Teatro raiškos ugdymas: scenos kalba 1 (MDP)

  • Dalyko grupė: C
  • Apimtis ECTS kreditais: 3
  • Pavadinimas anglų kalba: Development of Theatre Expression: Stage Language 1
  • Dalykas atestuotas: 2020
  • Atestacija galioja iki: 2023
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    Doc. Sonata Visockaitė, lekt. Sergejus Bocullo

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Sceninės kalbos ugdymo paskaitų metu studentai susipažįsta su balso aparato valdymo galimybėmis, mokomasi taisyklingo kvėpavimo, lavinami balso rezonavimo įgūdžiai, gebėjimai kalbėti įvairiais registrais, pritaikyti balsą įvairiose erdvėse, taisyklingo tarimo, artikuliacijos įgūdžiai, analizuojami vaizdinių „juostos“ kūrimo ypatumai skaitant įvairaus žanro literatūrinius tekstus, nagrinėjami principai, padedantys suvokti, „kaip“ gimsta išraiškinga sceninė kalba, nagrinėjami metodai, padedantys ugdyti išraiškingą vaikų ir jaunimo kalbą scenoje.

Dalyko anotacija užsienio kalba

During the classes of Stage language students get familiarized with voice control capabilities, they learn how to breathe correctly; voice resonance skills, ability to speak in different registers and adapt one’s voice in different environments, skills of correct pronunciation and articulation are developed; creation peculiarities of visual ‘process’ when reading literary texts of various genres are analysed, principles that enable to perceive ‘how’ an expressive stage language is produced are investigated, methods that contribute to the development of expressive stage language of children and the youth are discussed.

Būtinas pasirengimas dalyko studijoms

Teatro raiškos ygdymas: vaidyba, režisūra

Dalyko studijų rezultatai

Demonstruos žinias apie sceninės kalbos ugdymo būdus ir jų taikymo ypatumus; gebės paaiškinti scenos kalbos balso lavinimo pagrindų ypatumus, sceninės kalbos principus, prielaidas, stilistinius ypatumus, juos analizuoti, vertinti bendravimo, nuoseklumo, gilaus mokymosi požiūriais.
Gebės reikšti save sceninės kalbos raiškos priemonėmis scenoje, kitoje viešoje erdvėje.
Gebės lyginti, atsirinkti, sisteminti scenos kalbos teorines bei praktines žinias, jas taikyti kitų besimokančiųjų ugdymo ir saviugdos kontekste.
Gebės asimiliuoti paskaitų metu įgytą teorinę ir praktinę patirtį ir panaudoti ją viešajame kalbėjime ir bendravime bei integruoti į teatrinę raišką.

Dalyko turinys

Scenos kalbos samprata
Scenos kalbos objektas.
Scenos kalba - scenos kalbos technikos, kalbos kultūros ir gyvosios šnekamosios kalbos sintezė.
Metodiniai teiginiai, sudarantys scenos kalbos pamatą.
Scenos kalbos ryšiai su visa teatrinės raiškos sistema.
Balso susidarymo mechanizmas.
Kas yra balsas? Kur jis gimsta? Kaip?
Muzikinė ir kalbinė klausos.
Klausos analizatorių veiklos ir gerklose vykstančių procesų ryšiai formuojant balsą.
Pagrindiniai kalbiniai klausos komponentai ir savybės.
Kalbėjimo aparatas.
Centrinė sritis (galvos smegenys ir jų takai).
Periferinė sritis: generatorinė sistema; rezonuojamoji sistema arba artikuliacinė; energetinė arba kvėpavimo sistema.
Kvėpavimo ir balso formavimo pratybos.
Kūno apšilimo pratimai.
Įkvėpimo – iškvėpimo pratimai.
Gerklų pratimai.
Pratimai-etiudai.
Pratimai liežuvio judrumui ugdyti.
Pratimai lūpų aktyvumui ugdyti.
Pratimai apatiniam žandikauliui lavinti.
Balso formavimo pratimai.
Balso diapazono, registrų, rezonatorių
Registrų, rezonavimo, balso valdymo ir balso diapazono ugdymo pratybos.
Vidinio, aukšto, žemo registrų tobulinimo pratimai.
Taisyklingo rezonavimo pratimai.
Balso valdymo pratimai.
Balso diapazono lavinimas.
Taisyklingos tarties įgūdžių lavinimas.
Kalbinės klausos lavinimo pratimai.
Dikcijos (tarimo) pratimai.
Taisyklingas žodžių kirčiavimas.
Puoselėjami gebėjimai valdyti balsą, pritaikant ir adresuojant jį įvairioje erdvėje.
Lavinami gebėjimai naudoti įvairius rezonatorius, registrus.
Darbas su balso nuleidimo-pakėlimo, tylumo-garsumo, pauzių ir tempo išdėstymu, atsižvelgiant į žanrinius literatūrinių kūrinių ypatumus.
Darbas su įvairaus žanro literatūros kūriniais formuojant sceninės kalbos įgūdžius.
Darbas su tekstais - kompleksinis metodas ne tik balsui, bet ir kvėpavimui, taisyklingai tarčiai ir aiškiai dikcijai bei teatrinei raiškai ugdyti.
Balso naudojimas ansamblyje (darbas poromis, grupėse).
Gilinamas literatūrinių žanrų pažinimas scenos kalbos požiūriu.

Dalyko studijos valandomis

Paskaitos 32 val.
Seminarai 16 val.
Savarankiškas darbas 85 val.
Iš viso 133 val.

Studijų rezultatų vertinimas

Lankomumas ir aktyvumas paskaitų metu(10%), rekomenduojamos literatūros ir papildomų šaltinių internete analizavimas (10%), balso valdymo gebėjimai perteikiant literatūrinius tekstus (10%), taisyklinga tartis ir kirčiavimas (10%), individualus duotos kūrybinės užduoties pristatymas (20%), grupinės duotos kūrybinės užduoties pristatymas (40%)

Literatūra

1. 2013 Visockaitė S. Sceninės kalbos ugdymas Edukologija
2. 2004 Vaitkevičiūtė V. Bendrinės lietuvių kalbos kirčiavimas Šviesa
3. 2001 Kudarauskaitė M. Kalbos balso lavinimas Žalmedis
4. 1991 Čepaitienė G. Kalbos etiketas ir mokykla ŠPI
5. 1989 Pikčilingis J. Kalbos ekspresyvumo būdai ir priemonės Žinija
6. 1988 Jankutė-Šniukienė E. Smulkiosios tautosakos panaudojimas, lavinant scenos kalbos įgūdžius Lietuvos švietimo ministerija
Papildoma literatūra
1. 1997 Bitinienė A. Funkciniai stiliai: sakinio ilgis ir struktura. VPU leidykla
2. 1996 Vengris A. Teatro pašauktieji /Apie lietuviškąjį žodžio ir scenos meną. Deklamatorių menas. Mokslo ir enciklopedijų leidykla
3. 1995 Sirtautas J.V., Sirtautas V.V. Teksto paslaptys.
4. 1991 Bartas R. Teksto malonumas. Vaga
5. 1990 Savickaitė A. Aktoriaus sceniniai gabumai. Vaga