Edukacinis žodžio teatras (MDP)
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Edukacinio žodžio teatro paskaitų metu studentai supažindinami su edukacinio žodžio teatro specifika, su spektaklio samprata ir ypatumais, parengiamojo darbo etapais, ugdomi edukacinio žodžio teatro režisavimo, prasmės perteikimo kompozicine sąranga ir kt. scenine raiška gebėjimai. Siekiama, kad studentai, baigę ši kursą, galėtų, puoselėjant edukacinio žodžio teatro sceninio komponavimo gebėjimus, kūrybiškai pritaikyti ugdomąsias režisavimo užduotis, skatinant vaikų ir jaunimo susidomėjimą teatru bei kitomis meno rūšimis, gebėtų organizuoti ir vykdyti meninį ugdymą formalaus ir neformalaus švietimo įstaigose, savarankiškai parinkdami ir pagrįsdami kūrybines ugdymo užduotis, tikslus bei priemones.
Dalyko anotacija užsienio kalba
During the classes of Educational Verbal Theatre students are familiarized with the particularity of educational verbal theatre, with the concept of a performance and its peculiarities, stages of preparatory work; abilities to direct an educational verbal theatre, to present the meaning in a composite structure and other stage expression are developed. The study subject aims to enable students who have completed the course to creatively apply educational directing assignments while fostering the educational verbal theatre stage compositional skills in promoting children’s and young people’s interest in the theatre and other types of art, to enable them to organize and implement artistic education in institutions of formal and non-formal education while self-dependently choosing and substantiating artistic educational assignments, goals and measures.
Būtinas pasirengimas dalyko studijoms
Dalyko didaktika
Dalyko studijų rezultatai
Demonstruos žinias apie edukacinio žodžio teatro bendruosius principus, teorijas, modelius bei kūrimo raiškos priemones, gebės tinkamai vartoti teorijos sąvokas bei terminiją, atsižvelgiant į bendrosiose teatro programose ir išsilavinimo standartuose keliamus reikalavimus.
Gebės analizuoti, lyginti, atsirinkti, sistemint edukacinio žodžio teatro teorines bei praktines žinias, jas taikyti kitų besimokančiųjų ugdymo ir saviugdos kontekste.
Gebės paaiškinti, analizuoti edukacinio žodžio teatro ypatumus, jų taikymo būdus ir edukacinę teatro paskirtį bei taikyti juos ugdymo procesuose.
Gebės perteikti įvairių žanrų literatūros kūrinius, panaudojant vaidybos elementus, scenos raiškos detales.
Gebės analizuoti įvairių stilių žodžio teatro pavyzdžius, vertinant turinio, formos ir prasmės raiškos požiūriu; pritaikyti įgytas žinias siekiant ugdymo tikslų.
Gebės kūrybiškai pritaikyti, puoselėjant edukacinio žodžio teatro komponavimo gebėjimus, ugdomąsias režisavimo užduotis, skatinant vaikų ir jaunimo susidomėjimą teatru, kt. meno rūšimis.
Dalyko turinys
Edukacinio žodžio teatro samprata. Teatralizavimo klausimai ir problemos.
Edukacinis žodžio teatras - sinkretinis menas, kuriame raiškos priemonės ir galimybės kinta kartu su mokslo ir technikos naujovėmis
Edukacinio teatro komponavimo klausimai ir jo atrankos principai.
Tipinės edukacinio žodžio teatro teatralizavimo klaidos dramaturgijos (scenarijaus) požiūriu.
Edukacinio žodžio teatro ypatumai
Kalbos formos - informacinė, raiškioji, šnekamoji.
Žodis - viena iš pagrindinių teatro raiškos riemonių.
“Vaizdinių” juostos kūrimas ir perteikimas žodžiu (balsu). Žodis – ne paprastas garsas, o sukeliantis vaizdą kalbančiojo ir klausančiojo sąmonėje
Balso raiškos galimybės ir priemonės “vaizdinių’ juostos ir jausminių įspūdžių kūrimui (vaizduotės lavinimo, žmonių, gyvenimo stebėjimo, emocinės atminties vaizdinių kaupimo igūdžiai)
Edukacinio žodžio teatro formos
Montažo forma. Montažo sąvokos daugiaprasmiškumas.
Poetinė forma
Publicistinė, dokumentinė forma
Komponuotos dramaturgijos forma
Pagrindiniai edukacinio žodžio teatro tikslai ir uždaviniai.
