Filosofiniai ir edukaciniai loginiu mąstymu paremto moralės ugdymo principai
Author | Affiliation | |
---|---|---|
LT |
Date | Volume | Issue | Start Page | End Page |
---|---|---|---|---|
2013 | 15 | 4 | 44 | 51 |
Šiame straipsnyje pagrindžiama tezė jog „moralės galima išmokti“. Analizuojamos pagrindinės galimos moralinio ugdymo klaidos, ieškoma tinkamiausių edukacinių principų bei didaktinių sistemų, padedančių mokytis moralės. Atskleidžiama bei teoriškai pagrindžiama mąstymo svarba doriniame ugdyme bei galimybė taikyti loginio mąstymo kompetenciją kaip moralinių reiškinių analizavimo priemonę.
The aim of this article is to analyze rationalist conception of moral education paradigm, to prove the thesis that „morality can be learned.“ Ethics in this article is presented as a science and studied according to the same manner and under the same conditions as other (social and human) sciences. The author of the paper analyzes the basic misunderstandings and mistakes in moral education and looks for the most successful methods and didactical principles for teaching ethics. The author discloses and theoretically justifies the importance of thinking in moral education and the ability to apply logical thinking competence as an analysis tool for moral issues.