Use this url to cite publication: https://hdl.handle.net/20.500.12259/57152
Options
Šiuolaikinės pojūčių tyrinėjimo ir praktikos tendencijos
Type of publication
Straipsnis kitoje duomenų bazėje / Article in other database (S4)
Title
Šiuolaikinės pojūčių tyrinėjimo ir praktikos tendencijos
Other Title
Contemporary trends of senses research and practice
Is part of
Geografija ir edukacija : mokslo almanachas = Geography and education : science almanac. Vilnius : Lietuvos edukologijos universiteto leidykla, 2015, [Nr.] 3
Date Issued
Date Issued |
---|
2015 |
Publisher
Vilnius : Lietuvos edukologijos universiteto leidykla
Is Referenced by
Extent
p. 104-116
Field of Science
Abstract
In the article idea of “sensory return to fashion“ is discussed and actualized in the context of education. In the first part is given short overview of sensory use in mass culture. Then main scientific tendencies and principles of “sensory turn“ are presented and the importance of social-cultural aspect of senses in daily experience, learning and researching is highlighted. Interdisciplinarity of “sensory turn“ and the application of this approach in developing learning programs is also discussed in this article. In the second part contemporary scientific approach to sensory studies is linked to the research that was carried out during the qualification program for teachers at Vytautas Magnus University and main findings are presented.
Straipsnyje pristatoma ir edukaciniu aspektu aktualizuojama „pojūčių sugrįžimo į gyvenimą“ tematika. Apžvelgiamos šiandieninės masinės kultūros sritys, kuriose ryš- kūs pojūčių panaudojimo atspindžiai. Atskleidžiamos pagrindinės „pojūčių posūkio“ tendencijos ir principai didžiausią dėmesį kreipiant į kultūrinio-socialinio konteksto svarbą tiek patiriant, tiek mokantis, tiek ir tyrinėjant. Išryškinama tarpdalykiškumo, kuriuo grindžiamas šiandieninis mokslinis požiūris į pojūčius ir mokymo programų rengimas, svarba. Straipsnyje šis pasaulinis pojūčių studijų kontekstas siejamas su Vytauto Didžiojo universitete įgyvendintos mokytojų kvalifikacijos tobulinimo programos dalyvių požiūriu į pojūčių studijų procese iškylančius klausimus.
Type of document
type::text::journal::journal article::research article
Language
Lietuvių / Lithuanian (lt)
Coverage Spatial
Lietuva / Lithuania (LT)