11–12 klasės mokinių informuotumas sveikatos klausimais: mokinių, tėvų ir mokytojų požiūris
Date |
---|
2011 |
Straipsnyje analizuojama 11 – 12 klasės mokinių vienas iš sveikatos saugojimo ir stiprinimo kompetencijos komponentų – jų informuotumas įvairiomis sveikatos temomis. Labai svarbu, kad mokiniai sveikatos žinias gautų iš patikimų informacijos šaltinių, mokėtų paneigti mitus, vadovautis moksliškai pagrįstomis žiniomis, patys gebėtų naudotis tinkamais sveikatos informacijos šaltiniais. Sveikatos žinios turi būti savalaikės, atitikti ugdytinių amžių, suvokimo galimybes. Anketinės apklausos būdu ir taikant trianguliacijos principą, apklausti visų Lietuvos apskričių įvairių miestų, miestelių ir kaimų vidurinių bendrojo lavinimo mokyklų 11 – 12 klasių mokiniai, jų tėvai ir su šiomis klasėmis dirbantys mokytojai. Tyrimo rezultatai rodo, kad mokyklą baigiančių mokinių informuotumas daugelių sveikatos temų yra nepakankamas.
The aim of this paper was to analyze one of the components of the health promotion competence, i.e. awareness in different health subjects among Lithuanian secondary school students of 11-12 grades. Knowledge is important components of student's health competence that helps to form positive attitudes, values, to determine the priorities, to get wise and respond properly when facing the challenges of modern society. Health knowledge has to be timely, correspond to student's age, perception abilities. Importantly, children get health information from reliable sources, can deny myths, follow the scientifically grounded information, are able to use proper health information sources themselves. The study design was planed thus to revel comprehensively study subject following the triangular principal, i.e. anonymous questionnaires were distributed to students, teachers and parents. The study sample represents Lithuanian schoolchildren who attended 11l-12th form of secondary schools in all Lithuanian districts. Urban and rural representatives were included. In total the study population consisted of 1035 students, 352 teachers and 463 parents. The study results showed that the awareness in many health topics of students who are graduating from secondary schools is not sufficient. The most important subjects in which students lack health information are stress