Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/92041
Type of publication: Straipsnis kitose duomenų bazėse / Article in other databases (S4)
Field of Science: Aplinkos inžinerija / Environmental engineering (T004)
Author(s): Dičiūnaitė - Rauktienė Rūta;Valčiukienė, Jolanta;Parsova, Velta;Malienė, Vida
Title: Analysis of environmental quality of pedestrian zones in Lithuanian cities
Other Title: Pėsčiųjų zonų aplinkos kokybės analizė Lietuvos miestuose
Is part of: Žemės ūkio mokslai. , 2018, t. 25, nr. 2
Extent: p. 108-115
Date: 2018
Keywords: pėsčiųjų zonos;aplinkos kokybė;tarša;triukšmas;pedestrian zones;environmental quality;pollution;noise
Abstract: Sparčiai augant urbanizacijos lygiui, automobilizacijai, didėja ir aplinkos tarša bei triukšmas. Tai neigiamai veikia aplinkos kokybę ir gyventojų sveikatą. Siekdamos sumažinti neigiamą poveikį aplinkai, nemažai šalių planuoja visiškai arba iš dalies atsisakyti / riboti transporto priemonių eismą miesto centruose, plėsti ir kurti pėsčiųjų zonas. Lietuvos didžiuosiuose miestuose (Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje) nors pėsčiųjų zonos iš dalies atribotos nuo transporto eismo, tačiau jose triukšmas viršija, o tarša siekia aukščiausią leistiną normą, kuri sparčiai augant automobilizacijai, ypač piko ar didesnių renginių metu, gali viršyti leistinas normas. Nustatyta, kad ypač Kauno ir Klaipėdos miestų pėsčiųjų zonose svarbu skirti daugiau dėmesio aplinkosaugai. Atsižvelgiant į esamos padėties analizę ir ekspertų nuomonę, svarbu uždrausti arba bent riboti (pvz., savaitgaliais) automobilių eismą šalia pėsčiųjų zonų esančiose gatvėse
The rapidly growing level of urbanisation and automobilization in large cities as well as nearby towns, townships and villages increases the environmental pollution and noise that in turn negatively influence environmental quality and the health of residents. In order to reduce the negative influence on the environment especially in large cities, a great number of countries are planning to fully or partially stop using/restrict the use of vehicles in city centres by developing and creating pedestrian zones. Although pedestrian zones in large Lithuanian cities (Vilnius, Kaunas and Klaipėda) are partially isolated from vehicle traffic, the noise in such zones exceeds and the pollution reaches the highest permissible limits, which may be surpassed due to the increasing automobilization during rush hours or larger events. Having carried out the research, it was determined that it is vital to pay more attention to the factors of environmental protection, especially in the pedestrian zones located in Kaunas and Klaipėda cities. Therefore, in order to improve environmental quality based on the analysis of the current situation and the expert opinion, it is important to ban or partially restrict (at least on weekends) car traffic in adjacent streets as well as the pedestrian zones themselves
Internet: http://www.lmaleidykla.lt/ojs/index.php/zemesukiomokslai/article/view/3756
http://www.lmaleidykla.lt/ojs/index.php/zemesukiomokslai/article/view/3756
Affiliation(s): Vytauto Didžiojo universitetas
Žemės ūkio akademija
Appears in Collections:Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml8.62 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record

Page view(s)

56
checked on Mar 30, 2020

Download(s)

8
checked on Mar 30, 2020

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.