Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/96701
Type of publication: Straipsnis kituose recenzuojamuose leidiniuose / Article in other peer-reviewed editions (S5)
Field of Science: Edukologija / Education (S007)
Author(s): Česnavičienė, Jūratė;Juškelienė, Vida;Ustilaitė, Stasė;Raslanas, Algirdas
Title: 11–12 klasės mokinių informuotumas sveikatos klausimais: mokinių, tėvų ir mokytojų požiūris
Other Title: Health awareness of 11–12th grades students: attitude of students, parents and teachers
Is part of: Taikomieji tyrimai studijose ir praktikoje = Applied research in studies and practice. , Nr. 5 (2011)
Extent: p. 92-99
Date: 2011
Keywords: 11–12 klasių mokiniai;Sveikatos saugojimo ir stiprinimo kompetencija;Mokinių informuotumas;11–12 form students;Health promotion competence;Student's health awareness
Abstract: Straipsnyje analizuojama 11 – 12 klasės mokinių vienas iš sveikatos saugojimo ir stiprinimo kompetencijos komponentų – jų informuotumas įvairiomis sveikatos temomis. Labai svarbu, kad mokiniai sveikatos žinias gautų iš patikimų informacijos šaltinių, mokėtų paneigti mitus, vadovautis moksliškai pagrįstomis žiniomis, patys gebėtų naudotis tinkamais sveikatos informacijos šaltiniais. Sveikatos žinios turi būti savalaikės, atitikti ugdytinių amžių, suvokimo galimybes. Anketinės apklausos būdu ir taikant trianguliacijos principą, apklausti visų Lietuvos apskričių įvairių miestų, miestelių ir kaimų vidurinių bendrojo lavinimo mokyklų 11 – 12 klasių mokiniai, jų tėvai ir su šiomis klasėmis dirbantys mokytojai. Tyrimo rezultatai rodo, kad mokyklą baigiančių mokinių informuotumas daugelių sveikatos temų yra nepakankamas
The aim of this paper was to analyze one of the components of the health promotion competence, i.e. awareness in different health subjects among Lithuanian secondary school students of 11-12 grades. Knowledge is important components of student's health competence that helps to form positive attitudes, values, to determine the priorities, to get wise and respond properly when facing the challenges of modern society. Health knowledge has to be timely, correspond to student's age, perception abilities. Importantly, children get health information from reliable sources, can deny myths, follow the scientifically grounded information, are able to use proper health information sources themselves. The study design was planed thus to revel comprehensively study subject following the triangular principal, i.e. anonymous questionnaires were distributed to students, teachers and parents. The study sample represents Lithuanian schoolchildren who attended 11l-12th form of secondary schools in all Lithuanian districts. Urban and rural representatives were included. In total the study population consisted of 1035 students, 352 teachers and 463 parents. The study results showed that the awareness in many health topics of students who are graduating from secondary schools is not sufficient. The most important subjects in which students lack health information are stress
Internet: https://hdl.handle.net/20.500.12259/96701
Affiliation(s): Vytauto Didžiojo universitetas
Švietimo akademija
Appears in Collections:Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml7.81 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats

Page view(s)

6
checked on Aug 16, 2019

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.