Dalyko didaktika 1 (ikimokyklinio, priešmokyklinio ir pradinio muzikinio ugdymo didaktika) (MDP)
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Studentai susipažįsta ir analizuoja muzikinio ugdymo tikslus ir uždavinius, turinį, metodus, bei jų sąsajas su ugdytinių mokymosi pasiekimais. Išryškinami pagrindiniai muzikinio ugdymo principai Lietuvos bendrojo ugdymo mokykloje. Analizuojama užsienio šalių vaikų muzikinio ugdymo patirtis. Išsiaiškinamos muzikinių gabumų ir gebėjimų sampratos, gebėjimų lygio nustatymo bei lavinimo būdai. Aptariamos muzikinio ugdymo planavimo, organizavimo bei mokinių pasiekimų vertinimo strategijos. Aptariami įvairūs muzikos pamokų modeliavimo būdai.
Dalyko anotacija užsienio kalba
During the course of the methodology of early childhood, pre-primary and primary music education, students get acquainted and analyse the goals and objectives of music education, its content, methods, and their relationship with the achievements of students. The main principles of music education in the Lithuanian general education school are highlighted. The experience of music education of children accumulated in foreign countries is analysed. The concepts of musical talents and abilities, methods of determining and developing the level of abilities are clarified. Strategies for planning, organizing, and evaluating student achievement in music education are discussed as well as various ways of modelling music lessons.
Būtinas pasirengimas dalyko studijoms
Muzikos pedagogikos pagrindai, Muzikos atlikimas, Didaktinės muzikos technologijos, Bendroji ir raidos psichologija, Sveikatos ugdymas, Pedagogika, Stebimoji praktika ir Pedagogo asistento praktika.
Dalyko studijų rezultatai
1. Studentai išsiugdys gebėjimą muzikos ir ugdymo mokslų dalykų žinias ir gebėjimus taikyti ikimokykliniame, priešmokykliniame ir pradiniame muzikiniame ugdyme.
2. Gebės įvertinti individualius ikimokyklinio, priešmokyklinio ir pradinio mokyklinio amžiaus vaikų muzikinius gebėjimus, atpažinti gabius muzikai vaikus, atsižvelgiant į tai atrinkti bei diferencijuoti tinkamą mokomąją medžiagą ir metodus.
3. Gebės paaiškinti ugdytinių muzikinės pažangos stebėjimo ir vertinimo būdus, integruoti kitų mokomųjų dalykų žinias ir gebėjimus muzikos mokymuisi.
4. Gebės planuoti ikimokyklinio, priešmokyklinio ir pradinio muzikinio ugdymo procesą, kurti patrauklią bei bendradarbiavimu grindžiamą mokymosi aplinką.
5. Gebės vertinti vaikų pasiekimus, atsižvelgdamas į individualias besimokančiųjų galimybes.
6. Gebės demonstruoti muzikinės raiškos įgūdžius (dainuoti, groti muzikos instrumentais, vertinti muzikinės kultūros reiškinius).
7. Gebės kritiškai vertinti ir įsivertinti savo kaip ikimokyklinio, priešmokyklinio ir pradinio ugdymo muzikos mokytojo asmenybės savybes, motyvaciją ateityje dirbti šį darbą.
Dalyko turinys
1. Muzikos menas ir muzikos mokymas. Muzikos meno specifiškumas, įtaka vaiko asmenybės raidai. Muzikinio ugdymo tikslai ir uždaviniai ikimokyklinėje įstaigoje ir pradinėje mokykloje.
2. Įvairių šalių vaikų muzikinio ugdymo sistemų analizė. E. J. Dalcroze. Z. Kodaly. C. Orff. E. Gordon. Sh. Suzuki ir kt.
3. Muzikinių gabumų ir gebėjimų samprata. Muzikinių gabumų tyrimų apžvalga, muzikinių gebėjimų struktūra, ypatumai ir lavinimą lemiantys veiksniai.
4. Ikimokyklinio ir jaunesniojo mokyklinio amžiaus vaikų muzikos žinių ir gebėjimų įsisavinimo ypatumai ir metodai. Pagrindinis metodas – žaidimas, muzikiniai žaidimai. Mokymo priemonių įvairovė, jų panaudojimo galimybės. Absoliučiosios ir reliatyviosios solmizacijos metodų lyginamoji analizė ir taikymo galimybės pradiniame muzikiniame ugdyme.
