Moritzo Geigerio fenomenologinė estetika : propedeutika ir esminiai fenomenologinės estetikos bruožai
Author | Affiliation | |
---|---|---|
LT |
Date | Volume | Issue | Start Page | End Page |
---|---|---|---|---|
2012 | 14 | 4 | 80 | 91 |
Pirmojoje šio straipsnio dalyje, analizuojama vo-kiečių filosofo, estetinės fenomenologijos šalininko, Moritzo Geigerio propedeutika – parengiamasis darbas, vedantis išgrynintos fenomenologinės es-tetikos sampratos link: aprašomos kritikuotinos, psichologijos bei meno teorijos pateikiamos, meno suvokimo sampratos, tokiu būdu, apibrėžiamas estetinės fenomenologijos tyrinėjimų laukas, į kurį nepatenka nei subjektyvistinė meno samprata, nei diletantizmo mene apraiškos, nei empatijos teorija, kuri pasirodo esanti taip pat nepakankama paaiškinti estetinio išgyvenimo fenomeną.Antrojoje darbo dalyje pateikiamas fenome-nologinės estetikos esminių aspektų (tiesioginė meno fenomeno patirties, kasdienybės fenomeno mene ir kt.) pristatymas bei plačiau analizuojama šiai krypčiai atstovaujanti, Geigerio filosofija. Šioje straipsnio dalyje aprašoma Geigerio objektyvumo mene samprata, pagal kurią menas atspindi tai, kas objektyvu, t.y. jis nurodo ne į subjektyvų menininko išgyvenimą ar žiūrovo jausmus, bet visuomet byloja žaismingą, vitališką mus supantį pasaulį. Taip pat pateikiama meno daugiasluoksniškumo – paviršiausir gelmės – teorija, kalbanti apie gyvastingą, jautrų estetinį išgyvenimą, bei galimybę meno kūrinyje įžvelgti pasaulio esmę – vitališkumą, kitimą, žaismę.
The first part of this article is devoted to analysis of propaedeutics i.e. the preparatory work leading toward a refined phenomenology of aesthetic concept of Moritz Geiger. There is a description of psychology and art theories to be criticized as well as the concepts of art understanding are presented, thus, aesthetic phenomenology research field is defined, which does not combine neither subjective conception of art nor the manifestations of dilettantism in art or empathy theory, which appears to be insufficient to explain a phenomenon of aesthetic survival. The second part presents the essential aspects of a phenomenological aesthetics (direct experience of the phenomenon of art, everyday phenomenon in art, etc.) and the representative of this trend – Geiger’s philosophy is analysed wider. This section of paper presents Geiger’s concept of objectivity in art according to which the art reflects what objective, i.e. it does not mention the artist’s subjective experience or a spectator’s feelings, but always shows viable, vital world around us. It also provides the theory of multi-layered art – surface and depth, talking about viable and sensitive aesthetic experience, and the opportunity to see the essence of the world - vitality, changes, play in a piece of art.