Pasaulio tradicinė muzika ir pasirenkamas instrumentas (MDP)
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Dalyko paskirtis – sudaryti sąlygas studentams susipažinti su įvairių kraštų liaudies muzika, pasaulio muzikos stiliais. Dalykas sudaro sąlygas atskleisti tradicinės muzikos skirstymą pagal etninės muzikos išsiskyrimo teoriją. Pratybų metu analizuojama tradicinių muzikos instrumentų konstrukcija, paplitimas, vartojimo papročiai bei tradicinės vokalinės muzikos atlikimo ypatumai. Supažindinama su mokymo(si) groti pasirinktais įvairių tautų muzikos instrumentais (ukulėle, gitara, smuiku, altu, išilgine fleita, dūdele, akordeonu, armonika, kanklėmis, lamzdeliu ir kt. ) metodika, aptariami muzikos kūrinių aranžavimo (komponavimo) pagrindiniai principai.
Dalyko anotacija užsienio kalba
The aim of this study subject is to create conditions for students to get acquainted not only with folk music from different countries, but also with world music styles. The subject allows revealing the classification of traditional music according to the theory of ethnic music and racial separation of humankind. During the practical classes, the construction, prevalence, using habits and peculiarities of traditional vocal music performance are analysed. The methodology of teaching selected musical instruments of various nations (ukulele, guitar, violin, viola, longitudinal flute, bagpipe, accordion, harmonica, kankle, lamzdelis, etc.) is introduced, the main principles of arranging (composing) musical works are discussed.
Būtinas pasirengimas dalyko studijoms
Harmonija; Solfedžio; Aranžuotė, muzikos atlikimo dalykai (Fortepijonas; Choro studija; Dirigavimas; Dainavimas); Etninė kultūra ir ansamblinis muzikavimas, Mokykliniai muzikos instrumentai, Dalyko didaktika, Neformalusis muzikinis ugdymas, Pedagoginė praktika ir kt.
Dalyko studijų rezultatai
1. Gebės plėtoti instrumentinio muzikavimo įgūdžius pasaulio tradicinės muzikos vertinimo kontekstuose.
2. Gebės pagrįsti pasaulio tradicinės muzikos ir instrumentinio muzikavimo tikslus, turinį, būdus, aplinkas.
3. Gebės bendradarbiauti rengiant ir įgyvendinant integruotus pasaulio tradicinės muzikos ir instrumentinio muzikavimo veiklos projektus.
4. Gebės taikyti įgytas instrumentinio muzikavimo žinias, gebėjimus pedagoginėje praktikoje.
Dalyko turinys
Pasaulio tradicinė muzika:
Pasaulio tradicinės muzikos samprata ir teoriniai pagrindai;
Pasaulio tradicinės muzikos kryptys ir srovės bei jų raiška; Pasaulio tradicinės muzikos ontologija;
Pasaulio tradicinės muzikos grupės, jų klasifikavimas;
Rytų ir Vakarų tradicinės muzikos ypatumai;
Kitų tautų ir muzikinio ugdymo apžvalga;
Pasaulietinė ir religinė pasaulio tradicinė muzika.
Pasirenkamas instrumentas:
susipažinimas su pasaulio tradiciniais muzikos instrumentais, jų techninėmis galimybėmis, konstrukcija ir grojimo būdais, muzikavimo tradicijomis.
Pasaulio tradicinė muzika:
Iš amžių glūdumos: Lietuvių etninė muzika XVII–XX a. pasaulio muzikos kontekste;
Kalevalos kanklės ir jų Baltijos tautų lygiagretės.
Baltai ir jų senieji kaimynai:
Baltai ir Baltijos finai.
Papročiai ir tradicijos:
Muzikantas pasaulio tautų tradicinėje kultūroje;
Krikščioniškųjų konfesijų įtaka Baltijos tautų instrumentiniam muzikavimo raidai XIX a. II-XXI a. pr.
Pasirenkamas instrumentas:
Kūrinių mokymasis ir atlikimas.
Akompanimento pritaikymas pasaulio tradicinės muzikos melodijoms. Harmonijos melodijai parinkimo principai.
Instrumentinės muzikos melodijų visumos, teksto, formos analizė.
Pasaulio tradicinė muzika:
Žmonijos prieaušrio aidai: etninė muzika ir žmonijos rasių išsiskyrimo teorija.
Pasirenkamas instrumentas:
instrumentinių kūrinių rengimas.
Pasaulio tradicinė muzika:
Papročiai ir tradicijos:
Medžiai Šiaurės Europos etninių muzikos instrumentų gamybos ir naudojimo papročiuose;
Tyrėjai ir tyrimai.
Pasirenkamas instrumentas:
Instrumentinio kūrinio rengimas ir atlikimas teminiame koncerte ar muzikiniame projekte.
Dalyko studijos valandomis
Paskaitos 20 val.
Pratybos 23 val.
Konsultacijos 2 val.
Iš viso kontaktinio darbo val. 45 val.
Savarankiškas darbas 62 val.
Iš viso 107 val.
Studijų rezultatų vertinimas
Savarankiško darbo užduotis (30%), praktinio instrumentinio muzikavimo užduotis (30 %); egzamino užduotis (40%).
Literatūra
1. 2021 Yeigh, T and Lynch, D. (2021). Is Online Teaching and Learning Here to Stay? Academia Inc. Open Access Distributed under CC BY 4.
2. 2021 Kennette, L. and Chapman, M. (2021). Providing positive student feedback in an online environment. Academia Inc. Open Access Distributed under CC BY 4.0.
3. 2021 Apanavičius, R. Etninė muzika ir etninė istorija 2. Vilnius: Kriventa; T. 1. Vilnius: Kriventa.
4. 2019 Casey, B. (2019). Ukulele Primer Book for Beginners: with Online Video Access. Watsh and lern inc./ Bert Casey
5. 2015 Fried, M., Mansield, C., & Dobozy, E. Teacher emotion research: Introducing a conceptual model to guide future research. Issues in Educational Research, 25(4), 415– 441.
6 2015 Populiarių kūrinių aranžuotės: styginių instrumentų ansambliui: Sudarė ir aranžavo R. Vitkauskas (sąs. 3). Vilnius: Lietuvos edukologijos universiteto leidykla.
7. 2012 Klova, A. Post fokloras ir word music Lietuvoje. http://www.radikaliai.lt/radikaliai/778-post-folkloras-ir-world-music-lietuvoje-
Papildoma literatūra
1. 2011 Keller, M., S. What Makes Music European: Looking Beyond Sound. United States of America, Scarecrow Press
2. 2011 Gricius, A. Mokymas smuikuoti. Vilnius: Nacionalinė M. K. Čiurlionio menų mokykla.