Teatro supratimo ugdymas 2 (MDP)
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Teatro supratimo ugdymo teorinių paskaitų metu susipažįstama su teatro istorinės raidos bruožais, stilistiniais ypatumais, seminarų metu ugdomi gebėjimai atpažinti ir apibūdinti svarbiausių epochų ir stilių dramos vaidinimus, apibūdinti teatro vaidmenį Europos kultūros ir Lietuvos gyvenime,dvasinei ir dorovinei asmenybės brandai, pasitelkiant biografinius pasakojimus. Nagrinėjama kokiomis formomis reiškėsi teatro ugdomieji, edukaciniai ir kitokie elementai. Skatinama aktyviai domėtis teatrinio bei viso kultūrinio gyvenimo vyksmu tiek Lietuvoje, tiek pasaulyje, domėtis vaikų bei jaunimo auditorijai skirtais bei vaikų ir jaunimo sukurtais spektakliais. Ugdomi gebėjimai interpretuoti teatrinius įvaizdžius, atskleidžiant įvairias prasmes, lyginant jų supratimą įvairiose vaikų ir jaunimo amžiaus grupėse; gebėjimai suprasti ir vertinti įvairių kūrėjų teatro kalbą ir ugdyti vaikų bei jaunimo šios kalbos supratimą.
Dalyko anotacija užsienio kalba
During theoretical classes of Development of Theatre Understanding students get familiarized with historical development features of the theatre, stylistic peculiarities; during seminars students’ abilities to identify and characterize drama performances of the most significant epochs and styles, to describe the role of the theatre in cultural life of Europe and Lithuania, its role in the development of spiritual and moral maturity of a personality employing biographical stories are developed. Students analyse what were the forms of manifestation of theatre training, education and other elements. Students are encouraged to take an active interest in the theatrical and cultural life as a whole both in Lithuania and globally, to show interest in performances created for children and young people or created by them. Abilities to interpret theatrical images revealing various meanings while comparing the perception of them in different age groups of children and the youth are developed; abilities to understand and evaluate theatre language of different creators and develop children’s and young people’s perception of this language are also cultivated.
Būtinas pasirengimas dalyko studijoms
Teatro supratimo ugdymas 1
Dalyko studijų rezultatai
Žinos bendriausius teatro istorinės raidos bruožus ir jų stilistinius ypatumus, gebės tinkamai vartoti teatro teorijos sąvokas bei terminiją, atsižvelgiant į bendrosiose teatro programose ir išsilavinimo standartuose keliamus reikalavimus.
Gebės lyginti, asimiliuoti, sisteminti skirtingų teatro istorinių epochų ir stilių teatrinius reiškinius; analizuoti šiuolaikinę teatro raišką teatro raidos kontekste.
Gebės asimiliuoti teorinių paskaitų metu įgytas žinias bei pritaikyti jas teatro edukacinėje veikloje.
Gebės vertinti teatro vaidmenį žmogaus ir visuomenės politinei, kultūrinei ekonominei, socialinei raidai.
Gebės reflektuoti savo rezultatus, skiriant dėmesį savo profesinių žinių ir suvokimo gilinimui bei visuminio asmenybės ugdymo aspektams; nuolat domintis teatriniais, kultūriniais visuomeninio gyvenimo reiškiniais.
Dalyko turinys
Klasicizmo teatras.Istorinės teatro vystymosi sąlygos.
Profesionalaus teatro formavimasis.
Bualo ir klasicizmo estetika.
Klasicizmas XVIIa. prancūzų teatre. Kornelis. Rasinas.
Moljeras ir normatyvinė klasicizmo estetika.
Aktoriaus vaidybos stilius klasicizmo epochos teatre XVII a.
Švietimo, filosofijos ir sentimentalizmo epochos teatras XVIII a.
Teatro situacija Anglijoje XVIII a.
Italija XVIII a. Teatras, aktoriai. Teatrinio gyvenimo papročiai.
XVIII a. Vokietija. Teatrų pakilimo metas.
XVIII a. prancūzų švietimo filosofai ir teatras
Romantizmo epochos ypatybės ir skirtumai XVIII a. pab. – XIX a. pr.
