Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/97649
Type of publication: Straipsnis kituose recenzuojamuose leidiniuose / Article in other peer-reviewed editions (S5)
Field of Science: Edukologija / Education (S007)
Author(s): Mazolevskienė, Aldona;Pažusienė, Ieva
Title: 5–6 metų vaikų teisės žaidžiant
Other Title: Children rights to play in 5–6 age pre-school groups
Is part of: Pasaulis vaikui: ugdymo realijos ir perspektyvos : tęstinis mokslo straipsnių leidinys. T. 5 (I d.) Vilnius : Edukologija, 2014
Extent: p. 98-108
Date: 2014
Keywords: Ikimokyklinis amžius;Vaiko teisės;Žaidimas;Pre-school education;Child rights;Play
ISBN: 9789955209690
Abstract: Straipsnyje pristatoma ikimokyklinio amžiaus vaikų teisių supratimo ir pažeidimų problema. Pasaulyje labai dažnai pažeidžiamos ikimokyklinio amžiaus vaikų teisės, suteikiančios jiems galimybę turėti tinkamas gyvenimo sąlygas, visapusiškai tobulėti, įsitraukti j aktyvią veiklą ir tapti sąmoningu visuomenės nariu. Lietuvoje iki šiol pasigendama išsamių tyrimų apie ikimokyklinio amžiaus vaikų teises. Remiantis įvairių autorių teoriniais teiginiais trumpai aptariamos vaikų teisių apsaugos realijos Lietuvoje ir pasaulyje. Siekiama išsiaiškinti, kaip vaikai supranta savo teises, kokiuose žaidimuose ir dėl kokių priežasčių pažeidžiamos vaikų teises
Currently the problem of protection of pre-school children's rights around the world has become of utmost importance for nowadays pedagogical and psichological investigators. Every child deserves - a healthy start, the opportunity to learn and protection from harm. In Lithuania no comprehensive research on pre-school age childrens rights. The goal of the research: to reveal child's attitude towards their rights and situation of right to play in pre-school groups. The research methods: analysis of theoretical literature sources, con¬versation with children, observation of children. The research revealed that the majority of children understand their basic rights. It needs to mention, that childrens rights to play and to have their own opinion are most ignored by teachers. Childrems rights usually are violated during role plays. Disagreements often arise as a result of: failure to share toys, roles and an unwillingness to play the game to other children
Internet: https://hdl.handle.net/20.500.12259/97649
Affiliation(s): Vytauto Didžiojo universitetas
Švietimo akademija
Appears in Collections:Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml6.34 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats

Page view(s)

64
checked on Mar 30, 2020

Download(s)

12
checked on Mar 30, 2020

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.