Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/97173
Type of publication: Straipsnis kituose recenzuojamuose leidiniuose / Article in other peer-reviewed editions (S5)
Field of Science: Edukologija / Education (S007)
Author(s): Skirmantienė, Jolanta
Title: Neformaliojo ugdymo svarba pozityviajai socializacijai
Other Title: The importance of non-formal education for positive socialization
Is part of: STEPP: socialinė teorija, empirija, politika ir praktika = Social theory, empirics, policy and practice. , Nr. 7 (2013)
Extent: p. 108-118
Date: 2013
Keywords: Neformalusis ugdymas;Neformalusis vaikų švietimas;Pozityvioji socializacija;Non-formal education;Non-formal education of children;Positive socialization
Abstract: Tyrimu siekiama išsiaiškinti neformaliojo ugdymo prielaidas pozityviojoje socializacijoje, nustatyti, kas trukdo užtikrinti sėkmingą vaikų neformalųjį ugdymą ir kokios neformaliojo ugdymo veiklos gerinimo galimybės leistų tikėtis veiksmingų pokyčių. Tyrimo uždaviniams atskleisti pasirinktos dvi respondentų grupės: mokytojai ir tėvai. Tyrimo rezultatai parodė, kad gerai organizuotas vaikų ir jaunimo neformalusis ugdymas ir laisvalaikio užimtumas yra būtina jaunosios kartos socializavimosi sąlyga. Būtina tobulinti neformaliojo ugdymo veiklos finansavimo tvarką. Sukurti bendrą informacinę neformaliojo ugdymo sistemą. Didinti neformaliojo ugdymo prieinamumą, siekti visų vaikų dalyvavimo būrelių veikloje
Recently, numerous discussions about the importance of informal teaching in Lithuania have emerged. Nonetheless, various researches and the practical situation reveal the poor variety of out-of-class activities for children and provides for non-formal teaching activities that dissatisfy schoolchildren needs. The objectives of this research were to disclose the theoretical background of the non-formal teaching in the positive socialization, to determine what are the exact preconditions of a successful establishment of the nonformal teaching process for children, and to point out the improvement possibilities of non-formal teaching. Scholars emphasize the importance of non-formal teaching for creativeness and the important activities that influence the values and a positive socialization of a person. To organize qualitative leisure time activities of children and their motivation, participation are essential pedagogical issues in Lithuania and other countries. The objective of the present research was to expose the importance of non-formal education for the positive socialization of children
Internet: http://www.vu.lt/leidyba//dokumentai/zurnalai/STEPP/STEPP%202013%207/108_skirmantiene.pdf
Affiliation(s): Vytauto Didžiojo universitetas
Švietimo akademija
Appears in Collections:Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml8.3 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats

Page view(s)

40
checked on Mar 30, 2020

Download(s)

8
checked on Mar 30, 2020

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.