Įtraukusis ugdymas (MDP)

  • Dalyko kodas: MDP 3014
  • Dalyko grupė: C
  • Apimtis ECTS kreditais: 3
  • Pavadinimas anglų kalba: Inclusive Education
  • Dalykas atestuotas: 2020
  • Atestacija galioja iki: 2023
  • Dalyko aprašo rengėjas(-ai):

    Prof. dr. Alvyra Galkienė

Dalyko anotacija lietuvių kalba

Šis studijų dalykas yra skirtas būsimajam pedagogui suprasti ugdymo integralumo ir universalumo sampratai, pažinti ir pripažinti vaikų poreikių įvairovę kaip bendruomenės patirtį praturtinančią vertybę; suprasti specialiųjų ugdymosi poreikių etiologiją ir įtaką ugdymosi galimybėms bei pobūdžiui; išmokti kūrybiškai spręsti ugdymosi prieinamumo ir veiksmingumo didinimo klausimus; bei mokytis kūrybiškai modeliuoti įtraukiojo ugdymo prieigas, sąlygojančias sėkmingo ugdymosi galimybę kiekvienam mokiniui.

Dalyko anotacija užsienio kalba

The study subject aims to enable a future teacher to understand the concept of education integrity and universality, to learn and recognize the diversity of children‘s needs as a value that enriches experience of a community; to understand etiology of special educational needs and their influence on opportunities and nature of education; to learn to creatively solve issues related to increasing accessibility and efficiency of education; as well as to learn to creatively model approaches of inclusive education that predetermine success of education for every learner.

Dalyko studijų rezultatai

1. Asmens kitoniškumą suvoks kaip natūralų reiškinį, gebės edukacinius sprendimus grįsti asmens lygiateisiškumo ir visavertiškumo principais.
2. Gebės atpažinti mokinių individualiuosius ir specialiuosius ugdymosi poreikius, žinos jų sukeliamų reikmių ir ugdymosi sunkumų pobūdį, gebės argumentuotai aptarti sėkmingo ugdymosi sąlygas.
3. Gebės kūrybiškai modeliuoti mokinių ugdymosi galias vystančias integralias ugdymo prieigas, kūrybiškai jas taikyti heterogeniškoje grupėje, organizuoti preventyvią pagalbą ugdymosi sunkumams išvengti
4. Gebės parengti įtraukiojo ugdymo modelį, šalinantį kliūtis kiekvieno mokinio ugdymosi sėkmei.

Dalyko turinys

1. Ugdymo integralumo ir universalumo sampratos. Asmens lygiateisiškumo ir visavertiškumo problema filosofiniu, vertybiniu, socialiniu aspektais.
2. Asmens kitoniškumas: padėties visuomenėje istorinė ir teisinė dinamika. Jungtinių tautų neįgaliųjų teisių konvencija ir jos fakultatyvus protokolas: 7 ir 8 straipsnių realizavimo refleksija Lietuvos kontekste. Salamankos deklaracija ir jos nuostatų realizavimo įžvalgos.
3. Kitoniškumo (neįgalumo, tautinių, socialinių skirtumų) samprata. Biologinės ir socialinės neįgalumo sampratos interpretavimas: stigmatizacija, institucionalizacija, normalizacija, socialinių vaidmenų harmonizacija socialinis neįgalumo traktavimas šiandien.
asmens orumo ir lygiateisiškumo interpretavimas negalią turinčių vaikų sampratoje (debatai mokslinių tyrimų rezultatų pagrindu).
1. Specialiųjų ugdymosi poreikių klasifikacija.
2. Specialieji ugdymosi poreikiai dėl regos sutrikimo: etiologija, dinamika, psichosocialinė patirtis ir poveikis ugdymui. Regos sutrikimą turinčių vaikų ugdymosi ypatumai, alternatyvios ugdymo priemonės ir metodai.
3. Klausos sutrikimo etiologija, lygmenys, specialieji poreikiai, informacijos suvokimo ir komunikacijos bei ugdymosi ypatumai. Klausos kompensavimo priemonės, ugdymo aplinkos pritaikymas, klausos negalią turinčių vaikų ugdymo organizavimo principai.
4. Intelekto sutrikimas: priežastys, lygmenys, intelektualinės veiklos ypatumai, socialiniai gebėjimai. Intelekto sutrikimą turinčių vaikų kognityvinių, socialinių gebėjimų ugdymas, savarankiškos veiklos modeliavimas.
5. Įvairiapusiai raidos sutrikimai (Autizmas, Asbergerio sindromas, Ret‘o sindromas) pažintinių funkcijų ir komunikacijos ypatumai. Ugdymo organizavimo ypatumai, netradicinis ugdymas, menų terapijos poveikis.
6. Mokymosi sutrikimų įvairovė, etiologija, specialiųjų poreikių pobūdis, galimos išeitys. Mokymosi sutrikimų turinčių mokinių sėkmingo ugdymo prieigos.
7. Kalbos ir komunikacijos ypatumai, įvairovė, specialiųjų ugdymosi poreikių pobūdis. Sakytinės ir rašytinės kalbos sutrikimų turinčių mokinių sėkmingo ugdymo prieigos.
8. Judesio ir padėties sutrikimai: priežastys, lygmenys, specialiųjų poreikių pobūdis. Alternatyvios ir augmentinės komunikacijos priemonės, Kompensacinė technika, mokinių, turinčių judėjimo negalią sėkmingo ugdymo organizavimas.
9. Nepageidaujamo elgesio priežastys, pobūdis, keitimo į pageidaujamą elgesį metodikos.
10. Kultūriniai, tautiniai, religiniai šeimų pasaulėžiūros skirtumai. Vertybių ir požiūrių sinchronizavimas, įtraukios bendruomenės modeliavimas.
1. Vaiko gerovės samprata. Realizavimo komponentai. Vaiko gerovės realizavimo patirčių Europos šalyse ir JAV lyginamoji analizė.
2. Sociopsichologinė edukacinė pagalba, jos samprata, poveikio racionalumas ir iracionalumas. Pagalba mokinio turinčio specialiųjų poreikių įtraukčiai į edukacinę aplinką: mikrosistemos, jų sąveika, individuali pagalba.
3. Šeimos bendruomenė. Vidiniai procesai ugdant vaiką, turintį specialiųjų ugdymosi poreikių . Pedagogo bendravimo variantų su ugdymosi sunkumų patiriančio mokinio šeima modeliavimas. Bendravimo rezultatų analizė.
4. Ugdymo planavimas heterogeniškoje klasėje. Ugdymo turinio diferencijavimas. Pritaikytos, individualizuotos, socialinių įgūdžių programos, jų parengimo ir taikymo ugdymo aplinkoje modeliai.
5. Pamokos ir kitų ugdymo veiklų organizavimo hetrogeniškoje klasėje technikos.
6. Universalios veiklos, skatinančios mokinių ugdymosi motyvaciją, organizavimo strategijos.
1. Heteroheniškos grupės formavimo vertybiniai ir socioedukaciniai pagrindai
2. Deivido Mičelo įtraukiosios didaktinės prieigos: analizė ir refleksijos studijuojančiųjų grupėje
3. Universalus ugdymo dizainas ir jo taikymo modeliai.
4. Nevyriausybinių organizacijų įtrauktis, kuriant palankias edukacines aplinkas: „Viltis“, „Pagava“, „Lietaus vaikai“, „Širdukai“. Organizacijų ugdymo veiklos analizė ir modeliavimas partnerystės tinkluose.
5. Įtraukiojo ugdymo projekto kūrimas.

