Pedagogika (MDP)
Dalyko anotacija lietuvių kalba
Studijų dalykas Pedagogika yra svarbi pedagoginio profesinio rengimo dalis, formuojanti studentų šiuolaikišką holistinį požiūrį į ugdymą. Pedagogikos mokslas traktuojamas kaip paradigmiškai sąlygojamas. Dalyko turinyje skleidžiami esminiai bendrojo ugdymo, didaktikos ir hodegetikos bruožai, sąlygojami laisvojo ugdymo humanistinės paradigmos, realizuojamos kognityvizmo, konstruktyvizmo, socialinio konstruktyvizmo mokymo(si) teorijomis. Dalyko objektas – ugdymas(is) – suprantamas kaip dinamiškas individualus procesas, vykstantis ugdymo(si) subjektų interakcijų pagrindu. Pedagogikos dalyko turinys vidiniais ryšiais susietas su ugdymo filosofijos, psichologijos, ugdymo sistemų, pedagogikos praktikos turiniu.
Dalyko anotacija užsienio kalba
The study subject of Pedagogy is an integral part of professional training that develops students’ modern holistic approach towards education. The science of Pedagogy is considered as paradigmatically determined. The content of the study subject covers essential features of general education, didactics and hodegetics that are determined by the humanist paradigm of free education, as well as implemented in the light of teaching/learning theories of cognitivism, constructivism and social constructivism. The object of the study subject is perceived as a dynamic individual process that occurs on the basis of the interaction among (self-) education subject. The content of Pedagogy is integrated with the content of education philosophy, psychology, systems of education and teaching practice.
Dalyko studijų rezultatai
1. Apibūdinti ugdymo paradigmų sąsajas su mokymosi teorijomis.
2. Įvardinti ir pagrįsti poveikio pedagogikos ir sąveikos pedagogikos paradigminį sąlygotumą.
3. Suprojektuoti ir parengti ugdymo turinį, mokymosi aplinkas, pasirinkti mokymosi pasiekimų vertinimo strategijas ir būdus pagal mokinių ugdymosi poreikius.
4. Pasirinkti geriausius mokymosi pagalbos teikimo būdus ir teikti mokymo(si) pagalbą skirtingų ugdymosi poreikių mokiniams.
5. Pasirinkti ir taikyti palankaus mokiniui socialinio-emocinio klimato mokymosi procese strategijas ir būdus įtraukiant visus ugdymo proceso dalyvius.
Dalyko turinys
Pedagogikos mokslo, ugdymo paradigmos, visuomenės sanklodos, asmens ugdymo siekinių priklausomybė.
Pedagogikos mokslo ir ugdymo praktikos kaita, sąlygojama ugdymo paradigmų kaitos: nuo poveikio pedagogikos – sąveikos pedagogikos link.
Pagrindinių mokymo(si) teorijų – bihevioristinės, kognityvistinės, konstruktyvistinės, socialinio konstruktyvizmo – esmė.
Ugdymo samprata XXI a. aktualioje ugdymo paradigmoje ir Lietuvos švietime.
Diferencijuoto, individualizuoto, personalizuoto mokymo didaktinės strategijos ir jų taikymas teikiant mokymo(si) pagalbą skirtingų ugdymosi poreikių mokiniams.
Mokymo ir mokymosi aplinkos: mokymosi aplinkos kūrimas, klasės valdymo procesas, mokinio elgesio valdymas.
Mokymui(si), vertinimui(si) aktualios ugdymo tikslų klasifikacijos schemos – taksonomijos ( B. Bloom‘o – 1965, Naujoji Bloom’o, 2001; R. J. Marzano; SOLO) ir jų taikymas.
Ugdymo(si) rezultatų samprata: asmenybės ūgtis, mokymosi pasiekimai, pažanga, bendrosios kompetencijos.
Auklėjimas – integrali ugdymo sritis. Klasės auklėtojas: vaidmenys, funkcijos, veiklos.
Asmenybės tapsmui palankios aplinkos
Ugdomosios sąveikos kūrimas kaip ugdymo proceso ašis.