Edukacinio žodžio teatro parengiamojo darbo etapai
Idėjos, problemos bei medžiagos pasirinkimo svarba, reikšmė ir aktualumas
Teksto analizė (kūrinio tema, idėja, svarbiausias uždavinys, ivykis, aplinkybės, veikėjai, jų tarpusavio santykiai)
Scenarijaus rašymas
Kūrinio ir atlikėjo perspektyva
Edukacinio žodžio teatro specifiniai bruožai (komponentai)
Edukacinis žodžio teatras - idėjos ir (būtinai) režisieriaus teatras
Tai paties kūrėjo sumanytas (nuo idėjos užgimimo, savarankiško medžiagos rinkimo, scenarijaus kūrimo ir t.t.) iki idėjos realizavimo scenoje (formos, raiškos priemonių, režisūrinių sprendimų ir t.t. paieškos)
“Teatralizavimo“ ir „iliustracijos“ sąvokų prieštaringumai ir specifika.
Edukacinio teatro scenarijaus rašymo būdai:
Tradicinė dramos rašymo struktūra:
Užuomazga (ekspozicija, šešėlinis prologas, balansas, praeities ivykis, užuominos, esminis dramos klausimas);
Veiksmas (protagonistas, antagonistas, veiksmas, smūgio taškas, krizinės situacijos, atradimai, kulminacija,)
Atomazga (Deus ex machina, katarsis, personažo virsmas, epilogas)
Montažinis dramaturgijos būdas (asociatyvusis, dialogų principu, montažas-ciklas)
Edukacinio žodžio teatro raiškos priemonės:
Svarbiausias teatralizavimo elementas –asociacija.
Simbolio specifika teatre.
Metaforos reikšmė teatro raiškos procese.
Naujų technologijų panaudojimas (skirtingų raiškos būdų ir priemonių susidūrimas, sukuria naują vaizdų ir situacijų dramaturgiją, išplečia teatrinio reginio galimybes sukuriant naują sceninę tikrovę, provokuoja naujas žiūrovų patirtis)
Sceninė dramaturgija- lygiavertis panaudojimas visų teatrinių priemonių, (visų scenos elementų lygiavertiškumas, neišskiriant net aktoriaus figūros)
Edukacinio žodžio teatro reikšmė
Teatro ir teatrinės veiklos svarba vaikų ir jaunimo kasdieniame ir visuomeniniame gyvenime, kaip prielaida skleistis kolektyvinei patirčiai ir atviram komunikavimo laukui
Edukacinio žodžio teatro suteikiamos galimybės įtaigiai ir jautriai kalbėti apie savo patirtį, globalines laikmečio aktualijas.
Meilės žmogui, kūrybai, menui, pilietiškumo ir kt. svarbių vertybių ugdymas edukaciniame žodžio teatre.
Teatro kalbos kultūros įtaka visai tautos kalbos ir bendrajai kultūros raidai
Dalyko studijos valandomis
Paskaitos 32 val.
Seminarai 16 val.
Savarankiškas darbas 85 val.
Iš viso 133 val.
Studijų rezultatų vertinimas
Lankomumas ir aktyvumas paskaitų metu(10%), tarpinis atsiskaitymas(10%), rašto darbas(40%), kūrybinės užduoties pristatymas(40%)
Literatūra
1. 2012 Hutcheon, Linda, A Theory of Adaptation Routledge
2. 2010 Kershaw, Baz; Nicholson, Helen, Research Methods in Theatre and Performance (Research Methods for the Arts and Humanities) Edinburgh University Press
3. 2010 Pickering, Kenneth, Key 4Concepts in Drama and Performance Palgrave Macmillan
4. 2004 Prėskienienė E. Garso, žodžio, sakinio, teksto raiška. Šiaurės Lietuva
5. 2002 Huxley, Michael, Witts, Noel, The Twentieth-Century Performance Reader Routledge
6. 1999 Prėskienienė E. Žodžio meno pagrindai K.J.Vasiliausko įm.
Papildoma literatūra
1. 2010 Harvie, Jen; Lavender, Andy, Making Contemporary Theatre: International Rehearsal Processes (Theatre: Theory-Practice-Performance). Manchester University Press
2. 2005 Allain, Paul, The Routledge Companion to Theatre and Performance. Routledge
3. 2002 Elam, Keir, The Semiotics of Theatre and Drama (New Accents). Routledge
4. 1997 Gadamer, Hans-Georg, Grožio aktualumas. Menas kaip žaidimas, simbolis, šventė. Baltos lankos