Būsimųjų kūno kultūros mokytojų profesijos kompetencijos
Date | Issue | Start Page | End Page |
---|---|---|---|
2015 | 1 | 44 | 52 |
Valstybinė švietimo 2013–2022 metų strategija skatina didinti mokytojų ir dėstytojų profesionalumą, puoselėti duomenų analize ir įsivertinimu grįstą švietimo kokybės kultūrą. 2013 metais tarptautinė ekspertų grupė Lietuvos edukologijos universiteto Kūno kultūros programos bakalaurantams ir dėstytojams rekomendavo įvertinti šios programos stiprybes ir silpnybes, ją tobulinti. Todėl buvo aktualu ištirti paskutinę savarankišką profesijos kompetencijų ugdymosi praktiką atlikusių nuolatinių studijų IV kurso studentų (merginų ir vaikinų) pasirengimą dirbti kūno kultū- ros mokytojais. Tyrimo tikslas – ištirti būsimųjų kūno kultūros mokytojų nuomonę apie įgytas profesijos kompetencijas (bendrakultūrę, bendrąją, profesinę). 2013 metų žiemą raštu apklausti LEU Kūno kultūros programos IV kurso 41 studentas (17 merginų ir 24 vaikinai). Šia apklausa siekta sužinoti apie potyrius per profesijos kompetencijų ugdymosi pedagoginę praktiką ir kokias kompetencijas merginos ir vaikinai įgijo studijų ir praktikos bendrojo ugdymo mokykloje metu. LEU Kūno kultūros programos studentai ir studentės savo bendrakultūres kompetencijas vertina teigiamai. Jas yra išsiugdę per 80 % abiejų lyčių tiriamųjų. Apklaustieji teigė, kad gebės dalyvauti kūno kultūros demokratinimo, švietimo kaitos ir fizinio ugdymosi humanizavimo procesuose mokykloje, taikyti kitų mokymosi dalykų žinias ir gebėjimus ugdytinių fizinio ugdymo procesui moderninti. Tačiau bendrakultūrės kompetencijos nėra vienodai išplėtotos, todėl galima prieiti prie išvados apie jų ugdymosi reikmę.
Tyrimas atskleidė, kad dauguma studentų, ypač studenčių, gerai vertina savo profesinės (specialiosios) kompetencijos raišką per pedagoginę praktiką. Jie turi pakankamai kūno kultūros pamokų turinio ir technologijų taikymo gebėjimų, yra pasirengę siūlyti ugdytiniams įdomias praktines užduotis, asistuoti mokytojui kuriant ugdymosi aplinką. Tačiau dalį šių kompetencijų dar reikėtų ugdytis. Bakalaurantai įsivertino, kad turi pakankamai tinkamų bendrųjų kompetencijų žinių ir gebėjimų: skatinti ugdytinių bendravimą ir bendradarbiavimą per kūno kultūros pamokas, tinkamai parodyti fizinius pratimus mokiniams. Tačiau yra ir ugdytinų dalykų: ne visi vaikinai ir merginos per kūno kultūros pamokas geba taisyklingai vartoti profesijos kalbą, spręsti mokinių konfliktus, vesti renginį, bendrauti su ugdytinių tėvais, tikslingai atnaujinti žinias ir jas taikyti. Trečdaliui vaikinų stinga ir žinių, ir gebėjimų atlikti kūno kultūros pamokų tyrimą. Apibendrinus galima teigti, kad studentų (-čių) įgytos profesijos kompetencijos šiek tiek skiriasi. Studentės ir studentai pateikė konkrečių ir pagrįstų siūlymų Kūno kultūros programos ir profesijos kompetencijų ugdymosi pedagoginės praktikos organizavimui ir turiniui gerinti. Taigi, tyrimo duomenys yra vertingi, nes padės geriau parengti aukštos kvalifikacijos kūno kultūros ir sporto specialistą.
They have enough physical education content and technology application of skills, are willing to offer trainees interesting practical tasks, assist the teacher in the development of educational practice. But part of these competencies still need to be nurtured. Undergraduate assessed that they have sufficient appropriate content of common knowledge competences and abilities: to enhance learners in communication and collaboration during physical education classes, to show properly a physical exercise for students. It should be noted that they need to foster certain things: not all boys or girls during physical education classes are able to correctly use profession language, to solve students conflicts, to host events, to communicate with parents of a students or targeted resume knowledge and properly apply them. The third of children lack of knowledge and skills to perform physical education classes inquiries. In summary we can say that obtained professional competencies of female students and male students a slightly different. Female students and male students has submitted particular and well reasoned propositions to physical education program and profession competencies education in pedagogical practice organization to improve the content of subject. So, the research data is valuable because it will help better prepare a highly qualified physical education and sports specialist.
The National Education strategy promotes increase of teachers’ professionalism, upholds data analysis and ratings-based training quality of education culture in years 2013–2022. International group of experts at Lithuanian university of Educational Sciences for Physical education program recommended for undergraduates and lecturers to evaluate programs' strengths and weaknesses and to improve it in 2013. Therefore, it was important to investigate independent professional skills of Educational practice carried out by regular course of fourth course students’ readiness to work as a Physical Education teachers. Research purpose was to investigate the ability of future physical education teachers view about acquired occupational (common cultural, total, professional) competencies. In winter of 2013 year in writing were interviewed 17 female students and 24 male students of fourth course LUES Physical education program. This survey sought to find out the experience during profession competence in pedagogical education practice and what kind of competencies female and male students acquired during studies and practice at general education school. The students of LUES Physical culture program positively assesses common cultural competencies. 80% of both sexes developed common cultural competencies. Interviewees stated that they will be able to participate in process of democratization, educational change and humanization of physical education at schools. They will properly apply other learning knowledge of the subjects and will be able to participate in physical education modernization process; nevertheless, common cultural competencies are not equally-developed, therefore it can be concluded the value about their learning. Investigation revealed that most of the students, especially female students, commends their professional (special) competence expressed during pedagogical practice.