Teatro raiškos ugdymas: judesys 1 (MDP)
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Studijų dalyko metu supažindinama su esminėmis judesio raiškos galimybėmis teatrinio ugdymo procese, pagrindiniais psichofizinio laisvumo sąlygų sudarymo elementais, judesio etiudo formavimo principais, judesio raiškos svarba ir jos pritaikomumu teatriniame ugdyme. Studijų metu analizuojami ir kuriami judesio raiškos kūrybiniai darbai pritaikant teorines judesio raiškos žinias bei praktiškai įgyvendinant kūrybinius sumanymus.
Dalyko anotacija užsienio kalba
During the study subject students get familiarized with the essential potentiality of movement expression in the educational process of the theatre, basic elements that precondition psychophysical freedom, the principles of the formation of movement sketch, significance of movement expression and its applicability in the theatrical education. Creative works of movement expression are analysed and produced in the study process applying theoretical knowledge of movement expression and implementing creative ideas practically.
Dalyko studijų rezultatai
Studentas žino ir supranta esmines judesio raiškos galimybes, atsimena pagrindinius psichofizinio laisvumo sąlygų sudarymo elementus, apibrėžia judesio etiudo formavimo principus, suvokia judesio raiškos svarbą ir jo pritaikomumą teatriniame ugdyme, išmano grupės procesus.
Studentas geba sukurti judesio raiškos kūrybinį vienetą, paaiškinti savo kūrybines idėjas ir jų realizavimo galimybes, pritaikyti kai kurias teorines judesio raiškos žinias praktiškai įgyvendinant sumanymus, suplanuoti kūrybinio proceso kai kuriuos elementus, dirbti kūrybinėje grupėje.
Domisi judesio raiškos inovacijoms bei jų pritaikymo galimybėmis teatrinio ugdymo procese.
Dalyko turinys
Kinestezinių kūno galių pažinimas. Pratimai bei kūrybinės užduotys, atskleidžiančios turimas judesio raiškos žinias bei gebėjimus: savojo AŠ pajautimas ir išreiškimas judesiu; aplinkybių pajautimas ir išreiškimas judesiu; nuotaikos išreiškimas judesiu.
Jogos technikos panaudojimas raumenų atpalaidavimui, susikaupimui, dėmesio lavinimui. Išorinis dėmesio ratas. Vidinis dėmesio ratas (K.Stanislavskio aktorinė technika). Kvėpavimo pratimai. Asanos.
Psichofizinio laisvumo puoselėjimas ir to pritaikymas teatrinėje raiškoje. Psichofizinio laisvumo ir natūralumo ieškojimas. Dvasinio aktyvumo išsaugojimas (veikėjo aplinkybių įsivaizdavimas, vertinimas, kūrybinis reagavimas judesiu).
Kūno padėčių scenos erdvėje išdėstymo galimybės ir sceninės kultūros pradmenų ugdymas. Judėjimas stovint, gulint, šuoliuojant, vietoje, erdvėje (ratais, įstrižainėmis ir kt.).
Sceninis veiksmas pagal skirtingą tempą bei ritmą. Judėjimas tyloje savo vidiniu ritmu, pagal greitą muziką, pagal lėtą muziką, kontrastingai muzikos ritmui, bendravimas su partneriu kaitaliojant ritmą, atitinkamai reaguojant į jo ritmą.
Kinestezinės improvizacijos pagrindai. Kinestezinę improvizaciją lavinantys pratimai. Sumanymų, minčių, jausmų perteikimas neverbaline kalba. Kūrybinių idėjų ieškojimas kasdienio gyvenimo situacijose ir jų perteikimas judesio raiškos priemonėmis.
Judesio etiudo kūrimas po vieną. Etiudo kūrimo struktūros elementai: ekspozicija, veiksmo vystymas, kulminacija, įvykis, atomazga. Judesio etiudo kūrimo specifika. Įgytų dalyko žinių pritaikymas kuriant judesio etiudus.
Grupinių judesio etiudų kūrimas, perteikiant emocines būsenas, gyvenimiškas situacijas ir jų pritaikymas teatrinės raiškoje. Neverbalinės kalbos kūrimas, judesio raiškos priemonėmis kreipiant dėmesį į judesių pobūdį, formą, charakterį, įtampą, dinamiką, nuotaiką, emociją
Kūrybinio darbo grupėje principai. Grupės procesas. Grupės vaidmenų formavimas ir pasiskirstymas, grupės dinamikos elementai, darbo grupėje specifika, prisitaikymas prie jos ir mokėjimas esamas aplinkybes paversti tinkama mokymo ir mokymosi aplinka.
Savo kuriamo darbo (etiudo) analizė. Savo profesinės veiklos reflektavimas, savarankiškas kompetencijų tobulinimo sričių bei formų numatymas, kuriamo etiudo kriterijų įvardijimas, inspiracijos, pagal kurią kuriamas etiudas, pasirinkimo motyvavimas, etiudo išraiškos priemonių pasirinkimo pagrindimas.
Kurso draugų kuriamo darbo (etiudo) scenoje stebėjimas, vertinimas ir interpretavimas. Draugų sukurto etiudo kriterijų išpildymo aptarimas, raiškos priemonių atlikimo analizė, siužeto vystymo, aplinkybių vertinimo, vidinio ir išorinio veiksmo sekos pristatymas.
Dalyko studijos valandomis
Paskaitos 32 val.
Pratybos 16 val.
Savarankiškas darbas 58 val.
Iš viso 106 val.
Studijų rezultatų vertinimas
Improvizacija – 30 proc. ; Kūrybinių darbų pristatymas - 40%; proc. Kitų kūrybinių darbų analizė raštu – 30 proc.
Literatūra
1. 2012 Adomaitytė A., Mažeika A. Raiškusis aktoriaus judesys. Vilnius
2. 2002 Rees M. and John Staniunas. Between Director and Actor Portsmouth, NH
3. 1995 Adomaitytė A. Aktoriaus plastikos pagrindai Vilnius
4. 1993 Simenkevičiūtė - Naujokienė I. Raiškusis judesys Vilnius
Papildoma literatūra
1. http://kaliquinn.com/movement-design/
2. Major Theatrical Forms and Movements http://highered.mheducation.com/olc2/dl/866238/Wilson_Major_Theatrical_Forms_and_Movements_TTE.pdf
3. http://www.dansescenen.dk/
4. http://www.balletalert.com/
5. http://balletcompanies.com/