Development of generic skills in self-learning process in higher education school
Author | Affiliation | |
---|---|---|
LT | ||
LT | ||
LT | ||
LT |
Date |
---|
2012 |
Straipsnyje analizuojama bendrųjų gebėjimų plėtra savarankiškai studijuojant aukštojoje mokykloje. Europos Sąjungai susiduriant vis su naujais globalizacijos iššūkiais, kiekvienas jos pilietis, norėdamas lanksčiai prisitaikyti prie greitai besikeičiančio ir daugybę sąsajų turinčio pasaulio, turės, naudodamas savarankišką mokymąsi išsiugdyti nemaŽai bendrųjų gebėjimų. Šiuo atŽvilgiu švietimas -- tiek socialine, tiek ekonomine prasme -- turi vaidinti svarbų vaidmenį uŽtikrinant, kad Europos piliečiai įgytų bendruosius gebėjimus, reikalingus norint greitai prisitaikyti prie minėtų pokyčių. Daug kalbama apie tai, kad aukštąjį išsilavinimą įgiję jauni Žmonės daŽnai neturi gebėjimų, kurių reikalauja darbo rinka. Tai -- gebėjimas spręsti įvairias problemas, bendravimas, komandinis darbas, kritinis mąstymas. Gebėjimai, daŽniausiai apibūdinami kaip esminiai asmens įgūdŽiai. Tačiau, kyla klausimas, ar įmanoma išmokti šių esminių gebėjimų ir juos sėkmingai taikyti įvairiose situacijose? Ar vienoje situacijoje taikomi gebėjimai gali būti taip sėkmingai pritaikyti ir kitoje situacijoje? UŽsienio autorių teigimu, pastaruoju laikotarpiu bendrieji gebėjimai aukštajame moksle yra aktualus klausimas. Esminių įgūdŽių tobulinimas motyvuojamas tikėjimu, kad yra dviejų formų gebėjimai: gebėjimai, kuriuos privalo turėti visi absolventai ir kita gebėjimų kryptis, kuri įgalintų vykdyti platų uŽduočių spektrą įvairiuose kontekstuose uŽ universiteto ribų. Autoriai, bendrųjų gebėjimų klausimą analizuoja remdamasi literatūros šaltiniais iš Jungtinių Amerikos valstijų, Jungtinės karalystės, o ypač savo dėmesį sutelkia į Australijos patirtį.[...]
This paper aims to reveal the concept of key competences in lifelong learning process, and highlight its development in higher education. For this purpose the generic skills are described and the characteristics of self-learning in the context of lifelong learning are given along with the international and national experience in the area of generic abilities. Similarities and differences of abilities in higher education in the United Kingdom, Australia and the United States of America are conceptually presented. Concisely are reviewed the key competences of Lithuanian education levels. There has been speculation in recent years about whether it is appropriate to draw up a training program, given exclusively to the skills required by the labour market. This question is raised by most employers, who argue that university graduates who often are young people do not have the necessary skills to self-enter the labour market. The globalization and technology development describes that key competences are common basis for all national and European educational changes initiatives and for all contributing to the creation of education -- students, employers, education providers and politicians. It is also very important in a knowledge society, as guaranteed more flexibility in labor market and adapting to constant change. It can be concluded that there cannot be an unambiguous and unidirectional approach in assessing their skills and programmes based on them.[...]