3-5 metų vaiko gebėjimo valdyti emocijas ir ryšio su darželio auklėtoju reikšmė jo psichologiniam-socialiniam funkcionavimui
Butauskaitė, Ieva |
Tyrimo tikslas – ištirti, kaip 3-5 metų vaiko gebėjimas valdyti emocijas bei auklėtojo-vaiko ryšys yra susijęs su jo psichologiniu-socialiniu funkcionavimu. Tyrime dalyvavo 3-5 metų amžiaus vaikų tėvai (viso 144: 5 tėčiai ir 138 mamos, viena globėja) ir auklėtojai (28). Jie užpildė klausimynus apie 75 berniukus ir 69 mergaites, lankančius Lietuvos lopšelius-darželius. Tėvai pildė anoniminę apklausą apie jų vaiko psichologinį-socialinį funkcionavimą (Vaiko elgesio aprašas; Achenbach & Rescorla, 2000) ir gebėjimą valdyti emocijas (Emocijų reguliavimo klausimynas; Shields & Cicchetti, 1998). Auklėtojai pildė anoniminį klausimyną apie jų ryšį su vaiku (Vaiko-pedagogo ryšio skalė; Pianta, 2001). Tiriamiesiems buvo užduodami papildomi socialiniai-demografiniai klausimai. Tyrimo rezultatai parodė, jog jaunesni vaikai yra emocionalesni, o emociškai labilūs/negatyvūs ir žemą gebėjimą valdyti emocijas turintys vaikai yra ir labiau nerimastingi. Žemesnį gebėjimą valdyti emocijas ir mažesnį artimą ryšį su auklėtoju turintys vaikai yra labiau užsisklendę. Taip pat jaunesnės mergaitės, kurioms būdingas aukštesnis emocijų labilumas/negatyvumas, turi daugiau miego sunkumų. Jaunesni vaikai, turintys mažesnį artimą ryšį su auklėtoju ir aukštesnį emocijų labilumą/negatyvumą, turi labiau išreikštą agresyvumą. Paaiškėjo, jog 3-5 metų vaiko mažesnis gebėjimas valdyti emocijas yra mediatorius tarp nestipraus artimo ryšio su auklėtoju, ir žemesnio vaiko psichologinio-socialinio funkcionavimo. O vaiko emocijų labilumas/negatyvumas yra mediatorius tarp konfliktiško auklėtojo-vaiko ryšio ir žemesnio jo psichologinio-socialinio funkcionavimo. Konfliktiškas auklėtojo-vaiko ryšys prognozuoja žemą psichologinį-socialinį funkcionavimą tiesiogiai ir netiesiogiai – per mediatorių, mažesnį gebėjimą valdyti emocijas.
The aim of this study was to investigate how 3-5 years old child ability to control emotions and teacher-child relationship is connected to his/her psychological-social functioning. There were 144 parents (138 mothers, 5 fathers and 1 caregiver) and 28 preschool teachers of children aged 3 to 5 participated in the investigation. They filled questionnaires of 75 boys and 69 girls who are attending a preschool in Lithuania. Parents completed anonymous questionnaire about their child‘s psychological-social functioning (Child Behavior Checklist for ages 1,5–5; Achenbach & Rescorla, 2000) and ability to control his/her emotions (Emotion Regulation Checklist; Shields & Cicchetti, 1998). Preschool teachers completed anonymous questionnaires about their relationship with a child (Student–Teacher Relationship Scale; Pianta, 2001). Moreover, participants answered social-demographic questions. Research results has shown that younger children are more emotional and children who are emotionally labile/negative, have low ability of emotion control are more anxious. Having low ability of emotion control and lower close preschool teacher-child relationship causes more reticence. Also, younger girls with higher emotion lability/negativity have more sleep problems. Younger children who have lower closeness with the preschool teacher and higher emotion lability/negativity are more agressive. What is more, lower ability to control emotions is a mediator between a low close preschool teacher-child relationship and lower psychological-social functioning. Emotion lability/negativity is a mediator between conflicting preschool teacher-child relationship and lower child’s psychological-social functioning. Conflicting preschool teacher-child relationship affects low child’s psychological-social functioning directly and indirectly over mediator - lower ability to control emotions.