Use this url to cite ETD: https://hdl.handle.net/20.500.12259/93225
Options
Šešiamečių vaikų iš dvikalbės aplinkos lietuvių kalbos gebėjimų raiška lietuviškose ikimokyklinio ugdymo institucijose
Field of Science
Filologija / Philology (H004)
Type of publication
type::text::thesis::master thesis
Title
Šešiamečių vaikų iš dvikalbės aplinkos lietuvių kalbos gebėjimų raiška lietuviškose ikimokyklinio ugdymo institucijose
Other Title
Lithuanian language skills development in Lithuanian preschool education institutions for six-year-olds from a bilingual environment
Author
Karpuškaitė, Ingrida |
Advisor
Extent
196 p.
Date Issued
2019-06-03
Abstract
Magistro darbe nagrinėjama lietuvių kalbos gebėjimų raiška lietuviškose ikimokyklinio ugdymo institucijose. Tyrimo tikslas – ištirti ikimokyklinio ugdymo institucijose su priešmokyklinio amžiaus vaikais dirbančių pedagogų požiūrį į šešiamečių vaikų iš dvikalbės aplinkos lietuvių kalbos gebėjimus.
Darbe išanalizuota ir susisteminta Lietuvos ir užsienio autorių mokslinė literatūra vaikų kalbos raidos, kalbos išmokimo ir dvikalbystės temomis bei oficialūs švietimo institucijų dokumentai. Atliktas kokybinis tyrimas – pusiau struktūruotas interviu, kurio duomenys analizuoti turinio analizės (content analysis) metodu.
Interviu metu buvo apklausta 11 Vilniaus apskrities ikimokyklinio ugdymo institucijose su šešerių metų (priešmokyklinio) amžiaus vaikais dirbančių pedagogų.
Empirinėje dalyje nagrinėjamas vaikų iš dvikalbės aplinkos paplitimas, sunkumai, su kuriais, ikimokyklinio ugdymo institucijose su priešmokyklinio amžiaus vaikais dirbančių pedagogų požiūriu susiduria vaikai iš dvikalbės aplinkos, veiksniai, sąlygojantys vaikų iš dvikalbės aplinkos lietuvių kalbos gebėjimus bei ikimokyklinio ugdymo institucijose su priešmokyklinio amžiaus vaikais dirbančių pedagogų kvalifikacijos atitiktis dirbti su vaikais iš dvikalbės aplinkos.
Svarbiausios empirinio tyrimo išvados:
1. Dažniausiai vaiko iš dvikalbės aplinkos šeimoje, be lietuvių kalbos, yra kalbama rusų kalba;
2. Vaikai iš dvikalbės aplinkos, ikimokyklinio ugdymo institucijose su priešmokyklinio amžiaus vaikais dirbančių pedagogų požiūriu, patiria sunkumų bendraudami lietuvių kalba tiek kalbiniame, tiek ir komunikaciniame lygmenyse;
3. Vaikų iš dvikalbės aplinkos lietuvių kalbos gebėjimai skiriasi priklausomai nuo to, ar jo abu tėvai kalba kita negu lietuvių kalba, ar vienas iš tėvų kalba lietuviškai, o kitas – kita kalba;
4. Daugumos ikimokyklinio ugdymo institucijose dirbančių pedagogų kvalifikacijos atitiktis dirbti su vaikais iš dvikalbės aplinkos bei ugdyti jų lietuvių kalbos gebėjimus yra nepakankama.
Darbe išanalizuota ir susisteminta Lietuvos ir užsienio autorių mokslinė literatūra vaikų kalbos raidos, kalbos išmokimo ir dvikalbystės temomis bei oficialūs švietimo institucijų dokumentai. Atliktas kokybinis tyrimas – pusiau struktūruotas interviu, kurio duomenys analizuoti turinio analizės (content analysis) metodu.
Interviu metu buvo apklausta 11 Vilniaus apskrities ikimokyklinio ugdymo institucijose su šešerių metų (priešmokyklinio) amžiaus vaikais dirbančių pedagogų.
