Socialinio verslo modelių taikymui ir vystymui įtaką darantys veiksniai Lietuvoje
Date |
---|
2016 |
Socialinių inovacijų ir verslo modelių tyrimų tema yra aktuali dėl darnaus ekonominio vystymosi, socialinės ir politinės raidos. Socialinis verslas – tai socialinės inovacijos verslo forma, kai socialinė organizacijos veikla vykdoma kartu su ekonomine veikla. Tokia organizacija taiko privataus sektoriaus metodus siekdama viešojo sektoriaus tikslų ir sugeba visiškai save išsilaikyti vykdydama komercinę veiklą, kuriant socialinę vertę visuomenei. Šis reiškinys yra naujas Lietuvoje, tačiau reikšmingas plėtojant smulkų ir vidutinį verslą, partnerystes su nevyriausybinėmis organizacijomis. Nors populiarėjanti socialinių verslo modelių idėja progresyvi ir perspektyvi, tačiau lieka daug neatsakytų klausimų, kadangi dauguma užsienio šalių autorių socialinius verslo modelius apibūdina kaip socialines inovacijas. Tikslinga analizuojant socialinio verslo modelių taikymui ir vystymui įtaką darančius apžvelgti veiksnius. Europos Sąjungos vienas iš tikslų yra skatinti socialinę ekonomiką – sąjungos narės skatinamos motyvuoti žmones iš pažeidžiamų visuomenės sluoksnių (žemos kvalifikacijos, bedarbiai, neįgalieji) pradėti socialinį verslą, tokiu būdu sukuriant darbo vietas vietinėse bendruomenėse. Dėl šių priežasčių socialinių verslo modelių taikymo ir vystymo Lietuvoje tobulinimas, nustatant tam įtaką darančius veiksnius, yra aktuali. Straipsnio tikslas – nustatyti socialinio verslo taikymui ir vystymui įtaką darančius veiksnius. Uždaviniai: 1. Atlikti mokslinės literatūros, nagrinėjančios socialines inovacijas ir socialinius verslo modelius, apžvalgą. 2. Atlikti mokslinės literatūros, nagrinėjančios socialinius verslo modelius ir jiems įtaką darančius veiksnius, apžvalgą. 3. Nustatyti socialinio verslo modelių taikymui ir vystymui įtaką darančius veiksnius. Metodai: mokslinės literatūros analizė, indukcija.
The article offers analysis of social innovation and social business model conception and represents current situation and perspectives of social business in lithuanian context. According to business concept, social businesses apply standard social business models that all recover their full costs and pass profits on to customers who shall benefit from low prices, adequate services and better access to maximize the social profit equation. Also there is hybrid social business model where using partnerships and social profit, the main goal is to get economical value and explore new international markets. The aim of this article is to identify the factors which are influencing the realization and development of social business models in Lithuania. According to the research results the main factors which affecting the social business models are dissemination of information in the mass media, partnerships with non profit organizations, scientifict institutes, universities, privileges to establish a social business and dotations. The positive impact give these factors of stakeholders in Lithuania: goal to create partnerships with non profit and nongovertal organizations, goal to create additional value for the main group of consumers, goal to create social impact and economical value and goal to maximize the revenue. Other negative impact influencing factors are cultural peculiarities (mantality, values and norms), avoiding to share the profit with stakeholders, ignorance of variety of social business models, imitating the social corporate responsibility, a lack of regulatory authority and a lack of the organizations representing the potential of social business. According to survey, the business models are new in Lithuania and it is important to develop its potencial identifying the success factors in Lithuania to develop a social business in Lithuania. Use methods of literature analysis, statistical data analysis.
1 elektron. opt. diskas (CD-ROM)