Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/96514
Type of publication: Straipsnis kituose recenzuojamuose leidiniuose / Article in other peer-reviewed editions (S5)
Field of Science: Filologija / Philology (H004)
Author(s): Dvilevič, Barbara
Title: Ogłoszenia matrymonialne w prasie wileńskiej początku XX wieku
Other Title: Matrimonialiniai skelbimai XX a. pradžios Vilniaus spaudoje
Matrimonial classifieds in Vilnius press in the beginning of 20th century
Is part of: Tożsamość na styku kultur = Tapatybė kultūrų sankirtoje. T. 2. Vilnius : Edukologija, 2011
Extent: P. 263-272
Date: 2011
Keywords: Matrimonialinis (santuokinis) skelbimas;Vilniaus spauda;Leksika;Matrimonial (marriage) classified;Vilnius press;Vocabulary
ISBN: 9789955206934
Abstract: Šio straipsnio tema - tai matrimonialinių skelbimų kalba Vilniaus spaudoje, kurie pasirodė per pirmus tris XX a. dešimtmečius. Analizuojami skelbimai pasirinkti iš laikraščių „Gazeta Krajovva", „Gazeta Wilenska", „Goniec Poranny Wilenski" ir iš savaitraščio „Wilnianka". Skelbimus rašė pagrinde jauni abiejų lyčių nesusituokę žmonės. Dauguma skelbimų tai gan ilgi tekstai, kuriuose pastebima dviejų rūšių naracija - trečiojo ir pirmojo asmens naracija, taip pat įvairios digresijos apie laimę, gyvenimo prasmę bei frazeologizmai. Skelbimuose nėra leksikos susijusios su seksualine sfera, žmogaus išvaizdos aprašymas yra bendro pobūdžio. Labiau diferencijuota leksika pasižymi psichinių savybių, užsiėmimų, materialinės padėties aprašymai. Tačiau turtingesnis kalbos atžvilgiu yra potencialaus partnerio norimų savybių ir vertybių aprašymas
This article deals with the language of matrimonial classifieds published in the press of Vilnius in the first three decades of the 20th century. The advertisements analysed have been selected from the dailies "Gazeta Krajowa", "Gazeta Wileriska" and "Goniec Poranny Wilenski", and from the weekly "Wilnianka". The authors were mostly young singles of both genders. Most ads include rather long texts with two types of narration, i.e. the third-person or the first-person narration, as well as various digressions about happiness and the meaning of life, and idioms. The advertisements do not contain any language of sexual nature, and the descriptions of personal appearance are general in character. The language used to describe mental characteristics, occupations and circumstances is more differentiated. However, the descriptions of preferred characteristics of a potential partner and his or her values are far richer in vocabulary terms
Internet: https://hdl.handle.net/20.500.12259/96514
Affiliation(s): Vytauto Didžiojo universitetas
Švietimo akademija
Appears in Collections:Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml6.29 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats

Page view(s)

42
checked on Mar 30, 2020

Download(s)

10
checked on Mar 30, 2020

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.