Rizikingo vairavimo motyvų, rizikingo vairavimo stiliaus ir neigiamų tokio vairavimo pasekmių sąsaja: literatūros apžvalga
Date |
---|
2017 |
Kelių eismo saugumas Lietuvoje ir toliau išlieka prioritetine sritimi. Nepaisant mokslinių tyrimų gausos rizikingo vairavimo srityje, iki šiol stokojama informacijos apie tai, kokie konkretūs rizikingo vairavimo motyvai skatina vairuotojus rinktis rizikingą vairavimo stilių įvairiomis eismo sąlygomis. Šios literatūros apžvalgos tikslas buvo išanalizuoti rizikingo vairavimo motyvų ir stiliaus bei neigiamų tokio vairavimo pasekmių empirines studijas įvertinant šių kintamųjų ryšius. Literatūros apžvalga parodė, jog rizikingo vairavimo motyvai gali būti skirstomi į išorinius ir vidinius. Vidiniai rizikingo vairavimo motyvai dar skirstomi į asmeninius, susijusius su emocijomis ir socialinius. Esant išreikštiems išoriniams rizikingo vairavimo motyvams vairuotojai linkę rinktis greito ir pavojingo vairavimo stilių. Dėl to dažniau pažeidžiamos kelių eismo taisyklės (KET), vairuotojai dažniau užfiksuojami policijos pareigūnų, taip pat dėl to vairuotojai dažniau pavojingai lenkia ir susiduria su kita transporto priemone. Vairuotojai, turintys labiau išreikštus vidinius asmeninius, socialinius ir su emocijomis susijusius rizikingo vairavimo motyvus, linkę demonstruoti priešišką vairavimo stilių. Šie vairuotojai dažniau padaro KET pažeidimus ir už tai gauna nuobaudas, dažniau sukelia eismo įvykius ir dažniau užfiksuojami policijos pareigūnų dėl padarytų KET pažeidimų.
High traffic accidents, injuries and fatalities indicates that road safety in Lithuania still remains a priority. Despite of studies that analyzes various psychological factors associated with risky behavior while driving, so far there is a lack of research about risky driving motives and its relation to the risky driving style under different traffic conditions. Therefore, the aim of the literature review was to evaluate the relation between risky driving motives, risky driving style and negative risky driving consequences. Results showed that risky driving motives can be divided into external and internal risky driving motives. Internal motives could be divided into personal, emotions related and social risky driving motives. Drivers, who express more external risky driving motives choose faster and more dangerous driving style. As the result, these drivers violate road traffic rules and do dangerous overtaking more frequently. They also receive more penalties. Drivers, who have expressed more personal and social emotional related risky driving motives tend to demonstrate hostile driving style. Such drivers violate road traffic rules more frequently and they receive more penalties. These drivers cause more accidents and they are stopped by police more often because of road traffic rules violations.