Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/54610
Type of publication: Straipsnis kitose duomenų bazėse / Article in other databases (S4)
Field of Science: Filologija / Philology (H004)
Author(s): Bijeikienė, Vilma;Pundziuvienė, Daiva
Title: IDKM diegimas Lietuvos bendrojo lavinimo mokyklose : atvejo analizė
Other Title: Implementation of CLIL in Lithuanian secondary schools : a case study
Is part of: Santalka: filologija, edukologija = Coactivity: phylology, educology. Vilnius : Technika, 2015, T. 23, nr. 1
Extent: p. 1-13
Date: 2015
Note: eISSN 2335-7711
Keywords: Integruotas dalyko ir kalbos mokymas (IDKM);IDKM mokytojų kvalifikacijos tobulinimas;IDKM nauda tobulinant dalyko kompetencijas;IDKM nauda tobulinant užsienio kalbų kompetencijas;IDKM diegimas Lietuvoje;Content and language integrated learning (CLIL);CLIL teacher training;Benefits of CLIL for the quality of content competence;Benefits of CLIL for the quality of foreign language competence;Implementation of CLIL in Lithuania
Abstract: Remiantis jau atliktais integruoto dalyko ir kalbos mokymo (IDKM) įgyvendinimo Lietuvos bendrojo lavinimo mokyklose tyrimais, galima teigti, kad šio pasaulyje jau seniai taikomo ir gana populiaraus mokymo diegimas Lietuvoje taip pat nėra pradiniame etape, nors dar egzistuoja daug veiksnių, stabdančių jo įgyvendinimą Lietuvoje lyginant su kitomis Europos šalimis. Pristatant IDKM taikymo Lietuvoje patirtį, analizuojamas Šiaulių Didždvario gimnazijos IDKM taikymo modelis bei patirtis, kuri galėtų būti vertinga Lietuvos bendrojo lavinimo mokykloms, planuojančioms įdiegti IDKM. Atliekant tyrimą apie IDKM naudą, efektyvumą bei priežastis, stabdančias šio mokymo būdo įgyvendinimą, buvo taikoma kiekybinio ir kokybinio metodų sintezė bei interviu su IDKM mokytojais, mokyklos administracija ir mokiniais. Apibendrinusios IDKM taikymo Šiaulių Didždvario gimnazijoje patirtį, tyrimo autorės pateikia IDKM modelio diegimo Lietuvos bendrojo lavinimo mokyklose SSGG analizę ir rekomendacijas toliau diegiant IDKM
In view of the existing research into the implementation of CLIL in Lithuania, it can be claimed that this wellestablished and globally applied teaching and learning methodology has already had some due appreciation in Lithuanian secondary schools. Nevertheless, there still exist numerous obstacles to the broader and more intensive application of CLIL which is strongly lagging behind in comparison to many other countries in Europe and world-wide. The present study aims at exploring the rich experience in CLIL implementation accumulated by Šiauliai Didždvario gymnasium and examining their multifaceted CLIL module which could be an important source of knowledge and practical know-how for other Lithuanian secondary education institutions planning to start implementing CLIL. The research follows a synthesis of qualitative and quantitative methodology including interviews with CLIL teachers, students and school administration. The study results in a SWOT analysis of implementing CLIL in Lithuania on the basis of CLIL practices at Šiauliai Didždvario gymnasium and sets forth some guidelines for its further advancement
Internet: https://doi.org/10.3846/cpe.2015.252
Affiliation(s): Užsienio kalbų institutas
Vytauto Didžiojo universitetas
Appears in Collections:Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml12.78 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record

Page view(s)

152
checked on Mar 29, 2020

Download(s)

14
checked on Mar 29, 2020

Google ScholarTM

Check

Altmetric


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.