Mokytojų profesinės veikmės gyvenamoji patirtis

  • VardasTetiana
  • PavardėPonomarenko
  • Vadovasprof. dr. Vilma Žydžiūnaitė, mokslinė konsultantė prof. Natalija Mažeikienė
  • Data2022-06-21
  • KryptisEdukologija

Anotacija

Disertacijoje „Mokytojų profesinės veikmės gyvenamoji patirtis” siekiama geriau suprasti kaip ir kokiame kontekste Lietuvos mokyklų mokytojai patiria profesinę veikmę, ką mokytojams reiškia patirti profesinę veikmę sąveikoje su mokyklos struktūromis ir bendruomenės nariais (mokiniais, jų tėvais, kolegomis, administraciją ir kt.) ir rezultate siekiama sudaryti šio fenomeno struktūra. Tyrimas buvo atliekamas dviem etapais: kokybinis tyrimas ir fenomenologinis tyrimas. Pirmo etapo duomenys, atskleidė, kad Lietuvos mokytojai profesinėje veikloje patiria mokyklos, kaip socialinės struktūros įtaką įvairiuose lygmenyse (micro, mezo ir macro), kurie iš vienos pusės riboja (taisyklių, pamokos struktūros, aprangos stiliaus laikimosi, asmeninio pavyzdžio demonstravimas, priskirtų vadovėlių naudojimas ir kt.), o iš kitos – skatina mokytojus aktyviai veikti profesiniame lauke, ar net pasipriešinti nustatytoms normoms. Antrasis tyrimo etapas atskleidė, kad mokytojo profesinės veikmės fenomeno struktūrą, kurią sudaro asmeninė, praktinė ir santykių dimensijos. Mokytojų profesinė veikmė suprantama, kaip sąmoningas, tikslingas veiksmas, atitinkantis mokytojo asmeninius ir profesinius tikslus, vertybes ir siekius, „paslėpta” praktinėje sąmonėje ir diskursyviai pasireiškianti mokytojui kritiškai apmąstant savo profesinę praktiką.

Išsamiau