Etninė kultūra ir ansamblinis muzikavimas (MDP)
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Sudaryti sąlygas įgyti etninės kultūros ir ansamblinio muzikavimo teorinių žinių ir įgūdžių. Tobulinami teoriniai bei metodiniai etninės kultūros ir ansamblinio muzikavimo tęsėjų atliekamos instrumentinės muzikos (dainų, pasakojimų), etninių scenarijų rengimo ir pristatymo įgūdžiai. Studentai mokomi pritaikyti įgytas žinias ir gebėjimus pedagoginiams tikslams muzikos pamokoje ir popamokinėje veikloje.
Dalyko anotacija užsienio kalba
Theoretical knowledge of ethnical culture and ensemble music as well as its application in the context of pupils’ training and self-development are within the scope of the study subject. Theoretical and methodical practical skills of instrumental music (songs, stories) performed by followers of ethnic and ensemble music as well as skills of preparation and presentation of ethnic scenarios are further developed. The study subject aims at enabling students to apply the acquired knowledge and abilities for educational purposes in music lessons and extra-curricular activities.
Būtinas pasirengimas dalyko studijoms
Muzikos kalbos (Harmonija; Solfedžio; Aranžuotė) ir muzikos atlikimo dalykai (Fortepijonas; Choro studija; Dirigavimas; Dainavimas). Dalykas glaudžiai siejasi su kitais muzikos pedagogikos dalykais: Dalyko didaktika, Mokykliniai muzikos instrumentai, Neformalusis muzikinis ugdymas, Pedagoginė praktika ir kt.
Dalyko studijų rezultatai
1. Gebės plėtoti etninės kultūros ir ansamblinio muzikavimo įgūdžius; paaiškinti etninės kultūros ir ansamblinio muzikavimo sampratą, etninės veiklos ypatumus.
2. Gebės pagrįsti etninės kultūros ir ansamblinio muzikavimo tikslus, turinį, būdus.
3. Gebės bendrauti ir bendradarbiauti rengiant ir įgyvendinant integruotos etninės kultūros ir ansamblinio muzikavimo veiklos projektus.
4. Gebės taikyti įgytas etninės kultūros ir ansamblinio muzikavimo žinias, gebėjimus ir įgūdžius pedagoginėje praktikoje.
Dalyko turinys
Etninė kultūra ir ansamblinis muzikavimas:
Lietuvių etninė muzika;
Etniniai muzikos instrumentai;
Etninio ansamblinio muzikavimo tradicijos bei jų nykimo priežastys
Lietuvoje;
Sutartinės: giedamosios, instrumentinės, šokamosios;
Etninio meno rūšys;
Tradicijos, papročiai ir šventės: šeimos papročiai; vestuviniai papročiai ir
apeigos; darbo tradicijos, papročiai ir apeigos; kalendorinės šventės;
Metų solsticijos (žiemos ir vasaros) ir lygiadieniai (pavasario ir rudens);
Dainuojamoji ir pasakojamoji tautosaka;
Etninė choreografija;
Tautodailės įtaka lietuvių dailei;
Folklorizmas – etninės kultūros stilizacija.
Etninė kultūra ir ansamblinis muzikavimas:
Etninės kultūros ir ansamblinio muzikavimo metodika;
Ansamblinio muzikavimo principai, specifika;
Instrumentinių ansamblių įvairovė mokykloje.
Solinių kūrinių, dainų, chorinių akompanimentų aranžavimas, rengimas ir atlikimas;
Viešas muzikinio etnokultūrinio edukacinio projekto (mokyklinio
renginio) rengimas.
Mokyklinis muzikinis etnokultūrinis edukacinis projektas:
Rengimo metodika, tikslų ir temos aptarimas;
Veiklos planavimas, aptarimas grupėje;
Viešas muzikinio etnokultūrinio edukacinio projekto (mokyklinio
renginio) pristatymas.
Dalyko studijos valandomis
Paskaitos 20 val.
Pratybos 23 val.
Konsultacijos 2 val.
Iš viso kontaktinio darbo val. 45 val.
Savarankiškas darbas 89 val.
Iš viso 134 val.
Studijų rezultatų vertinimas
Muzikos kūrinių atlikimo (20%), projektinių užduočių (30%), egzamino vertinimas (50%).
Literatūra
1. 2021 Apanavičius, R. Tradicijos ir jų kaita: mokslo straipsnių rinktinė. Vilnius: Kriventa.
2. 2021 Apanavičius, R. Etninė muzika ir etninė istorija: mokslo straipsnių rinkinys 2. Vilnius: Kriventa.
3. 2020 Apanavičius, R. Etninė muzika ir etninė istorija: mokslo straipsnių rinkinys. 1. Vilnius: Kriventa.
4. 2017 Jucevičiūtė-Bartkevičienė, V., Palubinskienė, V., Tavoras, V., Ethnocultural Youth Education in Musical Ensembles of higher Schools. Acta Peadagogica Vilnensia, 38, 112-125.
5. 2015 Apanavičius, R., Aleknaitė, E., Savickaitė – Kačerauskienė, E., Apanavičiūtė – Sulikienė, K., Šlepavičiūtė, I. Etninės muzikos gaivinimo judėjimas Lietuvoje: monografija. Kaunas: Versus aureus.
6. 2013 Klimka, L. Lietuviškų švenčių rate. 2- as leid. Vilnius: Žara.
7. 2011 Keller, M., S. What Makes Music European: Looking Beyond Sound. United States of America, Scarecrow Press
8. 2010 Rice, T. Etnomusicological Theory. Yearbook for Traditonal Music, 42, 100-134.
Papildoma literatūra
1. 2017 Velička, E., Lietuvių etninė muzika pradinių klasių muzikinio ugdymo sistemoje. Vilnius: Lietuvos muzikos ir teatro akademija.
2. 2016 Jucevičiūtė-Bartkevičienė, V., Palubinskienė V., Young People’s Non-formal Ethnocultural Music Education: the Polish experience. Education: Policy, Management, Quality. 8(2). Šiauliai: Šiaulių universiteto leidykla, 55-65.
3. 2012 Čepienė, I. Lietuvių tradicinės vestuvės. Vilnius: Žuvėdra.
4. 2012 Klova, A. Post fokloras ir word music Lietuvoje. http://www.radikaliai.lt/radikaliai/778-post-folkloras-ir-world-music-lietuvoje