Kompetencijų perimamumas profesiniame rengime (Edukologija 07 S)

  • VardasJolanta
  • PavardėValiulienė
  • Vadovasmokslinis konsultantas prof. habil. dr. Margarita Teresevičienė
  • Data2011-12-02
  • KryptisEdukologija

Anotacija

Pripažinimas to ką žmogus jau žino ar moka, nesvarbu kur tas žinias įgijo, yra didelė paskata tęsti mokslą, nes tuomet jam nereikia visko pradėti iš naujo, nuo startinės linijos. Disertaciniu darbu atsakoma į klausimą – kokie veiksniai lemia kompetencijų perimamumo svarbą, kokie aspektai įtakoja kompetencijų perimamumą profesiniame rengime bei kaip atskirus kompetencijų perimamumo elementus būtų galima pritaikyti praktikoje.

Tyrime pagrįsta kompetencijų perimamumo profesiniame rengime samprata įvertinant perimamumo, perkeliamumo bei kompetencijų plėtotės sąryšį. Kompetencijų perimamumas – apibendrinančioji samprata, apimanti akreditavimą (mokymosi rezultatų/kreditų pripažinimą), kompetencijų perkeliamumą ir kompetencijų plėtotę. Nustatyta, kad kompetencijų perimamumas reiškiasi instituciniame ir asmeniniame švietimo lygmenyse. Sukurtas ir profesinio rengimo praktikoje empiriškai patikrintas kompetencijų perimamumo profesiniame rengime teorinis modelis nusako pagrindinius perimamumo principus: suderinamumo, perkeliamumo, skaidrumo ir palyginamumo.

Teorinis modelis apibrėžiamas perimamumą įtakojančiais veiksniais (globalizacija, konkurencija mokymosi aplinkos ir darbo rinkos kaita) skirtinguose lygmenyse. Modelyje perimamumas pasireiškia per išskirtus elementus kiekviename iš perimamumo lygmenų. Modelis padės įvertinti veiksnius, elementus, lygmenis, susijusius su perimamumu profesiniame rengime. Šis modelis gali būti taikomas praktikoje planuojant ir užtikrinant profesinio rengimo įstaigų kokybės politiką, profesinio rengimo įstaigų bendradarbiavimo tinklus, rengiant profesinio mokymo ir aukštojo mokslo normatyvinius ir metodinius dokumentus.

Išsamiau