Paauglių elgesio ir emocijų sunkumų sąsajos su negatyviomis automatinėmis mintimis
Date |
---|
2018 |
Vaiko elgesio ar (ir) emocijų sunkumai trukdo jo asmenybės plėtotei ir saviraiškai, tačiau gali būti sėkmingai išspręsti laiku suteikiant būtiną pagalbą (Bielskytė- Simanavičienė ir Paurienė, 2017). Flouri ir Panourgia (2014) siūlė, jog programos, kurių tikslas paauglių emocijų ir elgesio sunkumų prevencija, turėtų apimti darbą su negatyviomis automatinėmis mintimis. Tačiau Lietuvoje yra atlikta mažai tyrimų, kurie nagrinėtų automatinių minčių sąsajas su elgesio ir emocijų sunkumais. Taigi šio tyrimo tikslas – įvertinti paauglių elgesio sunkumų sąsajas su negatyviomis automatinėmis mintimis. Metodika. Tyrime dalyvavo 575 tiriamieji (281 merginos; 294 vaikinai), kurių amžiaus vidurkis 15.2 (±1.1) metų. Negatyvios automatinės mintys buvo matuojamos Vaikų negatyvių automatinių minčių skale (Schniering, Rapee, 2002), kurią sudaro keturios poskalės: socialinių grėsmių, fizinių grėsmių, asmeninių nesėkmių ir priešiškumo. Elgesio ir emocijų sunkumams matuoti buvo naudotas Goodman (1997) Galių ir sunkumų klausimyno poskalės: elgesio sunkumai, emociniai sunkumai, hiperaktyvumas. Rezultatai. Tiesinė regresinė analizė atskleidė, kad merginų imtyje statistiškai reikšmingas teigiamas ryšys yra tarp emocinių sunkumų ir socialinių grėsmių (p<0.01) bei elgesio sunkumų ir priešiškumo (p<0.01). Vaikinų imtyje statistiškai reikšmingas teigiamas ryšys tarp emocijų sunkumų ir asmeninių nesėkmių (p<0.01), socialinių grėsmių (p<0.01); hiperaktyvumo ir fizinių grėsmių (p<0.01) bei elgesio sunkumų ir priešiškumo (p<0.01), fizinių grėsmių (p<0.01).[...]