5. Pagrindiniai muzikinio ugdymo principai Lietuvos ikimokyklinėse, priešmokyklinėse įstaigose ir pradinėje mokykloje. Muzikinio ugdymo svarba bendrojo ugdymo kontekste, ugdymo programos, turinio charakteristikos. Muzika tarp kitų mokomųjų dalykų integruoto mokymo sąlygomis.
6. Muzikinio ugdymo organizavimas ir ypatumai.
Muzikos užsiėmimų ir renginių ypatumai. Muzikos pamoka pradinėje mokykloje, jos specifiškumas, tipai, struktūra. Muzikinės veiklos rūšių įvairovė pamokoje. Muzikos pamokų, planavimas, modeliavimas.
7. Dainavimo įgūdžių ir dermės pajautimo lavinimas. Ikimokyklinio ir jaunesniojo mokyklinio amžiaus vaikų balsų fiziologija ir higiena. Mokomosios medžiagos dainavimui atrankos kriterijai. Pradinių dainavimo įgūdžių ir dermės pajautimo lavinimo būdai ir sekos. Emocinio jautrumo muzikai ugdymas dainuojant.
8. Grojimo ir muzikos klausymo ypatumai. Muzikos instrumentų įvairovės (žaislai, vaikų pasigaminti instrumentai, C. Orf‘o instrumentarijus) panaudojimo būdai. Vaikų muzikos suvokimo ypatumai, aktyvieji muzikos klausymo būdai.
9. Muzikos mokytojo asmenybė. Ikimokyklinio, priešmokyklinio ir padinio ugdymo muzikos mokytojo kompetencijų struktūra, ypatumai, karjeros galimybės.
Dalyko studijos valandomis
Paskaitos 28 val.
Seminarai 15 val.
Konsultacijos 2 val.
Iš viso kontaktinio darbo val. 45 val.
Savarankiškas darbas 62 val.
Iš viso 107 val.
Studijų rezultatų vertinimas
Kolokviumas – 30 %. Namų darbas – 20 %. Egzaminas – 50 %.
Literatūra
1. 2019 Henry, E., Snodgrass, J. & Piagentini, S. Fundamentals of Music: Rudiments, Musicianship, and Composition. Pearson, USA.
https://www.pearson.com/us/higher-education/program/Henry-Fundamentals-of-Music-Rudiments-Musicianship-and-Composition-Books-a-la-Carte-7th-Edition/PGM2115665.html?tab=resources
2. 2016 Sarrazin, N. Music and the Child. Open SUNY Textbooks, New York. https://milneopentextbooks.org/music-and-the-child/
3. 2014 Ugdymo paradigmų iššūkiai didaktikai: kolektyvinė monografija http://talpykla.elaba.lt/elaba-fedora/objects/elaba:11726596/datastreams/MAIN/content
4. 2013 Burnard, P. & Murphy, R. Teaching Music Creatively. Routledge, Oxon.
5. 2012 Vitkauskas R., Abramauskienė J., Barisas K., Kirliauskienė R., Palubinskienė V. Bendrasis muzikinis ugdymas Lietuvoje: raida ir kryptys (XX - XXI a. pradžia). Vilnius: Edukologija.
6. 2010 Gazard, P. You Can Teach Primary Music. Rhinegold Publishing,
7. 2010 Jareckaitė, S., Rimkutė-Jankuvienė, S. Šiuolaikinio muzikinio ugdymo sistemos. Klaipėda: Klaipėdos universiteto leidykla
Papildoma literatūra
1. 2014 Anderson Williams, M., Lawrence Joy, E. Integrating Music into the Elementary Clssroom. Boston (Mass.): Schirmer Cengage Learning,
2. 2012 Balčytis, E. Muzikinio ugdymo labirintais. Šiauliai: Šiaulių universiteto leidykla.
3. 2012 Sakadolskienė, E. Muzikos kūrinys, kaip vaizdinys: priemonė muzikos klausymuisi. Vilnius: Edukologija.