Please use this identifier to cite or link to this item:https://hdl.handle.net/20.500.12259/38237
Type of publication: Straipsnis Clarivate Analytics Web of Science ar/ir Scopus / Article in Clarivate Analytics Web of Science or / and Scopus (S1)
Field of Science: Menotyra / History and theory of arts (H003)
Author(s): Taluntytė, Nijolė
Title: Karolio Podčašinskio dailės teorijos darbai
Other Title: Karolis Podčašinskis works on fine art criticism
Is part of: LOGOS. Vilnius : Visuomeninė organizacija "LOGOS", 78 (2014)
Extent: p. 112-120
Date: 2014
Keywords: Lietuva;Dailės teorija;Tapyba;Skulptūra;Podčašinskis, Karolis;Lithuania;Fine art criticism;Painting;Sculpture;Podčašinskis, Karolis
Abstract: Pirmieji dailėtyros darbai Lietuvoje paskelbti XIX a. pirmoje pusėje ir siejami su Vilniaus universiteto veikla. Vienas pirmųjų šios srities publikacijų autorių buvo architektas Karolis Podčašinskis. Straipsnyje nagrinėjami du jo teoriniai darbai apie dailę. Pirmajame Apie amato darbų grožį (1821 m.) Podčašinskis dėsto estetines pažiūras į dailės kūrinius ir skelbia „savąjį būdą grožiui vertinti“, pagrįstą utilitarinėmis nuostatomis. Antrojoje publikacijoje Bendrųjų tobulumo principų taikymas paveikslų ir skulptūrų amato kūriniams, puošniems sodams arba parkams kurti (1838 m.) aptarta tapybos ir skulptūros klasifikacija bei kūrimo principai. Podčašinskis taikė tuo metu naują ir originalų dailės kūrybos atpažinimo metodą – tapybą lygino su literatūrine kalba. Abiejose Podčašinskio publikacijose įžvelgiamos Paryžiaus politechnikos mokyklos utilitarinės idėjos
The first works of fine art criticism in Lithuania appeared in the first half of the 19th c. and are associated with activities of Vilnius university. Architect Karolis Podčašinskis was among the first who authored publications in this field. This article researches two of his theoretical works on fine art. In the first one About Beauty of Industry (1821) Podčašinskis enunciates esthetic viewpoints on the works of fine art and provides “his own approach on evaluating beauty”, based on utilitarian viewpoints. The second publication Applying Common Beauty Principles for Works of Painting and Sculpture Crafts and for Creating Palatial Gardens and Parks (1838) discusses the principles and classification of fine arts and architecture. At his time Podčašinskis used a pioneering method to recognise works of fine art – by contrasting fine art and literature. Both of Podčašinskis’ publications exhibit utilitarian ideas mastered at the Paris Polytechnic School
Internet: http://litlogos.eu/L78/Logos_78_112_120_Taluntyte.pdf
Affiliation(s): Menotyros katedra
Menų fakultetas
Vytauto Didžiojo universitetas
Appears in Collections:Universiteto mokslo publikacijos / University Research Publications

Files in This Item:
marc.xml10.05 kBXMLView/Open

MARC21 XML metadata

Show full item record
Export via OAI-PMH Interface in XML Formats
Export to Other Non-XML Formats

Page view(s)

144
checked on Mar 4, 2020

Download(s)

14
checked on Mar 4, 2020

Google ScholarTM

Check


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.