Vokiečių romantikai-dramaturgai.
Romantizmas prancūzų teatre.
XIX a. pab. – XX a. pr. teatrinės kryptys
Režisūros meno formavimasis.
Natūralizmo estetika teatre.
Prancūzų simbolistai.
Teatrinė situacija Anglijoje XIX a. –XX a. sandūroje.
Ekspresionizmas teatre
Ryškiausios XX amžiaus teatrinės kryptys
Realistinis teatras (K. Stanislavskis).
V.Mejercholdo biomechanika
Epinis teatras (B. Brechtas).
Žiaurumo teatro teorija (A. Arto).
Režisierių P. Bruko, J. Grotovskio, T. Kantoro, R. Wilsono ir kt. teatrinės teotijos ir praktika
Įvairios teatrinės kalbos suvokimo istoriniai ir meniniai ypatumai
Šiuolaikinio teatro meno raidos tendencijos
Teatras- visuomenės modelis. Teatro kalbos specifika
Formos, kuriomis reiškiasi teatro ugdomieji elementai.
Įvairių teatro krypčių bei stilių keliamos dorovinės ir socialinės temos, poveikis savo meto visuomenėms bei atskiroms asmenybėms
Emocinis ir intelektinis teatrinės kūrybos aspektas
Dramų, spektaklių analizė bei interpetacijos atsižvelgiant į asmeninį, emocinį, socialinį, kultūrinį patyrimą, kultūrinio, socialinio konteksto aktualijas
Dalyko studijos valandomis
Paskaitos 48 val.
Seminarai 16 val.
Savarankiškas darbas 96 val.
Iš viso 160 val.
Studijų rezultatų vertinimas
Lankomumas ir aktyvumas paskaitų metu(10%), rekomenduojamos literatūros ir papildomų šaltinių internete analizavimas(15%), individualus duotos užduoties pristatymas(15%), rašto darbas(20%),egzaminas(40%)
Literatūra
1. 2012 Staniškytė J. Performatyvumo teorija ir teatras: sąveikos ir takoskyros / Menotyra, t. 19. nr. 2 Lietuvos mokslų akademija
2. 2004 Drama ir teatras: sąveika ir kolizijos nuo Antikos iki šių laikų / Literatūra: mokslo darbai Vilniaus universitetas
3. 1998 Hartnoll Ph. Teatras. Trumpa istorija R.Paknio leidykla
4. 1995 Modernus teatras. Straipsnių rinkinys Kultūros ir meno institutas
5. 1993 Carlson, Marvin, Theories of the Theatre: A Historical and Critical Survey, from the Greeks to the Present Cornell University Press
6. 1969-1982 Teatrinės minties pėdskais. Kn. 1-2 Mintis
Papildoma literatūra
1. 2011 Christopher B. Balme, The Cambridge Introduction to Theatre Studies. Cambridge University Press
2. 2010 Kershaw, Baz; Nicholson, Helen, Research Methods in Theatre and Performance (Research Methods for the Arts and Humanities). Edinburgh University Press
3. 2007 Kultūrologija = Culturology : straipsnių rinkinys / Asmenybė: menas, istorija, dabartis / sudarytoja Rasa Vasinauskaitė. Kultūros ir meno institutas
4. 2007 Oscar G. Brockett, Franklin J. Hildy, History of the Theatre. Pearson
5. 2006 Meno istorija ir kritika. [T.] 2: Teatras ir visuomenė: problemos ir perspektyvos.-109,1]p. VDU leidykla
6. 2004 Šimkuvienė V., Tamulaitienė R. Antikos kultūros bruožai. Baltos lankos
7. 2004 Neil Fraser, Kenneth Branagh, Theatre History Explained. Crowood Press
8. 2000 Teatrologiniai eskizai : [straipsnių rinkinys] / [Vytauto Didžiojo universitetas] ; redkolegija: Bronius Vaškelis, Rūta Skendelienė, Aleksandras Guobys VDU leidykla
9. 2000 Vernant J.P. Pasaulis, dievai ir žmonės.Mitų interpretacijos Tyto Alba
10. 2000 Kanišauskaitė I. Antikos teatras. Baltos lankos