Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/50163
Type of publication: Straipsnis kitose duomenų bazėse / Article in other databases (S4)
Field of Science: Menotyra / History and theory of arts (H003)
Author(s): Klivis, Edgaras
Title: Ardomasis prisitaikymas : cenzūra ir pasipriešinimo jai būdai sovietinio laikotarpio Lietuvos teatre
Other Title: Destructive adaptation: censorship and the ways to resist it in Lithuanian theatre of the Soviet period
Is part of: Menotyra = Studies in art. Vilnius : Lietuvos mokslų akademijos leidykla, T. 17, Nr. 2 (2010)
Extent: p. 124-131
Date: 2010
Keywords: Sovietmečio Lietuvos teatras;Cenzūra;Ezopo kalba;Potekstė;Postkolonializmas;Soviet Lithuanian theatre;Censorship;Aesopian language;Subtext;Post-colonialism
Abstract: Straipsnio tikslas – apžvelgti šiuo metu Lietuvos kultūrinėje spaudoje vyraujančius sovietinės cenzūros ir pasipriešinimo jai vertinimus ir, remiantis šios epochos lietuvišku teatru, pateikti alternatyvų požiūrį. Straipsnyje analizuojamas vertinamasis požiūris, siūlantis nuosaikų ir radikalų cenzūros veikimo, meninių Ezopo kalbos bei potekstės technikų vertinimą, apžvelgiami cenzūros veikimo vidiniai prieštaravimai (vidinė transgresija) ir suvokėjo fantazijos vaidmuo atskleidžiant politines spektaklio potekstes. Straipsnyje pateikiamas postkolonializmo teorijos siūlomas požiūris, jo reikšmė ir galimas pritaikymas aiškinantis meno kūrinio funkcionavimą sovietinės kultūros erdvėje
The aim of the study was to survey the attitudes towards the Soviet censorship of artistic texts and possibilities to evade it, prevailing today in the Lithuanian cultural discourse, and to introduce a possible alternative point of view referring to the context of Lithuanian theatre history. The author comments on the normative point of view, with two opposite ways of assessing the outcomes of censorship and the techniques of subtext, analyses the inner ambiguities of the functioning of censorship (inherent transgressions) and the role of spectator’s fantasy in the political effects and functioning of the subtext of theatre performances. Also, the attitude proposed by the post-colonial theory and the possibilities to apply it in the research of the functioning of artistic production in Soviet culture are introduced
Internet: http://mokslozurnalai.lmaleidykla.lt/img/pdf_icon.jpg
Affiliation(s): Menų fakultetas
Teatrologijos katedra
Vytauto Didžiojo universitetas
Appears in Collections:Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml9.76 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats

Page view(s)

152
checked on Mar 30, 2020

Download(s)

18
checked on Mar 30, 2020

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.