Edukologija

  • Dalyko kodas: EDUN0201
  • Dalyko grupė: A
  • Apimtis ECTS kreditais: 4
  • Pavadinimas anglų kalba: Education Sciences
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    prof. Kęstutis Pukelis

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Studijų dalyko paskirtis supažindinti studijuojančius su švietimo reikšme besivystančiai XXI a. žinių visuomenei, atskleidžiant švietimo ir švietimo tyrimų / mokslo (edukologijos) objektą (ugdymas / ugdymasis / saviugda), tikslus, uždavinius, metodus ir priemones bei švietimo vietą tautos ir pasaulio kultūros plėtotei. Diskutuojamas asmens, šeimos, mokyklos (bendrojo ugdymo, profesinio mokymo, aukštojo mokslo), visuomenės (žiniasklaidos, NVO ir pan.) bei valstybės vaidmuo bei sąveika plėtojant kiekvieno piliečio kūrybines galias, siekiant asmeninės ir profesinės savirealizacijos mokymosi visą gyvą gyvenimą paradigmoje šiuolaikinėje visuomenėje.

Dalyko anotacija užsienio kalba

The mission of study course unit is to inform students’ with significance of education for the development of knowledge society in the XXI century revealing object (education, adolescent self-education and self-education), aims, tasks, methods and means of education and education research (educology) as well as role of education and education research in the development of national and worldwide cultures. The role and interaction of person, family, school (general education, vocational education as well as higher education), society (media means, NGO, etc) and the state developing potentials of creativity of each citizen achieving personal and vocational self-realization in the paradigm of lifelong learning of nowadays society are discussed.

Būtinas pasirengimas dalyko studijoms

Bendras supratimas apie asmens, šeimos, mokyklos, visuomenės ir valstybės vaidmenį plėtojant kūrybines žmogaus galias.

Dalyko studijų rezultatai

1. Paaiškinti skirtingus švietimo reiškinius bei jų sampratas.
2. Paaiškinti ugdymo proceso logiką ir struktūrą.
3. Pagrįsti ugdymo ir kultūros tarpusavio sąsajas.
4. Paaiškinti prigimties ir ugdymo reikšmę sėkmingai asmens savirealizacijai.
5. Paaiškinti pažinimo (suvokimo ir supratimo) pagrindus.
6. Profesija kaip sudėtinė asmens savirealizacijos dalis plėtojant visuomeninį gėrį.

Dalyko turinys

1. Švietimo reiškinio samprata.
2. Pagrindiniai švietimo reiškiniai, jų turinys ir skirtumai.
3. Pagrindiniai ugdymo principai.
4. Ugdymo turinio samprata ir formos.
5. Kompetentingumais grįstas ugdymo turinys.
6. Švietimo tyrimų objektas.
7. Ugdymo proceso veikėjai (socialiniai dalininkai).
8. Ugdymo proceso logika ir struktūra.
9. Reikalavimai ugdytojo asmenybei.
10. Reikalavimai mokytojo kvalifikacijai (kompetentingumui)
11. Švietimo kokybė: samprata, koncepcijos, struktūra, turinys.
12. Artimiausios ugdymosi zonos dėsnis (L. Vygotskis)
13. Kultūros ir Natūra.
14. Kultūros samprata.
15. Kultūros struktūra.
16. Franklio logoterapijos teorija.
17. „Gyvenimo spiralė“.
18. Tautinė individualybė. Tautinis ugdymas
19. Žmogus kaip fenomeno esmė: kūno ir sielos (psichikos) dialektika (prieštaringumas).
20. Kūno kultūra: sveikata, stiprumas, grožis
21. Sielos kultūra: struktūra ir jos dalių sąveikos dinamika.
22. Pasaulėžiūros samprata.
23. Metafizinė, normatyvinė ir analitinė tradicija ugdyme.
24. Sąmonė ir pasąmonė ugdyme
25. Herbarto pakopinio suvokimo teorija.
26. Profesijos samprata.
27. Darbo rinkos samprata.
28. Profesijos rinkimosi pagrindai.
29. Hollando teorijos pagrindai.

Dalyko studijos valandomis

Paskaitos (P) 30 val.
Darbas grupėse, konsultavimas 15 val.
Savarankiškas darbas 60 val.
Iš viso 105 val.

Studijų rezultatų vertinimas

1. Kolokviumas – 30 % (testas su atviro ir uždaro tipo klausimai).
2. Individualus savarankiškas darbas (20 %)
3. Egzaminas – 50 % (testas su atviro ir uždaro tipo klausimais).

Literatūra

1. 1995 Pukelis K. (1995). Mokytojų rengimas ir tautos kultūra Aušra
2. 1998 Pukelis k. (1998). Mokytojų rengimas ir filosofinės studijos Versmė
3. 2004 Pukelis K. (2004). Mokytojų rengimo idealinio modelio parametrai VDU
4. 2008 Narbekovas, A., Obelenienė, B., Pukelis K. (2008). Lytiškumo ugdymo etika VDU
5. 2005 Holland’s Theory of Vocational Personalities in Work Environments. In Brown and Lent (Eds.) Career development and Counselling: Putting Theory and research to Work, p. 24-39 John Willey & Sons, Inc.
6. 2012 Pukelis, K., Pileičikienė, N., Mikalavičienė, I. (2012). Kokybės vadovas. MPRC
7. 2011 Moskvina, J., Okunevičiūtė Neverauskienė, L. (2011). Aktyvi darbo rinkos politika: teorija ir praktika VGTU
8. 2005 Occupational classification And sources of occupational information. In Brown and Lent (Eds.) Career development and Counselling: Putting Theory and research to Work, p. 382-41339 John Willey & Sons, Inc.
Papildoma literatūra
1. 2012 Juozaitis Aurimas M. Ugdomieji pokalbiai. Vilnius: Edukologija.
2. 2011 Jovaiša L. Edukologija. Vilnius: Agora.
3. 2007 Lukošiūnienė V., Bėkšta A. Mokymosi pagrindai. Vilnius: Kronta.
4. 2007 Knowles M. S., E. F Holton III, Richard A. Swanson. Suaugęs besimokantysis: klasikinis požiūris į suaugusiųjų švietimą. Vilnius: Lietuvos Respublikos Švietimo ir mokslo ministerija.
5. 2006 Maslow Abraham H. Motyvacija ir asmenybė. Vilnius: Apostrofa.