimo sistemos struktūroje, aptariama Lietuvos švietimo sistema bei pažvelgta į kitų šalių patirtis švietimo politikos formavime. Studentai bus supažindinti su teorinėmis ir metodologinėmis švietimo sistemos analizės galimybėmis. Praktiniai užsiėmimai ir darbai kurso metu leidžia suprasti švietimo politikos elementų sąsajas globaliu ir nacionaliniu lygmeniu.
Dalyko anotacija užsienio kalba
The course introduces main educational policy, sociology and economy theories, which are necessary for policy of education understanding and its analysis. The course is based on identification of main social and structural problems in educational system, discussion on peculiarities of policy of education in Lithuania and comparison with other countries policies of education. Students would be familiar with theoretical and methodological options of educational systems analysis. Practical exercises during the course will provide students with ability to recognize social problems in the education system and competence to link educational system segments with national and global policy agents.
Būtinas pasirengimas dalyko studijoms
Socialinės politikos pagrindai
Dalyko studijų rezultatai
Analizuoti ir naudotis švietimo politikos, sociologijos teorijomis.
Apibūdinti struktūrines socialines problemas švietimo sistemoje, naudojantis švietimo sociologijos, politikos ir ekonomikos teorijomis.
Apibūdinti pagrindinius šiuolaikinės švietimo politikos esminius principus ir juos taikyti praktikoje – teoriniuose ir empiriniuose tyrimuose per palyginamąją perspektyvą.
Analizuoti ir įvertinti esamą švietimo politiką Lietuvoje, atsižvelgiant į socialinį, ekonominį ir kultūrinį kontekstą.
Analizuoti ir įvertinti esamą švietimo politiką Lietuvoje, atsižvelgiant į socialinį, ekonominį ir kultūrinį kontekstą.
Dalyko turinys
Švietimas, visuomenė ir politika. Švietimo politika, sociologija ir ekonomika
Švietimo politika, finansavimas ir interesai: valstybė ir privatus sektorius. Interesai ir švietimas kaip rinka Švietimo politika: šeima, socializacija, pasiekimai ir žinios.
Mokykla kaip organizacija: funkcijos, socialinės įtampos ir pasiekimų reikšmė. Standartizacija ir jos logika: pažymiai, namų darbai, disciplina ir smurtas mokykloje. Struktūrinis funkcionalizmas , konflikto teorija, kapiatlo teorija
Kultūra, socializacija ir žinių perdavimas.
Segregacija, nelygybė ir socializacija: rasė, etniškumas, klasė, lytis ir jų konstravimas švietimo sistemoje.
Švietimo politika, finansavimas ir interesai: valstybė ir privatus sektorius. Interesai ir švietimas kaip rinka
Mokykla kaip organizacija: funkcijos, socialinės įtampos ir pasiekimų reikšmė. Standartizacija ir jos logika: pažymiai, namų darbai, disciplina ir smurtas mokykloje.
Mokykla kaip organizacija: stratifikacija, švietimo politika ir mokymo struktūra.
Vietinės, nacionalinės ir globalios švietimo reformos galimybės ir ribotumai: Lietuvos ir užsienio patirtys
Socialinė klasė ir švietimas: namai, mokykla ir universitetas.
Švietimo politika: mokslo desegregacija ir lygios galimybės švietimo sistemoje.
Švietimo politika ir institutai: kas moko ir kokie interesai? Mokytojas kaip profesija
Švietimo politika, finansavimas ir interesai: valstybė ir privatus sektorius. Interesai ir švietimas kaip rinka.
Aukštasis mokslas, švietimo politika ir visuomenė
Išsimokslinimas ir darbo rinka palyginamojoje perspektyvoje.
Švietimo politika: kultūrinis, ekonominis ir socialinis kapitalas. Mokymo institucijos ir prestižas: mokslo įstaigos pasirinkimas ir galimybės.
Sovietinė švietimo sistema ir posovietinė edukacija: realijos, trūkumai ir pasiekimai
Dalyko studijos valandomis
Paskaitos (P) 45 val.
Seminarai (S) 15 val.
Darbas grupėse 30 val.
Savarankiškas darbas 70 val.
Iš viso 160 val.
Studijų rezultatų vertinimas
Kolokviumas -25% namų darbai, 25%. Ezaminas ir seminarai 50 %
Literatūra
1. 2003 K. Blakemore, „Who makes policy? The examples of education“, in Social policy: An introduction, Second edition, Buckingham & Philadelphia, 114-157p. Open University Press
2. 2005 B. Jordan, „The Business agenda in education“, in Social policy for the twenty-first century, Cambridge & Malden, 104-121p. Polity Press
... 2001 Brown, D.K. “The Social Sources of Educational Credentialism: Status Cultures", Labour Markets, and Organizations”, Sociology of Education, Vol. 74 (Extra Issue): 19‐34p. American Sociological Association
1996 Dornbusch, S.M., Glasgow, K.L., & Lin, I‐C. “The Social Structure of Schooling”, Annual Review of Psychology, Vol. 47: 401‐429p. Annual Reviews Inc.
1988 Coleman, J.. “Social capital in the creation of human capital”,American Journal of Sociology, Vol. 94: S95-S120p. Sage
2001. Lucas, Samuel and Aaron Good. Sociology of Education. 74(2). “Race, Class, and
Tournament Track Mobility.” 139-156p. American Sociological Association
1988 Hallinan, M. “Equality of Educational Opportunity.” Annual Review of Sociology, Vol. 14: 249-268p. Annual Reviews Inc.
1994. E. G. West. Education and the State. A Study in Political Economy Third Edition, Revised and Expanded Liberty Fund
2006 Norman LaRocque ”Contracting for the delivery of Education services: A Typology and International Examples”, Wellington, New Zealand Education forum
Press
2009 Niall Marriot & Hugh Goyder “Manual for monitoring and evaluating education partnerships”, Paris UNESCO & International Institute for Education Planning
2010 M. W. Apple, S. J. Ball & L. A. Gandin “The Routledge International Handbook of the Sociology of Education”, London & New York Rouledge
2013 EU strategic framework for education and training
http://ec.europa.eu/education/lifelong-learning-policy/framework_en.htm
1994. E. G. West. Education and the State. A Study in Political Economy Third Edition, Revised and Expanded Liberty Fund
Papildoma literatūra
2005 A. Matulionis Švietimo sociologija. Sociologija Kaunas VDU. Vytauto Didžiojo universiteto leidykla
1996 Dornbusch, S.M., Glasgow, K.L., & Lin, I‐C. “The Social Structure of Schooling”, Annual Review of Psychology, Vol. 47: 401‐429p Annual Reviews Inc.