Teatro raiškos ugdymas: judesys 2 (MDP)
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Studijų metu supažindinama su judesio kūrybos procesais teatro scenoje, įvairių judesio žanrų ir stilių metodikomis, akcentuojama judesių ženklų kalbos reikšmė teatrinėje raiškoje. Pasitelkiant psichofizinės raiškos metodus, nagrinėjamas veikėjo charakteris, veikėjo aplinkybės. Aptariama spontaniška kinestetinė improvizacija ieškant įkvėpimo kitose meno šakose, mokomasi režisuoti judesio etiudą interpretuojant literatūros kūrinį (eilėraštį).
Dalyko anotacija užsienio kalba
During the study subject students get familiarized with the creative process of movement on the theatre stage, methodology of various movement genres and styles, the significance of movement signs in theatrical expression is emphasized. Methods of psychophysical expression, examining the character of the agent, circumstances are employed. Spontaneous kinaesthetic improvisation is discussed in pursue of inspiration in other areas of arts; students learn how to direct a sketch while interpreting a literary work (poem).
Būtinas pasirengimas dalyko studijoms
Teatro raiškos ugdymas: judesys 1
Dalyko studijų rezultatai
Studentas žino ir supranta judesio raiškos integravimo būdus į teatrinę veiklą, judesio etiudų režisavimo principus interpretuojant kitas meno šakas (dailę, literatūrą ir kt.), psichofizines veikėjo kūrimo galimybes, pagrindinius kūrybinio darbo grupėje principus.
Studentas geba režisuoti judesio etiudus, interpretuojant kitas meno šakas, integruoti judesio raiškos metodus į teatrinę veiklą, kurti veikėjus, pasitelkiant psichofizinius metodus, paaiškinti savo kūrybines idėjas ir jų realizavimo galimybes, pritaikyti teorines judesio raiškos žinias praktiškai įgyvendinant sumanymus, suplanuoti kūrybinio proceso elementus, dirbti kūrybinėje grupėje.
Studentas geba analizuoti savo, draugų judesio etiudus bei scenos profesionalų spektaklius ir paaiškinti savo ar kitų kūrybines idėjas ir jų realizavimo galimybes.
Dalyko turinys
Judesio raiškos galimybės teatrinio ugdymo procese. Judesio kūrybos procesai teatro scenoje. Judesys-pokalbis, judesys-pasakojimas ir kt. formos. Įvairių judesio žanrų ir stilių metodikos, žaidimai, improvizavimas, grupinis darbas ir kt.
Judesių ženklų kalbos reikšmė teatrinėje raiškoje Nebylioji kalba. Judesiniai signalai. Judesių ženklų pritaikymas teatrinėje raiškoje.
Veikėjo kūrimas, pasitelkiant psichofizinės raiškos metodus. Veikėjo svorio centras. Veikėjo charakterio simbolizavimas judesiu. Veikėjo aplinkybių įsivaizdavimas, vertinimas, kūrybinis reagavimas per judesį.
Jogos technika, kaip teatrinis trenažas. Būsena „Čia ir dabar“. Dėmesio valdymo pratimai. Minties atpalaidavimas per intensyvų judesį. Emocijų sužadinimas per charakterinį judesį.
Spontaniška kinestetinė improvizacija ieškant įkvėpimo kitose meno šakose (literatūra, dailė, kinas ir kt.). Pagrindinės minties išskyrimas. Temos pajautimas. Judesių išraiškos priemonių parinkimas. Spontaniškas judėjimas, užpildant poetinę prasmę.
Grupinio etiudo režisavimas pagal dailės kūrinį (paveikslą). Judesio režisūra. Dramaturginė raiška judesio priemonėmis. Komponavimo vientisumas. Kompozicinė stilistika.. Judesių stilistikos atitikimas kūrinio temai.
Grupinio etiudo režisavimas, interpretuojant literatūros kūrinį (eilėraštį): literatūrinės medžiagos pasirinkimas, temos bei idėjos išskyrimas, judesių išraiškos parinkimas perteikti literatūriniam kūriniui, savo koncepcijos išskyrimas.
Kūrybinio darbo grupėje, kuriant judesio etiudus, plėtojimas. Komandinio darbo privalumai. Komandinio darbo barjerai. Susipažinimas su aktyviaisiais mokymo metodais (vaidmenų žaidimas, improvizacija, debatai ir diskusijos, stebėjimas ir vertinimas, minčių lietus, “smegenų šturmas”, ir kt.)
Savo režisuojamo darbo (etiudo) analizė. Savo profesinės veiklos reflektavimas, savarankiškas kompetencijų tobulinimo sričių bei formų numatymas, kuriamo etiudo kriterijų įvardijimas, inspiracijos, pagal kurią kuriamas etiudas, pasirinkimo motyvavimas, etiudo išraiškos priemonių pasirinkimo pagrindimas.
Profesionalaus judesio spektaklio stebėjimas, vertinimas ir interpretavimas. Profesionalų atliekamo judesio spektaklio stebėjimas, jo interpretavimas ir vertinimas.
Dalyko studijos valandomis
Paskaitos 16 val.
Pratybos 16 val.
Savarankiškas darbas 48 val.
Iš viso 80 val.
Studijų rezultatų vertinimas
Improvizacija 20 proc.; Kūrybinių darbų pristatymas 30 proc.; Savo kūrybinių darbų pristatymas žodžiu 30 proc.; Spektaklio recenzija 20 proc.
Literatūra
1. 2012 Adomaitytė A., Mažeika A. Raiškusis aktoriaus judesys. Vilnius
2. 2002 Rees M. and John Staniunas. Between Director and Actor Portsmouth, NH
3. 1993 Simenkevičiūtė - Naujokienė I. Raiškusis judesys Vilnius
4. 1995 Adomaitytė A. Aktoriaus plastikos pagrindai Vilnius
Papildoma literatūra
1. http://kaliquinn.com/movement-design/
2. Major Theatrical Forms and Movements http://highered.mheducation.com/olc2/dl/866238/Wilson_Major_Theatrical_Forms_and_Movements_TTE.pdf
3. http://www.dansescenen.dk/
4. http://www.balletalert.com/
5. http://balletcompanies.com/