Harmonija ir solfedžio (BMD)

  • Dalyko kodas: MDP 1050
  • Dalyko grupė: C
  • Apimtis ECTS kreditais: 4
  • Pavadinimas anglų kalba: Harmony, Solfeggio
  • Dalykas atestuotas: 2020
  • Atestacija galioja iki: 2023
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    Doc. dr. Rasa Kirliauskienė, doc. Vytautas Barkauskas

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Dalyko tikslas – plėtoti bendruosius muzikinius gebėjimus: ritmo, dermės, intonavimo pojūtį, klausą, muzikinę atmintį. Studentai supažindinami su klasikinės bei šiuolaikinės muzikos harmonijos pradmenimis, svarbiausiais akordų struktūros ir jungimo principais, funkcijų sekos dėsniais, mažoro-minoro funkcine sistema. Įgyti solfedžiavimo, užrašymo išgirstos melodijos, ritmo, akordų, dermių nustatymų įgūdžiai, pažintis su klasikinės bei šiuolaikinės harmonijos plėtra sudaro prielaidas tolimesnei integracijai su kitais muzikiniais dalykais.

Dalyko anotacija užsienio kalba

The study subject aims at developing general musical abilities: a sense of rhythm, harmony and intonation, a musical ear and memory. The students are familiarized with the basics of the harmony science of classical and contemporary music, the most important principles of chord structure and joining, the sequence of functions, the functional system of major-minor tonality. The acquired skills of solfeggio, writing down the melody heard and identifying rhythm, chords and modes as well as familiarisation with expansion of classical and contemporary harmony create appropriate prerequisites for further integration of this subject with other study subjects in music.

Būtinas pasirengimas dalyko studijoms

Bendras muzikinis išsilavinimas

Dalyko studijų rezultatai

1. Gebės atrinkti ir sisteminti muzikos teorines žinias.
2. Gebės integruoti muzikos teorijos, harmonijos, solfedžio žinias muzikinio ugdymo procese.
3. Gebės puoselėti mokinių muzikinius gebėjimus, įvaldant muzikinės kalbos elementus.

Dalyko turinys

Mažoro – minoro funkcinė sistema. Vienvardžių tonacijų dur-moll sistema. Netonalinės dominantės. Neleistini struktūros bei jungimo būdai.
Visų laipsnių kvintakordai. Keturbalsis akordo išdėstymas. Jungimo būdai. Akordų perstatymas.
Visų laipsnių sekstakordai. Sekstakordo struktūra. Pagrindinių bei šalutinių funkcijų sekstakordai.
Visų laipsnių kvartsekstakordai. Kadencinis, pereinamieji, pagalbiniai.
Keturgarsiai. D7, II7, VII7 ir jų apvertimai. Netonalinis D7 ir apvertimai. Moduliacijos. Akordų alteracija. Funkcinės sistemos plėtimas.
XX a. akordų klasifikacija. Naujas tonalumas. Modalinės sistemos.
Intervalų dainavimas. Paprastieji intervalai (melodiniai). Padidintieji ir sumažintieji intervalai (harmoniniai).
Akordų sudarymas, dainavimas ir klausymas. T su apvertimais. S su apvertimais. D su apvertimais. Pad. ir sum. trigarsiai.
Vienbalsių pratimų dainavimas. Nesudėtingų pratimų dainavimas. Dainavimas diriguojant.
Diktantų rašymas. Vienbalsių diktantų rašymas. Intervalų bei akordų užrašymas.

Dalyko studijos valandomis

Paskaitos 16 val.
Pratybos 27 val.
Konsultacijos 2 val.
Iš viso kontaktinio darbo val. 45 val.
Savarankiškas darbas 62 val.
Iš viso 107 val.

Studijų rezultatų vertinimas

Egzamino užduotys (50 proc.), tarpinis atsiskaitymas (20 proc.), namų darbas (30 proc.).

Literatūra

1. 2020 Mihelac, L., Povh,J. The Impact of the Complexity of Harmony on the Acceptability of Music. https://www.researchgate.net/publication/
2. 2020 Sapiega, G., S. Harmonijos pagrindai. Vilnius: Lietuvos muzikos ir teatro akademija.
3. 2020 McCormik, S. Music. Composition: Harmony. https://instituteofeducation.ie/wp-content/uploads/2020/11/Music_LC_Notes_Composition_Harmony.pdf
4. 2015 Wentk, R. Hands-on Music Theory. United States:
Cengage Learning PTR.
5. 2014 Gaubas, R. Populiariosios muzikos teorijos ir harmonijos pagrindai. Šiauliai: ŠU.
6. 2011 Petrauskaitė, S. Solfedžio diktantai. Vilnius: Ciklonas.
Papildoma literatūra
1. 2017 Kašponis, R. Solfedžio. Kaunas: Obuolys.
2. 2014 Gaubas, R. Populiariosios muzikos teorijos ir harmonijos pagrindai. Šiauliai: Šiaulių universiteto leidykla.