Use this url to cite publication: https://hdl.handle.net/20.500.12259/62300
Options
The attitude of Lithuanian students towards the values of Olympism
Type of publication
Straipsnis kitoje duomenų bazėje / Article in other database (S4)
Title
The attitude of Lithuanian students towards the values of Olympism
Other Title
Lietuvos studentų požiūris į olimpines vertybes
Is part of
Sporto mokslas : Lietuvos edukologijos universiteto, Lietuvos sporto universiteto, Lietuvos olimpinės akademijos žurnalas. , 2016, Nr.4 (86)
Journal Title
Journal Issue Title
Date Issued
Date Issued | Issue | Start Page | End Page |
---|---|---|---|
2016 | 4 | 73 | 80 |
Is Referenced by
Extent
p. 73-80
Field of Science
Abstract
It was found that Lithuanian students tend to assign those values to Olympism that are connected with human values and social virtues. The least important values are connected with personal development. So firstly, students associate Olympism mostly with honesty, then they relate it as a way of respect, cultural awareness, optimism, strength of the will, generosity, tolerance towards other nations, etc. Such results are determined by opinion about the Olympic Games itself. When analysing research results, it has emerged that social values, bonded with Olympism, are important for the students. They find it very important: the sense of community, heartiness, goodness, better world, gentlemanly behaviour, body and mind harmony, etc. As the least connected thing with the Olympic Games was named personal development, artifullness, career, collaboration, etc. It was found that the students, who have had Olympism classes at university, better understood the Olympic values and regulations. Olympism programs are held for schoolchildren but not for students in Lithuania. There is no system that would involve the Olympic Movement. The students shall experience Olympism through learning, Olympic education, sport competitions and also through the sense of the beauty of sport, alternation, depth of emotions and feelings, bless and underlying of strength of values. Students, as young people, are full of enthusiasm, energy, drive for improvement and learning. They admire the Olympians and Olympic heroes and their deeds. Thus, this shall be used to open the system of the Olympism values.
Mūsų nuomone, universitetai yra pagrindinė terpė, kur pirmiausia turėtų būti įgyvendinama olimpinė programa, nes jei studentai bus labiau susiję su olimpiniu sąjūdžiu, turės daugiau žinių, tai jie savo žinias, idėjas galės perteikti vaikams. Mokslinės literatūros analizė padėjo geriau suprasti vertybinių nuostatų reikšmę, olimpizmo ir olimpinio švietimo sampratą, suvokti vertybinių nuostatų ypatumus ir įsigilinti, kaip sportinė veikla veikia vertybines nuostatas ir kultūrą. Tyrimo tikslas – išanalizuoti olimpinį švietimą Lietuvos ir kaimyninių šalių universitetuose, išsiaiškinti Lietuvos studentų požiūrį į vertybes. Buvo apklausta 218 studentų iš 16 Lietuvos aukštųjų mokyklų. 51 % apklaustųjų buvo moterys (111), 49 % – vyrai (107). Tyrimo grupė buvo pasirinkta atsitiktinai – klausimynas buvo platinamas Vilniaus, Kauno, Klaipėdos ir Šiaulių aukštosiose mokyklose. Pagrindinė dalis buvo skirta studentų požiūriui į olimpines vertybes tirti. Tuo tikslu buvo pateikti trys blokai teiginių, kurie sudarė bendrą 52 vertybių sąrašą. Statistinėms procedūroms atlikti naudotasi „SPSS 15 for Windows“ programa. Kiekybiniams tyrimo duomenims analizuoti taikyti įvairūs statistinės analizės metodai. Vidinis klausimynų skalių suderinamumas nustatytas skaičiuojant Cronbacho alfa (Cronbach‘s alpha) koeficientą. Studentų požiūrio į olimpines vertybes klausimų struktū- ra įvertinta naudojant esminių komponentų išskyrimo ir Varimax veiksnių pasukimo būdą. Skirtumai laikyti statistiškai patikimais, esant ne didesnei kaip 5 % paklaidai (p < 0,05). Ryšys laikytas statistiškai patikimu, esant ne didesnei kaip 5 % paklaidai (p < 0,05). Lietuvos studentai prie svarbiausių priskiria vertybes, susijusias su žmogiškomis vertybėmis, ir socialines dorybes, susijusias su olimpizmu.
Mažiausiai svarbios su asmeniniu tobulėjimu susijusios vertybės. Taigi, analizuojant gautus duomenis paaiškėjo, kad studentai su olimpizmu labiausiai sieja sąžiningumą, abipusę pagarbą, kultūrinį supratimą, optimizmą, valios stiprumą, kilnumą, toleranciją kitoms tautoms ir kita. Tokius rezultatus lemia nuomonė apskritai apie olimpines žaidynes. Be to, studentams svarbios ir socialinės dorybės, susijusios su olimpizmu. Jiems svarbu jaunimo bendrumas, nuoširdumas, dorybės, geresnis pasaulis, džentelmeniškas elgesys, kūno ir proto harmonija. Mažiausiai su olimpinėmis žaidynėmis studentai sieja asmeninio tobulėjimo siekimą, gudrumą, karjerą, bendradarbiavimą. Pirmiausia studentai olimpizmą turi patirti per mokymąsi, olimpinį švietimą, sporto varžybas, taip pat pajusti sporto grožį, emocijų ir jausmų kaitą, gylį, palaimą ir vertybių pamatinį tvirtumą. Studentai – jauni žmonės, jie yra kupini entuziazmo, energijos, noro tobulėti, mokytis. Jie žavisi olimpiečiais ir olimpiniais didvyriais, jų poelgiais. Todėl tuo reikia pasinaudoti, atskleidžiant olimpizmo vertybių sistemą.
We think that universities are the main medium where Olympic program should be implemented primarily as, if students are more concerned with the Olympic Movement or are aware of it, they pass on their knowledge and ideas to children. First of all, we examined the literature sources. Scientific literature analysis let us easier to understand the importance of moral values, Olympism and Olympic education as well as to reveal the peculiarities of moral values and absorb, how sport activity influence moral attitudes and culture. The aim of the study was to investigate Olympic education in Lithuanian universities and in neighbour countries and to identify Lithuanian students’ attitude towards Olympic values. We have interviewed 218 students from 16 higher education schools of Lithuania. 51% of the interviewed were female (111) and 49% - male (107). The research group was chosen randomly as the questionnaire was distributed in Vilnius, Kaunas, Klaipeda and Siauliai higher education schools. The main part is devoted to investigate students’ attitudes towards Olympism values. The examination of attitudes towards Olympic values consisted of three blocks of claims, which formed a common list of 52 values. For the statistical procedures, there was SPSS 15 for Windows via the setting used. For the analysis of quantitative research data, various statistical analysis methods were used as well. Inside compatibility questionnaire scales were determined by counting the Cronbach’s Alpha coefficient. Students’ attitude towards the values of Olympic structure was estimated using the essential components of extraction and Varimax factor rotation method. Differences were considered statistically reliable at a maximum of 5% of error (p<0,05). The link is considered to be statistically significant at a wider than 5% of error (p<0,05).
Type of document
type::text::journal::journal article::research article
Language
Anglų / English (en)
Coverage Spatial
Lietuva / Lithuania (LT)