Emocinės - pedagoginės kūrimas, mokytojų profesinio bendradarbiavimo organizavimas, grandies klasė – tėvų bendruomenė – socialinė aplinka užtikrinimas.
Dalyko studijos valandomis
Paskaitos (P) 30
Bendravimas su studentais įskaitant e-priemones 15
Savarankiškas darbas (30), darbas komandose (31) 61
Iš viso 106
Studijų rezultatų vertinimas
Egzaminas – 50 proc. kolokviumas – 30 proc.; tarpinis atsiskaitymas - 20 proc.
Literatūra
1999 Aktyvaus mokymosi metodai: mokvtoio knyga. Vilnius: Garnelis
2000 Bennett, B., Rolheiser-Bennett, C., Stevann, L. Mokymasis bendradarbiaujant. Vilnius: Garnelis
2004 Buhel, D. Interaktyviojo mokymosi strategijos. Vilnius: Garnelis
2007 Charlton, B. C. Neformaliojo vertinimo strategijos. Vilnius: Tyto alba
2014 Good, T.L., Brophy, J. Kas vyksta klasėse. Boston: Allyn and Bacon / Vilnius: UAB „Miranda design solutions”
2012 Hattie, J. Matomas mokymasis. Mokytojo vadovas. Kaip užtikrinti kuo didesnį poveikį mokymosi pasiekimams. Londonas ir Niujorkas: „Routlegge“, Taylor & Francis Group
2012 Helmke, A. Pamokos kokybė ir mokytojo profesionalumas. Vilnius: Nacionalinė mokyklų vertinimo agentūra
2007 Petty, G. Šiuolaikinis mokymas: praktinis vadovas. Vilnius: Tyto alba
2012 Silver, F.H., Strong, R.W., Perini, M.J. Mokytojas strategas. Kaip kiekvienai pamokai pasirinkti tinkamą, tyrimais pagrįstą mokymo metodą. Vilnius: Vilniaus tarptautinė mokykla
2015 Ugdymo paradigmų iššūkiai didaktikai. Sudarė ir parengė Bruzgelevičienė R. Vilnius: Lietuvos universiteto leidykla „Edukologija“ Prieiga internete:
gs.elaba.lt/object/elaba:11726596/index.html
Papildoma literatūra
1. 1998 Arends, R.J. Mokomės mokvti. Vilnius: Margi raštai
2. 2001 Barkauskaitė, M. Klasės auklėtojo knyga. Vilnius: VPU
3. 2004 Bitinas, B. Hodegetika. Auklėjimo teorija ir technologija. Vilnius: Kronta
4. 2013 Christensen, J. E. Education, Knowledge and Educology. [ebook. Available from Amazon.com]
5. 2009 Copley, A. Iššūkiai mokykloje. Kaip mokyti problemiško elgesio vaikus. Vilnius: Tyto alba
6. 2004 Educational Broadcasting Corporation. Constructivism as a Paradigm for Teaching and Learning. Prieiga internete: www.thirteen.org/edonline/concept2class/constructivism/
7. 2006 Kaip keisti mokymo praktiką. Ugdymo turinio diferencijavimas atsižvelgiant į moksleivių įvairovę. Vilnius: Žara
8. 2001 Kritinio mąstymo ugdymas. Teorija ir praktika. Sud. Penkauskienė D. Vilnius: Garnelis
9. 2000; 2013 Lukšienė, M. Jungtys. Vilnius: Alma littera
10. 2005 Marzano, R. Naujoji ugdymo tikslų taksonomija. Vilnius: Žara
11. 2008 Senge, M. P., Cambron-McCabe, N. H., Lucas, T., Smith, B., Dutton, J., Kleiner, A. Besimokanti mokykla. Knyga praktikui. Vilnius: Versa / The Book
12. 2011 Zareckij, V. Kaip mokytojui dirbti su nepažangiu mokiniu. Vertimas į lietuvių kalbą: UAB Magistrai”, ŠAC užsakymu. Maskva: Čistyje prudy Prieiga internete: http://www.alternatyvusisugdymas.lt/images/articles