Empirinėje dalyje nagrinėjamas vaikų iš dvikalbės aplinkos paplitimas, sunkumai, su kuriais, ikimokyklinio ugdymo institucijose su priešmokyklinio amžiaus vaikais dirbančių pedagogų požiūriu susiduria vaikai iš dvikalbės aplinkos, veiksniai, sąlygojantys vaikų iš dvikalbės aplinkos lietuvių kalbos gebėjimus bei ikimokyklinio ugdymo institucijose su priešmokyklinio amžiaus vaikais dirbančių pedagogų kvalifikacijos atitiktis dirbti su vaikais iš dvikalbės aplinkos.
Svarbiausios empirinio tyrimo išvados:
1. Dažniausiai vaiko iš dvikalbės aplinkos šeimoje, be lietuvių kalbos, yra kalbama rusų kalba;
2. Vaikai iš dvikalbės aplinkos, ikimokyklinio ugdymo institucijose su priešmokyklinio amžiaus vaikais dirbančių pedagogų požiūriu, patiria sunkumų bendraudami lietuvių kalba tiek kalbiniame, tiek ir komunikaciniame lygmenyse;
3. Vaikų iš dvikalbės aplinkos lietuvių kalbos gebėjimai skiriasi priklausomai nuo to, ar jo abu tėvai kalba kita negu lietuvių kalba, ar vienas iš tėvų kalba lietuviškai, o kitas – kita kalba;
4. Daugumos ikimokyklinio ugdymo institucijose dirbančių pedagogų kvalifikacijos atitiktis dirbti su vaikais iš dvikalbės aplinkos bei ugdyti jų lietuvių kalbos gebėjimus yra nepakankama.
The master's thesis analyzes the development of Lithuanian language skills in Lithuanian preschool education institutions. The aim of this paper is to research preschool teachers‘ position towards Lithuanian language skills of six-year-olds from a bilingual environment.
The analysis of Lithuanian and foreign studies on relevant topics, such as language development, learning and teaching, bilingualism and multilingualism is presented. In order to reach the aim a qualitative study was carried out. Semi-structured interview was chosen as the method to gather data. There were 11 teachers working in pre-school education institutions in Vilnius County who educate six-year-old children interviewed. Collected data was analyzed using Content-Analysis method.
The empirical part of this paper deals with the prevalence of children from bilingual environment, difficulties that children from bilingual environment, from the point of view of teachers working in pre-school education institutions, face while learning to communicate and communicating in lithuanian, factors that determine lithuanian language skills of children from bilingual environment and teachers' qualification to teach children from a bilingual environment lithuanian language.
The main research conclusions:
1. The study showed that the most common language of a bilingual child besides Lithuanian is Russian;
2. According to teachers working in pre-school education institutions children from bilingual environment experience difficulties while communicating in Lithuanian at both linguistic and communicative levels;
3. Lithuanian language abilities of children from a bilingual environment differ depending on whether both parents speak a language other than Lithuanian, or one of them speaks Lithuanian, and another one in language other than Lithuanian;
4. Teachers working in preschool education institutions are not qualified enough to educate children from a bilingual environment and teach them Lithuanian language.
The analysis of Lithuanian and foreign studies on relevant topics, such as language development, learning and teaching, bilingualism and multilingualism is presented. In order to reach the aim a qualitative study was carried out. Semi-structured interview was chosen as the method to gather data. There were 11 teachers working in pre-school education institutions in Vilnius County who educate six-year-old children interviewed. Collected data was analyzed using Content-Analysis method.
The empirical part of this paper deals with the prevalence of children from bilingual environment, difficulties that children from bilingual environment, from the point of view of teachers working in pre-school education institutions, face while learning to communicate and communicating in lithuanian, factors that determine lithuanian language skills of children from bilingual environment and teachers' qualification to teach children from a bilingual environment lithuanian language.
The main research conclusions:
1. The study showed that the most common language of a bilingual child besides Lithuanian is Russian;
2. According to teachers working in pre-school education institutions children from bilingual environment experience difficulties while communicating in Lithuanian at both linguistic and communicative levels;
3. Lithuanian language abilities of children from a bilingual environment differ depending on whether both parents speak a language other than Lithuanian, or one of them speaks Lithuanian, and another one in language other than Lithuanian;
4. Teachers working in preschool education institutions are not qualified enough to educate children from a bilingual environment and teach them Lithuanian language.
Language
Lietuvių / Lithuanian (lt)
Defended
Taip / Yes
Access Rights
Prieiga intranete / Intranet Access
File(s)ingrida_karpuskaite_md.pdf (1.16 MB) Intranet Accessuntil 2024-06-03