Dalyko studijos valandomis

Paskaitos (P) 20
Bendravimas su studentais pasitelkus e-priemones 10
Savarankiškas studentų darbas 50
Iš viso 80

Studijų rezultatų vertinimas

Egzaminas – 50 proc. kolokviumas – 50 proc.

Literatūra

1. 2007 Ališauskas A. Vaiko psichopedagoginis vertinimas: pokyčių perspektyva. Šiauliai: ŠU leidykla
2. 2008 Galkienė, A. Heterogeninių grupių didaktika. Šiaulių universiteto leidykla
3. 2014 Meyer, A. Universal design for learning : theory and practice Wakefield (Mass.) : CAST Professional Publishing
4. 2014 Rapp, W. H. Universal design for learning in action :100 ways to teach all learners. Baltimore (Md.) [etc.] : Paul H. Brookes Publishing Co.
5. 2014 Conn, C. Autism and the social world of childhood :a sociocultural perspective on theory and practice. London ; New York : Routledge
6. 2013 Attwood, T. Aspergerio sindromas : išsamus vadovas. Vilnius : Margi raštai
7. 2013 Galkienė, A. Specialiojo ugdymo kaita: nuo atskirties pripažinimo link Edukologija, Vilnius
8. 2012 Giedrienė, R. Specifiniai mokymosi sutrikimai ir vaiko socializacija Edukologija, Vilnius
9. 2014 Florian, L., & Black‐Hawkins, K. Exploring inclusive pedagogy. British Educational Research Journal, 37(5), 813-828.
10. 2006 Ainscow, M., Booth, T., & Dyson, A. Improving schools, developing inclusion. Routlidge
11. 2017 Rimkevičienė, V. Selektyvusis mutizmas. Lietuvos edukologijos universiteto leidykla
12. 2010 Rothenberg, M. Vaikai smaragdo akimis : istorijos apie ypatingus berniukus ir mergaites. Vilnius: Viltis
13. 2014 Mitchell, D. What really works in special and inclusive education :using evidence-based teaching strategies. Routledge
14. 2014 Sindelar, P., McCray, E., Brownell, M., Lignugaris, B. Handbook of research on special education teacher preparation. Routledge
15. 2012 Peer, L., Reid, G. Special educational needs: a guide for inclusive practice. Sage
16. 2008 East, V. Vienu žvilgsniu: praktinis vaiko specialiųjų poreikių tenkinimo vadovas Tyto alba
Papildoma literatūra
1. 2011 Raktiniai inkliuzinio ugdymo kokybės skatinimo principai. Praktinės rekomendacijos. Prieiga internete: Odense, Danija: Europos specialiojo ugdymo plėtros agentūra. http://www.european-agency.org/publications/ereports/key-principles-for-promoting-quality-in-inclusive-education-1/keyprinciples-rec-LT.pdf
2. 2003 Vislie, L. From integration to inclusion: focusing global trends and changes in the western European societies. European journal of special needs education, 18(1), 17-35. http://www.uio.no/studier/emner/uv/isp/SNE4110/h06/undervisningsmateriale/Vislie%20From%20education%202003-1.pdf
3. 2009 –2012 Specialųjį ugdymą reglamentuojantys dokumentai. Prieiga internete: Vilnius: ŠMM https://www.smm.lt/web/lt/smm-svietimas/specialusis-ugdymasis-mokymosi-ir-svietimo-pagalba
4. 2001 Smith, D. B. Introduction to Special Education. Teaching in an Age of Opportunity. A Pearson Education Company, MA, USA
5. 2005 Nasvytienė D. Vaiko elgeio ir emocinės problemos: kontekstas, psichologinis įvertinimas ir pagalba. Vilniaus pedagoginio universiteto leidykla
6. 2015 Gailienė, I. Ambivalentiška neįgaliųjų ir visuomenės sąveika psichologiniame, edukaciniame kontekste. Saulės delta