Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/97045
Type of publication: Straipsnis kitose duomenų bazėse / Article in other databases (S4)
Field of Science: Visuomenės sveikata / Public health (M004)
Author(s): Proškuvienė, Regina;Ustilaitė, Stasė;Bulkaitė, Lina
Title: Vilniaus apskrities mokytojų požiūris į ugdymosi aplinkos veiksnius ir sveikatinimo veiklą
Other Title: Attitude of Vilnius county teachers towards environmental factors and health promotion activity
Is part of: Visuomenės sveikata = Public health : mokslo darbai. , Nr. 2 (61) (2013)
Extent: p. 96-103
Date: 2013
Keywords: Mokytojai;Požiūris;Aplinkos veiksniai;Sveikata;Teachers;Attitude;Environment factors;Health
Abstract: Tyrimo tikslas – įvertinti Vilniaus apskrities bendrojo ugdymo mokyklų mokytojų požiūrį į ugdymosi aplinkos veiksnius ir sveikatinimo veiklą. Metodai. Vilniaus apskrities bendrojo ugdymo mokyklų mokytojų požiūrio tyrimas atliktas 2011 m. gruodžio–2012 m. vasario mėnesiais. Taikant tikimybinę atsitiktinę respondentų atranką apklausti 559 Vilniaus apskrities įvairių bendrojo ugdymo mokyklų mokytojai. Klausimyną sudarė klausimai, atspindintys mokytojų požiūrį į fizinę ir psichosocialinę mokyklos aplinką, sveikatos ugdymo būklę, kliūtis saugiai ir sveikai aplinkai kurti, paties mokytojo dalyvavimą sveikatos ugdymo veikloje. Rezultatai. Tyrimas parodė, kad mokytojai fizinę, o ypač psichosocialinę ugdymosi aplinką laiko svarbia mokinių sveikatai ir saugumui užtikrinti. Pagrindinės problemos, su kuriomis susiduria mokykla kurdama ugdymosi aplinką, – materialinių išteklių stoka, nepakankamas mokyklos bendruomenės pasirengimas vykdyti smurto ir priklausomybių prevencinę veiklą, gerų tarpusavio santykių ir kvalifikuotų mokytojų trūkumas. Ugdymosi aplinką blogina dažnas mokinių
The aim – to evaluate attitude of Vilnius county teachers towards environmental factors and health promotion activity. Methods. Research on attitude of teachers towards factors affecting learners‘ health and safety was carried out in December – February, 2011-2012. 559 teachers working at secondary schools of Vilnius district were interviewed applying probabilistic random selection. The questionnaire consisted of questions that reflected teachers‘ attitude towards physical, psychosocial school environment, health education status, barriers that hinder the development of safe and healthy environment, and the teacher‘s participation in health promotion activities. Results. The study showed that teachers consider both physical and psychosocial environment important to secure students’ health and safety. The main problems faced by schools creating learning environment is the lack of material resources, the lack of preparedness of the school community towards violence and addiction prevention, and the lack of good relationships and qualified teachers. Learning environment is usually worsened because of cases of smoking, absenteeism, emotional violence, insecurity, lack of activities after lessons. Teachers draw attention to the lack of care of children in families, shortage of healthy lifestyle skills, poor family financial circumstances
Internet: http://www.hi.lt/images/VS%202(61)%20ORIG%20S%20Vilniaus%20apskrities%20mokytojai.pdf
Affiliation(s): Mykolo Romerio universitetas
Vytauto Didžiojo universitetas
Švietimo akademija
Appears in Collections:Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml9.63 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats

Page view(s)

58
checked on Mar 30, 2020

Download(s)

6
checked on Mar 30, 2020

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.