Vairuotojų, netekusių teisės vairuoti, asmenybės savybių deriniai ir jų sąsajos su rizikingu vairavimu
Author | Affiliation | |
---|---|---|
LT | ||
LT | ||
LT | ||
LT | ||
LT |
Date |
---|
2016 |
Mokslininkai sutaria, kad asmenybės savybės tokios kaip aštrių pojūčių siekimas, agresyvumas, impulsyvumas, yra reikšmingos paaiškinant vairuotojų rizikingą elgesį kelyje bei numatant rizikingo vairavimo pasekmes. Tačiau yra keliama prielaida, kad rizikingą vairavimą geriau paaiškina ne atskiros asmenybės savybės o jų derinys. Be to, rizikingo vairavimo ir išskirtų vairuotojų asmenybės profilių sąsajos mažiausiai nagrinėtos vairuotojų, netekusių teisės vairuoti, imtyje. Todėl šio tyrimo tikslas - išskirti vairuotojų, netekusių teisės vairuoti, asmenybės profilius ir nustatyti jų sąsajas su rizikingu vairavimu bei neigiamomis vairavimo pasekmėmis. Tyrime dalyvavo 688 vairuotojai (611 vyrai, 72 moterys), netekę teisės vairuoti transporto priemonę dėl įvairių kelių eismo taisyklių pažeidimų. Šių vairuotojų rizikingas vairavimas buvo įvertintas vairuotojų elgesio klausimynu (Reason ir kt., 1990) ir keturiais atskirais klausimas apie praeityje patirtas neigiamas vairavimo pasekmes (pvz., sukeltas avarijas). Vairuotojų asmenybės profiliai buvo sudaryti remiantis klasterinės analizės metodu, įvertinant atskirų asmenybės savybių (ekstraversija, sąmoningumu, sutariamumu, atvirumu patirčiai, neurotiškumu, impulsyvumu ir agresyvumu) išreikštumą. Šioms asmenybės savybėms įvertinti naudotas Didžiojo penketo svarbiausių bruožų klausimynas (John, Naumann, Soto, 2008), Motorinio impulsyvumo (Patton, Stanford, Barratt, 1995) ir Agresyvumo skalė (Markšaitytė, Endriulaitienė, 2010).[...]