Use this url to cite publication: https://hdl.handle.net/20.500.12259/87445
Options
Interaction process between strip-tillage equipment, plant residues and soil
Type of publication
Straipsnis kitoje duomenų bazėje / Article in other database (S4)
Title
Interaction process between strip-tillage equipment, plant residues and soil
Other Title
Juostinio žemos dirbimo mašinos, augalinių liekanų ir dirvos sąveikos tyrimai
Is part of
ISB-INMA TEH' 2014 : Agricultural and Mechanical Engineering : International Symposium, 30th - 31th October, 2014. Bucharest, 2014
Date Issued
Date Issued |
---|
2014 |
Publisher
Bucharest, 2014
Is Referenced by
Extent
p. 9-14
Field of Science
Abstract
This article presents the experimental research results on the interaction between the working parts of strip-tillage equipment, soil and plant residues. The aim was to substantiate the working process of the row cleaners of strip-tillage equipment by changing different technological parameters of the equipment. The experimental investigations were carried out by changing the position angle of the row cleaners, the gap between row cleaner discs and driving speed from 4 to 7 km·h-1. The experimental research established that the greatest amount (about 79%) of plant residues are cleaned when the position angle of the cleaner discs is 22.5° and about 59% of residues are cleaned when the angle is 15°. The gap between the cleaner discs has essential influence on plant residue cleaning. The research showed that the increase of driving speed increased the range of plant residue cleaning from the tilled strip centre. The greatest cleaning range (about 420 mm) was achieved at a 7km·h-1 driving speed.
Šiame straipsnyje pateikti juostinio žemės dirbimo mašinos darbinių dalių sąveikos su dirva ir augalinėmis derliaus liekanomis eksperimentinių tyrimų rezultatai. Buvo siekiama pagrįsti juostinio žemės dirbimo mašinos diskinių nužertuvų darbo procesą, keičiant įvairius mašinos technologinius parametrus. Eksperimentiniai tyrimai vykdyti keičiant nužertuvų diskų padėties kampą, tarpą tarp nužertuvų diskų ir mašinos važiavimo greitį nuo 4 iki 7 km·h-1. Eksperimentiniais tyrimais nustatyta, kad daugiausia (apie 79%) augalinių liekanų nužeriama, kai nužertuvų diskų padėties kampas 22,5°, ir apie 59% liekanų nužeriama, kai kampas – 15°. Tarpas tarp nužertuvų diskų daro esminę įtaką augalinių liekanų nužėrimui. Tyrimai parodė, kad didinant važiavimo greitį augalinių liekanų nužėrimo atstumas nuo įdirbtos juostos centro didėja. Didžiausias nužėrimo atstumas (apie 420 mm) buvo gautas esant 7 km·h-1 važiavimo greičiui.
Type of document
type::text::journal::journal article::research article
Language
Anglų / English (en)
Coverage Spatial
Rumunija / Romania (RO)