Changes in aggression of 13-17 year-old adolescents after intervention based on cognitive-behavioural therapy
Author | Affiliation | |
---|---|---|
KTU Vaižganto progimnazija | LT | |
LT |
Date |
---|
2013 |
Paaugliams dažnai pasitaiko pykčio proveržiai ir netinkama jo išraiška, tačiau pastebima, jog mokyklose vis dažnėja agresijos apraiškų, ypač patyčių forma (Karatas and Gokcakan, 2009; Wienclaw, 2009; Valeckienė, 2007). Patyčių reiškinio priežastys siejamos su bendromis agresijos priežastimis (Targamadzė, Valeckienė, 2007). Agresija dažniausiai atsiranda dėl pykčio nekontroliavimo, nes pyktis yra viena iš sunkiausiai kontroliuojamų reakcijų, atsiradusių, kai asmuo pagrįstai ar ne, nori ginti savo poziciją (Lochman, 2005). Vadinasi, nors agresyvus elgesys, patyčios gali būti įvairių reiškinių pasekmė, tačiau tyrėjai pastebi, jog būtent pykčio nekontroliavimas vienas iš labiausiai su tokiu elgesiu susijusių reiškinių. Taigi siekiant sumažinti agresijos išraiškų (verbalinės, fizinės, patyčių ir t.t.) pasireiškimą mokykloje, reikia mokinius išmokyti pykčio kontrolės. Tačiau lyginant su suaugusiais, vaikų ir paauglių pykčio kontroliavimo programų efektyvumas yra mažiau ištyrinėtas (Olatunjini, Lohr, 2004), todėl didėja pykčio kontrolės programų efektyvumo tyrimų aktualumas. Yra nemažai atlikta tyrimų, siekiančių atskleisti, kaip kognityvine-elgesio terapija grįsta intervencija paveikia asmenų agresyvumą, tačiau nėra iki galo aišku, kaip tokios intervencijos, taikomos mokyklose, paveikia paauglių agresyvų elgesį, nes nėra daug tyrimų, kurie būtų atliekama natūralioje mokyklos aplinkoje (Smith, 2005).[...]
In this research, 13 to 17 year-old high school pupils were divided into two groups: the experimental group which participated in the training and the control group which did not. Research results have revealed that after the intervention based on cognitive-behavioural therapy the numbers of male and female physical and verbal aggression decreased. However, no such changes were observed in the control group. Moreover, after the intervention based on cognitive-behavioural therapy, the numbers of male and female hostility decreased in both groups. Female numbers of anger decreased after the intervention based on cognitive-behavioural therapy. However, the numbers of aggression in the control group and the numbers of male aggression in the experimental group have not changed.