Teatro supratimo ugdymas 3 (MDP)

  • Dalyko grupė: C
  • Apimtis ECTS kreditais: 4
  • Pavadinimas anglų kalba: Development of Theatre Understanding 3
  • Dalykas atestuotas: 2020
  • Atestacija galioja iki: 2023
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    Doc. Sonata Visockaitė, lekt. Liubomiras Laucevičius

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Teatro supratimo teorinių paskaitų metu susipažįstama su įvairiomis teatro kryptimis ir formomis, kuriomis reiškėsi teatro ugdomieji elementai, ugdomi gebėjimai stebėti, analizuoti, vertinti teatro spektaklius, kreipiant dėmesį į įvairių teatro krypčių bei stilių keliamas dorovines ir socialines temas, poveikį savo meto visuomenėms ir atskiroms asmenybėms. Nagrinėjama kokiomis formomis reiškėsi teatro ugdomieji, edukaciniai ir kitokie elementai. Ugdomi gebėjimai suprasti ir vertinti įvairių kūrėjų teatro kalbą ir ugdyti vaikų bei jaunimo šios kalbos supratimą, taikant įvairius metodus. Ugdomi gebėjimai interpetuoti teatrinius įvaizdžius, atskleidžiant įvairias prasmes, lyginant jų supratimą įvairiose amžiaus grupėse, atsižvelgiant į asmeninį emocinį, socialinį, kultūrinį patyrimą, kultūrinio, socialinio konteksto aktualijas.

Dalyko anotacija užsienio kalba

During theoretical classes of Development of Theatre Understanding students get familiarized with various theatre trends and forms that theatre educational elements manifested themselves in; students’ abilities to observe, analyse, evaluate theatre performances paying attention to moral and social topics raised by various theatre trends and styles as well as their impact on the society and different personalities of the time are developed. Students analyse what were the forms of manifestation of theatre training, education and other elements. Abilities to understand and evaluate theatre language of different creators and develop children’s and young people’s perception of this language employing different methods are cultivated. Abilities to interpret theatrical images revealing various meanings while comparing the perception of them in different age groups and considering personal emotional, social, and cultural experience as well as cultural and social contexts are developed.

Būtinas pasirengimas dalyko studijoms

Teatro supratimo ugdymas 2

Dalyko studijų rezultatai

Demonstruos žinias apie bendriausius teatro raidos principus, formas, kryptis, gebės tinkamai vartoti teatro teorijos sąvokas bei terminiją, atsižvelgiant į bendrosiose teatro programose ir išsilavinimo standartuose keliamus reikalavimus.
Gebės rinkti, analizuoti ir pateikti empirinio teorinio tyrimo duomenis; stebėti, analizuoti ir vertinti teatro vaidinimus, plėtojant dalykinę ir bendrąsias kompetencijas.
Gebės lyginti, atsirinkti, sisteminti teatro suvokimo teorines žinias bei taikyti jas ugdymo procesuose.
Gebės analizuoti pasirinktas teatro raidos temas, daugiausia dėmesio kreipiant į įvairių teatro krypčių bei stilių keliamas dorovines bei socialines problemas .
Gebės tirti ir vertinti teatro poveikį savo meto visuomenei ir atskiroms asmenybėms, asimiliuoti įgytas žinias bei pritaikyti jas teatro edukacinėje veikloje.

Dalyko turinys

Teatro ir spektaklio tipai, rūšys ir kalba
Teatro rūšys: drama ir jos žanrai
Pagrindinės teatro rūšys
Žanro poveikis spektaklio raiškos priemonėms. Šalutiniai dramos žanrai
Dramos tradicijos skirtingose kultūrose
Teatras-aukščiausia kompleksinė meno rūšis.
“Teatrinis vyksmas”- tai daugybės skirtingų elementų visuma.
Teatro svarba ir įtaka kiekvienai kultūrai istoriškai ir dabarties kontekste
Kasdienybės teatrališkumas. Savęs suvokimas teatro erdvėje
Pjesės pasaulio kūrimas.
Drama- veiksmo imitacija
Veiksmas dramos kontekste. Veiksmo formos
Dramos/spektaklio formos ir turinio samprata
Scenografija ir teatrinė erdvė
Vizualinė scenos raiška
Erdvės transformacija
Scenografijos kūrimo procesas
Kostiumai. Apšvietimas. Dekoracijos
Garsas ir muzika
Tekstinis, vaizdinis ir veiksminis spektaklio lygmenys
Dramaturgo priemonė-kalba.
Kas kalbą padaro tinkamą teatrui? Teatrinės kalbos ypatybės.
Litertūrinio kūrinio ir dramos kūrinio skirtumai
Dramaturginio ir režisūrinio teatro periodai
Režisierius ir spektaklis
Scenarijus- pradinis režisieriaus išeities taškas
Darbas su aktoriais
Režisieriaus funkcijos ir savybės, reikalingos atlikti savo vaidmeniui
Kolektyvinio ir autorinio meno samprata
Teatro formos, kryptys ir raiškos priemonės (epinis teatras, psichologinis realistinis, commedia dell’arte, muzikinis teatras, avangardinis, eksperimentinis, edukacinis ir kt.)

Žiūrovo reikšmė ir fukcija teatre
Žiūrovo elgesio formos teatro spektaklyje ar teatriniuose reginiuose
Kritiko vaidmuo
Teatras ir visuomenė. Visuomenės kaip visumos įtaka teatrui
Teatras- sumažintas visuomenės modelis. Teatro funkcijos

Dalyko studijos valandomis

Paskaitos 32 val.
Seminarai 16 val.
Savarankiškas darbas 58 val.
Iš viso 106 val.

Studijų rezultatų vertinimas

Lankomumas ir aktyvumas paskaitų metu(10%), rekomenduojamos literatūros ir papildomų šaltinių internete analizavimas(15%), individualus duotos užduoties pristatymas(15%), rašto darbas(20%),egzaminas(40%)

Literatūra

1. 2008 Staniškytė, Jurgita. Kaitos ženklai: šiuolaikinis Lietuvos
teatras tarp modernizmo ir postmodernizmo Scena
2. 2008 Liuga, Audronis. Laiko sužeistas teatras Baltos lankos
3. 2001 Counsell, Colin, Wolf, Laurie, Performance Analysis: An Introductory Coursebook Routledge
4. 1998 Hartnoll, Phyllis. Teatras. Trumpa istorija R. Paknio leidykla
5. 1998 Česnulevičiūtė, Petronėlė. Daugiaveidis dramos gyvenimas Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla
Papildoma literatūra
1. 2010 Kershaw, Baz; Nicholson, Helen, Research Methods in Theatre and Performance (Research Methods for the Arts and Humanities) Edinburgh University Press
2. 2009 Girdzijauskaitė, Audronė. Laiškai žiūrovams
Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla
3. 1997 Gadamer, Hans-Georg, Grožio aktualumas. Menas kaip žaidimas, simbolis, šventė Baltos lankos
4. 1996 Campbell, Patrick, Analysing Performance: A Critical Reader Manchester University Press
5. www.teatras.lt
6. www.menufaktura.lt
7. www.kamanė.lt