Dailės kūrinio meninio vaizdo samprata : apibrėžtys ir suvokimo kaita
Author | Affiliation | |
---|---|---|
LT |
Date | Volume | Start Page | End Page |
---|---|---|---|
2014 | 80 | 105 | 111 |
URI | Access Rights |
---|---|
Straipsnis žurnalo svetainėje | Viso teksto dokumentas (atviroji prieiga) / Full Text Document (Open Access) |
https://hdl.handle.net/20.500.12259/41816 |
Meno kūrinių esmę ir savitumą atskleidžianti meninio vaizdo kategorija mokslininkų interpretuojama gana plačiai. Ši sąvoka kildinama iš antikos – Platono ir Aristotelio – mokymo, vėliau ją išsamiai plėtojo Hegelio epochos mąstytojai. Estetikos bei filosofijos atstovai meniniu vaizdu vadina specifinę tikrovės interpretaciją bei menininko jausmų ir minčių išraiškos formą. Dailės terminologijoje meninis vaizdas apibūdinamas kaip estetikos kategorija, apibendrinanti tikrovės perteikimą dailės kūrinyje. Taip pat teigiama, kad kūrybinio akto metu kilęs meninis vaizdas kūrinyje perteikiamas meninėmis išraiškos priemonėmis. Kiekvienoje kūrybos rūšyje jis turi savo struktūrą, viena vertus, nulemtą idėjos ar turinio ypatybių, kita vertus – medžiagiškosios plastinės kūrinio chrakteristikos. Meninis vaizdas kyla iš kūrinio kaip materialaus daikto, bet su juo nesutampa – yra sąlygiškos prigimties, turi savo autonomišką, nuo vaizduojamosios tikrovės nepriklausomą meninę struktūrą, kuria ir pagrindžiamas meninio vaizdo raiškumas. Šiame straipsnyje siekiama patyrinėti meninio vaizdo sampratą ir specifiką, šios kategorijos suvokimo kaitą, gnoseologinius bei aksiologinius jos ypatumus.
The category of artistic image, which reveals the essence of art works, is interpreted by scientists in a broad manner. This concept’s etiology is derived from Antiquity - Plato’s and Aristotle’s followers. Later it was extended by Hegel’s followers. Representatives of aesthetic philosophy define the artistic image as a specific interpretation of reality and a form of expression of the artist’s thoughts and feelings. In artistic terminology, the artistic image is defined as an aesthetic category, which summarizes the rendering of reality in the art work. It is also proposed that the artistic image, born in the act of creation, is rendered with the means of artistic expression. In every sphere of creation the artistic image has its own structure. On one hand, it is determined by the idea or contextual peculiarities, on the other hand , it is determined by the characteristics of the material plasticity of the work. The artistic image arises from the work as a tangible thing, but at the same time it is not the same as the work. The artistic image is of conventional nature. It has an autonomous structure, which is independent from visual reality, though the visual reality is exactly the property in which the expression of artistic image is found. The goal of this article is to analyze the specifics and concept of artistic image, the development of the perception of this category, and any gnoseological and axiological peculiarities.
Journal | Cite Score | SNIP | SJR | Year | Quartile |
---|---|---|---|---|---|
Logos (Lithuania) | 0.1 | 0.087 | 0.161 | 2014 | Q3 |